2810
Sök

Högtalare "pluckar" när basen slår

59 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
Hej har ett par Dragster DC502.1 koaxialer i dörrsidorna på bilen, som drivs av ett Denver CAP-4100 4kanals-slutesteg.

Men så fort jag höjer Gain mer än 25% (när jag spelar högt) så börjar högtalarna låta typ "pluck" när basen slår.
Min teori är att antingen steget är av kass kvalle och inte riktigt pallar så hög gain, alternativt att koaxialerna "bottnar ur" mot magneten? Har inte så bra koll på hur detta funkar, så det vore skitbra om någon kunde komma med ideér till hur jag ska lösa det.
Har en Pioneer DEH-P5100UB som HU som jag gissar på, skulle klara av att driva högtalarna rätt bra ändå, skulle det isf bli bättre, med tanke på att Denver steget är rätt "sheep", som TELE2 hade sagt?

............ajavisst.

2 665 Inlägg
1 juli 2009
Denver är inte rätt "sheep" det är brutalt sheep!

Det låter på din beskrivning som högtalarna inte tål mera konrörelse och slår i botten.

Köp en baslåda och filtrera bort basen från dörrhögt då jäklar.  Det fixar stereon, jag har lika. eller var det 5000ub hmm...
Då kan dörrhögt spela högt utan kluck pluck duck.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

59 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Denver är inte rätt "sheep" det är brutalt sheep!

Det låter på din beskrivning som högtalarna inte tål mera konrörelse och slår i botten.

Köp en baslåda och filtrera bort basen från dörrhögt då jäklar.  Det fixar stereon, jag har lika. eller var det 5000ub hmm...
Då kan dörrhögt spela högt utan kluck pluck duck.

Tänkte det med.

Har två stycken 10"Hertz basar bak som går även dom på ett billigt steg, men ska köpa nytt nästa månad när jag byter bil. Så jag ska helt enkelt sänka basen på dörrarna, och spela mer bas i skuffen? Men mitt problem ligger egentligen då inte i att steget är billigt, utan mer att högtalarna inte pallar mer?
Senast redigerat av breakaleg (1 juli 2009)

............ajavisst.

21 761 Inlägg
1 juli 2009
Har du alltså bryggkopplat dörrhögtalarna på Denver CAP-4100?

59 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har du alltså bryggkopplat dörrhögtalarna på Denver CAP-4100?

Nej, det är ett fyrkanaligt steg.

Swedenrockers skrev:
Kollza upp så du inte fasvänt ena högtalaren

Var väldigt noga när jag drog kablarna (drog nya) till steget att jag inte blandade ihop plus och minus (det är vad jag har förstått att fasvänt betyder?)

Det "pluckar" inte när man spelar, så att säga, hyffsat högt, men när man spelar riktigt högt så kommer det. Är på jobbet just nu, men ska kolla om jag kan testa att sänka basnivå ikväll.

............ajavisst.

59 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Ja precis så.
Om det är utom allt tvivel rätt kopplat så kan oljudet bero på bl.a  att det är otätt mellan fram- och baksidan på högtalaren s.k akustisk kortslutning, eller att högtalarna inte kan spela så lågt frekvensmässigt, att steget är felinställt med kanske uppvriden basboost, för högt uppställd gain så att steget klipper.

Precis, bytte stereo idag, och kunde inte gå så högt med min gamla som jag kan med min nya, så bassboosten är inställd på +6, men ska ut och kolla detta så fort jobbet är klart...bara en och en halv timme kvar ^^.

............ajavisst.

2 665 Inlägg
1 juli 2009
basboost på framsystem är som att be om oljud!

+6 kan vara ok om du delar hp80hz i stereon. INTE annars.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

21 761 Inlägg
1 juli 2009
breakaleg skrev:
Nej, det är ett fyrkanaligt steg.

Så du driver alltså en koaxial på varje kanal?
Har du ställt stegets delningsfilter på "HPF" eller "FULL"?
Har du ställt in stegets "Low boost" på 6/12 dB eller står den på 0 dB?
Sitter koaxialhögtalarna riktigt stabilt och tätt mot dörrsidorna?
Senast redigerat av Drönirettab (1 juli 2009)

59 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Basboosten tycker jag att du vrider ner på noll, om stereon är flong ny så antar jag att de är nån förinställd ljudkurva som drar upp bl.a nedre registret så kolla det också och ställ in eq:n på custom/user eller off om det går.
Vad är det för Hu:s?
breakaleg skrev:
Swedenrockers skrev:
Ja precis så.
Om det är utom allt tvivel rätt kopplat så kan oljudet bero på bl.a  att det är otätt mellan fram- och baksidan på högtalaren s.k akustisk kortslutning, eller att högtalarna inte kan spela så lågt frekvensmässigt, att steget är felinställt med kanske uppvriden basboost, för högt uppställd gain så att steget klipper.

Precis, bytte stereo idag, och kunde inte gå så högt med min gamla som jag kan med min nya, så bassboosten är inställd på +6, men ska ut och kolla detta så fort jobbet är klart...bara en och en halv timme kvar ^^.

Jag har en Pioneer DEH-P5100UB

Drönirettab: Ja, en koax på varje kanal
                   Jag kör dom på FULL, då jag räknar med att koaxialerna ska kunna filtrera själv.
                   Den står för tillfället på +6, men har inte haft tid att ändra den, uppdatering kommer om ca en timme.
                  Allt är ju relativt, men dom sitter så hårt dom bara kan i volvos orginalhål, med adaptrar, inga skruvar saknas.

............ajavisst.

21 761 Inlägg
1 juli 2009
breakaleg skrev:
Jag kör dom på FULL, då jag räknar med att koaxialerna ska kunna filtrera själv.

Ja, koaxialerna har eget filter för att dela de höga frekvenserna, men det jag tänkte på var att dela bort de djupaste frekvenserna (som Rickard-v var inne på) med hjälp av stegets filter. Ställ in på "HPF" istället och vrid sedan båda frekvensrattarna till ca "tjugo i nio", då borde delningsfrekvensen ligga på omkring 70-80 Hz eller däromkring. smile

breakaleg skrev:
Den står för tillfället på +6, men har inte haft tid att ändra den

Ställ den på 0 dB, som de andra har skrivit så är den funktionen ganska onödig.

breakaleg skrev:
Allt är ju relativt, men dom sitter så hårt dom bara kan i volvos orginalhål, med adaptrar, inga skruvar saknas.

Orsaken till min fråga är att det gör ganska stor skillnad i just midbasen ifall dörrhögtalarna inte sitter stabilt och tätt, om luften kan "läcka" från högtalarens baksida till framsidan så påverkar det midbasen rejält och konen fladdrar okontrollerat samtidigt som ljudet låter klent ur midbassynpunkt.

Tyvärr är det inte ovanligt att dörrhögtalare sitter lite halvtaskigt monterade och att folk då klagar på klen basåtergivning från framsystemet samtidigt som de lätt slår i botten så fort man ökar volymen några snäpp. smile
Senast redigerat av Drönirettab (1 juli 2009)

59 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
Så nu är bassboosten sänkt till 0, plus att jag kollade upp vad högtalarna skulle gå på i frekvens och mixade lite fram och tillbaka där, och fick riktigt schysst ljud. Blir ändå ny grejjer snart.

Tackar för alla svar, har blivit lite klyftigare nu. Tråd kan låsas.

............ajavisst.

Sök