3735
Sök

Varför ha en kondensator?

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
26 juni 2009
#21
BJonsson skrev:
volvonisse440 skrev:
jag fattar inte varför inte dessa trådar tas bort och en vettig sparas och klistras!!!!!!
det måste finna 30-80 olika kondings trådar :S:S:S:S
pröva andvända sök funktionen .. det är bara ett tips för att inte reta upp alla andvändare på garaget.org

Om jag monterar en igelkott i hatthyllan får jag "vassare" ljud då??

sätt dit en elefant så får du riktigt tungt ljud tongue

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

yrkeschaufför
709 Inlägg
26 juni 2009
#22
DJ_Philip skrev:
Köp kondensator det är värt pengarna, du får rappare bas, och kan spela högre

precis som det skrevs innan ........ den minska spänningsdippar.. spänningfall så basen slår exackhela tiden utan bli "trött" emällan åt

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

yrkeschaufför
709 Inlägg
26 juni 2009
#23
BJonsson skrev:
volvonisse440 skrev:
jag fattar inte varför inte dessa trådar tas bort och en vettig sparas och klistras!!!!!!
det måste finna 30-80 olika kondings trådar :S:S:S:S
pröva andvända sök funktionen .. det är bara ett tips för att inte reta upp alla andvändare på garaget.org

Om jag monterar en igelkott i hatthyllan får jag "vassare" ljud då??

aven tvungen att citera mej då tongue hehe jag är så grymmligt pissed på alla kondnings trådar..
BTW igelkotten borde ge dej ett vassare ljud om inte jag är ute och cycklar alldelens winktongue  hehe LOL

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

130 Inlägg
26 juni 2009
#24
Skaffa ett skapligt batteri, fet strömkabel och en kondensator så blir de bra. En kondensator laddar ur sej snabbare än ett vanligt batteri gör vilket betyder att på hög volym när slutstegen behöver skapligt med ström så får dom det med en kondensator. Har du endast batteri så så kan du höra fördröjningar i basen bland annat. Lönar sej att skaffa om man vill ha bra ljud. Ska man bara torg ragga med basen på fullt och ha super duper power loudness påslaget och 50 cent som basar så kan man kanske lägga pengarna på spinner kapslar eller nåt annat fint. smile

If it ain't broke, fix it 'til it is!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 juni 2009
#25
Har man inte råd med ett bra batteri och nytt laddkablage (för det KOSTAR) så KAN en kondensator hjälpa till, just för att den minskar dippar.

Orkar inte leta reda på Tommys inlägg men om det tex dippar ner till 10V så KAN kondensatorn avhjälpa lite så det dippar ner mot 11.5-12V istället...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 274 Inlägg
26 juni 2009
#26
Lonefox skrev:
Har man inte råd med ett bra batteri och nytt laddkablage (för det KOSTAR) så KAN en kondensator hjälpa till, just för att den minskar dippar.

Orkar inte leta reda på Tommys inlägg men om det tex dippar ner till 10V så KAN kondensatorn avhjälpa lite så det dippar ner mot 11.5-12V istället...

Det blir bättre men det är fortfarande inte bra roll
Sen så kostar inte 35 eller 50mm² kabelkit så fasligt mycket samt att man inte måste köpa ett AGM batteri för 2000kr.
Har man ett normalskött batteri så kommer man väldigt långt.


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 juni 2009
#27
Brains skrev:
Lonefox skrev:
Har man inte råd med ett bra batteri och nytt laddkablage (för det KOSTAR) så KAN en kondensator hjälpa till, just för att den minskar dippar.

Orkar inte leta reda på Tommys inlägg men om det tex dippar ner till 10V så KAN kondensatorn avhjälpa lite så det dippar ner mot 11.5-12V istället...

Det blir bättre men det är fortfarande inte bra roll
Sen så kostar inte 35 eller 50mm² kabelkit så fasligt mycket samt att man inte måste köpa ett AGM batteri för 2000kr.
Har man ett normalskött batteri så kommer man väldigt långt.

Sade jag att det blir bra då? wink
Det blir bättre men man har fort problem...man maskerar bara problemet lite smile

Nej, säg 3m 35mm2 plus bra kabelskor osv kostar ungefär som en kondensator och gör mer nytta.

Men som du påpekade...ett batteri för 2K drar sig många för.

Och jag håller med dig...med ett normalskött batteri och FRISKA KABLAR OCH ANSLUTNINGAR så komme rman långt (vilket jag propagerat för ett ANTAL gånger här inne)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 274 Inlägg
26 juni 2009
#28
Lonefox skrev:
Brains skrev:
Lonefox skrev:
Har man inte råd med ett bra batteri och nytt laddkablage (för det KOSTAR) så KAN en kondensator hjälpa till, just för att den minskar dippar.

Orkar inte leta reda på Tommys inlägg men om det tex dippar ner till 10V så KAN kondensatorn avhjälpa lite så det dippar ner mot 11.5-12V istället...

Det blir bättre men det är fortfarande inte bra roll
Sen så kostar inte 35 eller 50mm² kabelkit så fasligt mycket samt att man inte måste köpa ett AGM batteri för 2000kr.
Har man ett normalskött batteri så kommer man väldigt långt.

Sade jag att det blir bra då? wink
Det blir bättre men man har fort problem...man maskerar bara problemet lite smile

Nej, säg 3m 35mm2 plus bra kabelskor osv kostar ungefär som en kondensator och gör mer nytta.

Men som du påpekade...ett batteri för 2K drar sig många för.

Och jag håller med dig...med ett normalskött batteri och FRISKA KABLAR OCH ANSLUTNINGAR så komme rman långt (vilket jag propagerat för ett ANTAL gånger här inne)

Fast med många ungdomar så är det väl så att gömmer man problemet så finns det inte längre big_smile
Får rätt mycket "sopa under mattan"-känsla ifrån vissa kompisars arbete med bilar.

Sen kan det ju faktiskt ta ett par minuter att leta rätt på en bra jordpunkt, samt ännu längre tid att hitta lite slippapper och sist men inte minst behöva dra den runt hålet ett par gånger...
Får ju inte slösa på onödig energi förstår du väl wink


10 287 Inlägg
26 juni 2009
#29
Jag har det så bra förspänt att jag har haft förmånen att lära mig elteknik från grunden både teoretiskt och praktiskt men jag har svårt att bryta ner det från "teoretiskt svammel" som kräver elkretsteorikunskaper till "vanlig svenska". Hittar jag ett bra sätt att bryta ner det så kommer jag att klistra mina tidigare presenterade uträkningar i ämnet.

Men....

En kondensator kan hjälpa till att hålla spänningen uppe kortvarigt.

Dock...

Så är det väldigt svårt att säga hur mycket och om det blir märkbart

Och....

Resten av elinstallationen - allt från batteri till jordpunkter etc - är mycket viktigare än allt vad kondensatorer heter.

Noteras bör att....

Hörsel och hörselminne är giftiga saker och hänvisa till hörselintryck med eller utan kondensator är inte så värst enkelt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 634 Inlägg
26 juni 2009
#30
Sharky: Kan man få ett svar på ETT ord utav dig nu. wink

Om man har en bra strömslukande anläggning och har flera extra batterier, grova kablar, korta sträcka <50cm mellan batterier och slutsteg, Kan man då ändå ha användning för en kondensator <20cm ifrån respektive slutsteg?

Jag har tidigare haft en anläggning och monterade då dit en kondning, blev en jäkla skillnad. Får väl tillägga att jag hade relativt dåligt batteri och det med 5 meters kabel till stegen. Med batteri bak har jag ännu inte testat kondning. OM jag får plats i mitt pågående bygge (Mycket tveksamt) så kommer jag försöka knö in en kondning eller två.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

528 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
#31
ok tack så mkt för de seriösa svaren smile men tyvär finns de ju sånna som tror de e roliga också. jag tror inte att ljudet sticks om du försöker få ljud genom en igelkott...


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 juni 2009
#32
Brains skrev:
Lonefox skrev:
Brains skrev:

Det blir bättre men det är fortfarande inte bra roll
Sen så kostar inte 35 eller 50mm² kabelkit så fasligt mycket samt att man inte måste köpa ett AGM batteri för 2000kr.
Har man ett normalskött batteri så kommer man väldigt långt.

Sade jag att det blir bra då? wink
Det blir bättre men man har fort problem...man maskerar bara problemet lite smile

Nej, säg 3m 35mm2 plus bra kabelskor osv kostar ungefär som en kondensator och gör mer nytta.

Men som du påpekade...ett batteri för 2K drar sig många för.

Och jag håller med dig...med ett normalskött batteri och FRISKA KABLAR OCH ANSLUTNINGAR så komme rman långt (vilket jag propagerat för ett ANTAL gånger här inne)

Fast med många ungdomar så är det väl så att gömmer man problemet så finns det inte längre big_smile
Får rätt mycket "sopa under mattan"-känsla ifrån vissa kompisars arbete med bilar.

Sen kan det ju faktiskt ta ett par minuter att leta rätt på en bra jordpunkt, samt ännu längre tid att hitta lite slippapper och sist men inte minst behöva dra den runt hålet ett par gånger...
Får ju inte slösa på onödig energi förstår du väl wink

Nej just det....jag glömde ju det roll

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

10 287 Inlägg
27 juni 2009
#33
Nej, inte med ett ord. Och "Kan" och "tror" är förbjudna ord för mig (jämför " I assume that this gun is unloaded").

Men det torde inte vara många med torra fötter som inte håller med om att om nu kondensaatorer gör nytta så är det större sannolikhet att dom gör nytta i en dålig installation än i en bra.

(Med "bra" så avser jag en installation där man använder moderna batterier installerade nära slutstegen).

Om du sover bättre om nätternaa av det - installera en konding om du har råd med det utan att snåla på resten av installationen . Det som skulle bara intressant är att hitta någon som på rätt sätt kan kritiskt lyssna på en bra installation med respektive utan konding i blindtest.

Man kan i alla fall särskilja tre tänkbara fall:

- Mäta max ljudtryck med respektive utan konding.
- Ljudkvalitet i tyst bilkupe i stillastående bil.
- Ljudkvalitet i bil som kör tex 90 km/tim.

/Göran





andreas_gbg_ skrev:
ETT ord

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 785 Inlägg
27 juni 2009
#34
Frizzox skrev:
hejsan. jag tänkte så småningom börja bygga ljud i bilen. vad är kondensator bra för? tacksam för svar

Tanken med kondensatorn är att den ska kunna leverera vid de snabba transienta partierna i musiken som t ex ett trumslag i musiken. Vanliga batterier är sämre på det än en kondensator då kondensatorn har ett lägre inre motstånd. Endast de riktigt dyra batterierna kan leverera ström lika snabbt som en kondensator.

En kondensator är inte det du ska satsa på om du har ett dåligt batteri eller otillräcklig laddning, kablar eller jord. Man bör se över allt annat i anläggningen. Kondensatorn är som pricken över i och gör nytta i musik just som är väldigt transient.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
27 juni 2009
#35
Sharky skrev:
Nej, inte med ett ord. Och "Kan" och "tror" är förbjudna ord för mig (jämför " I assume that this gun is unloaded").

Men det torde inte vara många med torra fötter som inte håller med om att om nu kondensaatorer gör nytta så är det större sannolikhet att dom gör nytta i en dålig installation än i en bra.

(Med "bra" så avser jag en installation där man använder moderna batterier installerade nära slutstegen).

Om du sover bättre om nätternaa av det - installera en konding om du har råd med det utan att snåla på resten av installationen . Det som skulle bara intressant är att hitta någon som på rätt sätt kan kritiskt lyssna på en bra installation med respektive utan konding i blindtest.

Man kan i alla fall särskilja tre tänkbara fall:

- Mäta max ljudtryck med respektive utan konding.
- Ljudkvalitet i tyst bilkupe i stillastående bil.
- Ljudkvalitet i bil som kör tex 90 km/tim.

/Göran





andreas_gbg_ skrev:
ETT ord


Gärna en tråd som kan låsan kring detta.... där förklaringar finns med till de mesta.. och varför man skall ha konding när man ska ha det osv.

förklaring till att man bör se till systemet att de funkar innan man skaffar massa tillägg för att kompensera :p


1 634 Inlägg
27 juni 2009
#36
Skulle faktiskt kunna ordna en RTA mätning i min bil sen när den är klar, sedan koppla in en kondning utan att ändra något annat och se skillnaden. Se om man får en liten extra knuff i botten. Självklart får vi ju lyssna själv och se om det är en märkbar skillnad också. I mitt fall är jag inte ute efter maximal prestanda för pengarna, utan bara maximal prestanda. SQ

Numera Saab 9-5 Aero -00


Sök