29 juni 2009
Trådstartare
Tjena!
Efter att ha varit med ett antal dagar här i det här Garaget har jag några funderingar.
Om man ser till vad bilar kostar när dom är nya: så är det ju inte ovanligt att en bil med flera cylindrar kostar mer än standardmodellen. Anledningen kan ju bl a vara högre effekt, större cyl.volym, högre produktionskostnad eller helt enkelt att dom går jämnare och låter bättre (mindre från motorn) men bättre från avgassystemet.
Visst, det går tydligen att krama ur mycket från 4-cylindriga bilar, men hur låter det då?
Jag bor i ett hyreshus och i huset bredvid är det nån som har en gammal BMW med en fyra i och nåt konstigt avgassystem som inte dämpar mycket. När han startar sin bil så låter det bara illa enligt mitt tycke.
Men vad anser du? Kan du motiviera.....kanske fel ord, men kan du förklara hur en 4-cyl låter bättre än en V6:a eller en V8:a?
Ibland får jag gåshud när jag hör en V8:a. Men det är jag det.....
Har läst råd till bilägare att byta avgassystem på 4-cyl bilar så låter dom "gött"
Jag har även hört en Ferrari med V-12 dra iväg, men den lät som en motorcykel så den gillade jag inte heller.
Ta nu inte det är som nån kritik, jag är bara nyfiken på hur smaken kan vara så olika när det gäller motorljud.
Jag är verkligen imponerad av det arbete som läggs ner på att bygga om och styla bilar. Ni är jätteduktiga!
MVH
BeGr