2876
Sök

BMW 530 (m30) heltokiga avgasvärden

2 911 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#1
Försöker komma tillrätta med lite problem med en m30 motor.

Besiktningen säger följande gällande avgasvärden
CO: 0.0
Co 2500: 0.0
HC: 918
Lambda: 1.43

Det ska tilläggas att jag inte har kört nån huskur som e85 eller liknande, utan bara plain 95 oktan i tanken.
Kärran var varm när jag kom dit men inte tokkörd.

Det luktar oförbränt bakom bilen om man kliver ut och sniffar, synliga avgaser också (ej vatten, ej olja).

Lösningar som att hälla sprit i tanken och fula sig är inte intressant, jag är intresserad av möjliga förbränningstekniska saker som kan vara fel och såklart åtgärda dem wink

Den svajjar ordentligt på tomgången i cirka 20-30 sek. men går kanon 1000rpm+
Det hänger nog lite ihop med att det är kam från schrick i kärran, dock bör ju inte en trimkam ställa till med 918 i hc tycker jag.

Efter nedan var fixat var hc på 771

Vad jag gjort
- Nya insugspackningar
- Nytt rör mellan LMM och spjällhus
- Kontrollerat spjällhuset och gjort rent
- Nya spridartätningar
- Spridarna kontrollerade och ultraljudstvättade
- Den ökända tempgivaren bytt till en ny
- LMM funkar, drar jag kontakten ändras tomgången
- Vevhusventilationen verkar funka, lyfter jag oljestickan nästan dör kärran, samma med oljelocket.

Inga felkoder som skvallrar

Några tips ?
Senast redigerat av Decibel (13 maj 2009)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
13 maj 2009
#2
Jag vet inte riktigt hu är det med M30 motor men --
Att motor går ner i varv när du drar oljestickan eller oljelocket, har ja för mig att det är bevis att vakum fungerar som det ska.
Hur är det med katten och givare (lambdasonden) för avsgas returer, det är det första jag tänker på.
Senast redigerat av alain (13 maj 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Teknik Informatör
371 Inlägg
13 maj 2009
#3
prova att mäta upp lambdasonden och kika över din katalysator

BMW E3 it takes one to catch one :)

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
13 maj 2009
#4
Klassiskt fel på många BMW tolvor och åttor att dessa inte klarar avgasvärderna och därför får backning på besiktningen (kolla bara Blocket vilka fel som rabblas på obesiktade äldre 750´s) Probset sitter inte i bränslesystemet utan i oljeförbrukning och att avgasvärderna är satta så snävt från fabrik att en halvsliten maskin torskar. En sprittans kat och nybytt olja med annan viskositet kan ordna saken men ingen garanti.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
13 maj 2009
#5
hotrodder skrev:
Klassiskt fel på många BMW tolvor och åttor att dessa inte klarar avgasvärderna och därför får backning på besiktningen (kolla bara Blocket vilka fel som rabblas på obesiktade äldre 750´s) Probset sitter inte i bränslesystemet utan i oljeförbrukning och att avgasvärderna är satta så snävt från fabrik att en halvsliten maskin torskar. En sprittans kat och nybytt olja med annan viskositet kan ordna saken men ingen garanti.

M30 är väl en rak 6a som inte har så mycket att göra med äldre V8 eller V12a.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
13 maj 2009
#6
lambdan var lite märkligt hög
den påstår att den går snålt
cohalten är 0
vilket oxå tyder på att den ska gå snålt eller normalt
så katen fungerar det tror jag iallfall

hade varit lättare om co hc hade varit hög och lambda låg


men rent generellt
lambda värde som här högt då går motorn på tok försnålt
hc värdet högt oförbrända kolväten

men törs inte gissa på problemet faktist sad

Kör fort så hinner inget hända...

2 911 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#7
Beställde en ny lambda idag och shoppat på mig sketdyr olja + biltema olja att spola lite med först tongue

2 911 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
#8
Senaste värden.

Lambda: 1.23
HC: 999 (skrivaren pallade bara tre siffror)
CO & Co2500 va 0


Nu ska ni få gissa hejvilt tongue

Ny lambda - ingen skillnad

Har mätt lite olika givare också, mätresultat nedan.

Tempgivare till sprutet - 3440ohm (ska ligga på 2400-2800 beroende på temp.)
LMM ger konstant ökande värde från 40-910ohm (klaff-lmm), dess tempgivare säger 550ohm
Spjällgivaren lyckades jag inte få en fast siffra på, men drog jag ur den gick motorn skit och dog konstant
Vevaxelgivaren - 2200ohm


Tändkablarna uppmätta enligt nedan, ohm d.v.s.
1: 5840
2: 5800
3: 6640
4: 6050
5: 6020
6: 5900

Jag börjar få slut på ideér tongue
Så hit me med förslag

83 Inlägg
5 juli 2009
#9
Growe skrev:
lambdan var lite märkligt hög
den påstår att den går snålt
cohalten är 0
vilket oxå tyder på att den ska gå snålt eller normalt
så katen fungerar det tror jag iallfall

hade varit lättare om co hc hade varit hög och lambda låg


men rent generellt
lambda värde som här högt då går motorn på tok försnålt
hc värdet högt oförbrända kolväten

men törs inte gissa på problemet faktist sad

Varför hade det varit lättare om  CO och HC är höga Lambda lågt.

Ursäkta om jag klampar in i denna tråd men har lite liknande bekymmer med en Opel astra 92, 1.6 l motor 8 ventiler. Fick följande värden hos bilprovningen för några dagar sedan.

CO 3.2 (0.5)
CO 2500 (0.3)
HC 224 (100)
Lambda 0.91 (0.97-1.03)

Som sagt, mina CO och HZ är höga och Lambdan låg.

Förslag någon?

Mackan

979 Inlägg
5 juli 2009
#10
ja gissar på lambdan jag. Men byt olja med. va inne med min kärra för nån vecka sen. alla värden va jätte fina utom Hc. Hade 302. Bytt olja & filter idag. Får se hur de går imon:) ska in o prova igen då. Lycka till med bilen

Hpc

Gödseldräng
4 529 Inlägg
5 juli 2009
#11
haft samma fel på 2 bilar
BMW 535
hög lambda o hc max
var liten läcka i topp packnigen inget som märktes på kompprov

hade exakt samma fel på min 190 2.6a
dock var alla värde uppe så högt att mätaren inte pallade mer
å var liten spricka i packningen på den med
så byt topplocks packning tror jag det är iallafall


2 911 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
#12
byta toppackning är inget jag gör utan anledning direkt.

Har spjällägesgivare och läckage i avgas kvar att kolla, sen får de nog bli toppackning och topprenovering i samma veva annars.


Sök