3308
Sök

Uppgradera ljudet till C70 coupe

4 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
Tjenare.

Har blivit jävligt sugen på att uppgradera ljudet i min bil. Det som sitter i nu är stora paketet från volvo dvs, 8- 5,25 och 1" fram. Bak har jag inte kollat så noga än men det har säkert ni koll på :) Är iaf ett kitsystem i hatthyllan, vet inte om de är 6,5 där kanske.

Har letat runt lite efter 8" högtalare men finner inte så mycket.
Ska man satsa på rena basar eller ska man ha 2-vägs?

Ge gärna förslag på ett helt system med steg också för ja är jävligt ny på det här :)

Priset på högtalarna får inte gärna överstiga 2000 paret.

Spelar mest rock och punk/rock, kanske kan va bra att veta.
Senast redigerat av raekard (27 februari 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 februari 2009
Volvos Dynaudiopaket är rätt dyrt, men det sägs vara ett av de bästa, dessutom gjort för C70 från början.
Det innehåller 2st 8" till hatthyllan, plus två diskanter, 4st 6,5" i dörrarna med väldigt stora magneter, samt diskanter fram. Dock kostar det ca 10 000 på Volvo. Men inga modifikationer behövs göras, förutom plats för diskanter bak i hatthyllan.

Eller du kanske redan har det?
Står isåfall Dynaudio på något av högtalargallerna...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
kan vara de ja har smile är iaf dynaudio högtalare.. skulle dom högtalarna spela bättre om ja bytte ut huvudenheten och köpte nytt steg?

Svetsrobotprogrammerare
364 Inlägg
27 februari 2009
vill varna dig, de är inga 8" högtalare i dörrarna, dom är något större än standard 8" , och de finns inga adaptrar att få tag på, ha själv planer på att byta ut dom, blir att skära ut adapterplattor i plåt smile

149 Inlägg
29 juni 2009
Tja

Jag har också nåra funderingar ang c70s ljudsystem...
vilka olika "kit" fanns att köpa?
Hade T5:an bättre standard ljud?
Är det framdraget kablar till eventuella högtalare?
Vart satt alla högtalare? jag har hört att det finns upp 14st högtalare i vissa c70.

//Patrik
Senast redigerat av Tratan (29 juni 2009)

1 727 Inlägg
29 juni 2009
Brukar få besök av en kille med c70, han har sparat "8"-tummarna, men matar dom med ett bra steg, dom gör mkt bra ifrån sig.
Mellanregister och diskant har han dock bytt ut, och ett ytterligare steg till det.
I det stora hela låter det bra.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

2 665 Inlägg
29 juni 2009
Jag tror dina diskanter kostar runt 2000kr paret så byta ut allt o ersätta det med grejer för 2000kr då är det ett rejält ner byte!
Hela systemet går på strax under 10000kr.
Så du måste nog bit över 10lakan för att det ska märkas att det är bättre. Om det nu blir det med tanke på att det du har är injusterat till din bil. Men är man mkt kunnig så kan man nog få det bättre, men du var ju ganska ny på stereo så glöm det. Lyssna i en annan C70 som har standard ljud så kanske du upptäcker att det låter inte så dumt.
Man måste ju ha en reference för att kunna säga att jag vill ha bättre.

En bra grej kan ju vara att köpa nya förstärkare och köra alla högtalare aktivt. Alltså en förstärkare till varje högtalare och en ny huvudenhet med tidskomp. Då får du maximal ljudkvalitet. Men det lär ju kosta minst 3x2000kr om det ska bli bättre. + ny HU minst 3000kr

Är det mera bas o tryck d vill ha så låt grejerna sitta fram o stoppa in en baslåda med förstärkare.
Senast redigerat av Rickard-v (29 juni 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Sök