Tjena! Har funderat ett tag på en bmw e36 antingen då en 318 eller så en 320 (325 blir för dyrt). Har kollat runt på diverse forum och såg då att 318 hade lättare chassi gentemot 320 och går billigare (hur mkt vet jag ej).
Har nyligen gått ut skolan och jobbar som vikariat för tillfället så har inte så mycket pengar att spela på. Vet att reservdelarna kostar en hel del men det kan jag leva med, då undrar jag hur är bränsleförbrukningen på dessa bilar?
316/318 upp till en viss årsmodell käkar kamaxlar vet jag och sen är bakvagnsbussnignar en sak som ofta är dåligt på dom! Om det beror på konstruktionen eller ägarens körsätt låter jag vara osagt men förövrigt så vet jag inte om det är så mycket märkesspecifikt krångel med dom.. sexorna i 320 är väl iaf stryktåliga men drar ju mer bensin än vad fyrorna gör i en 318!
316/318 upp till en viss årsmodell käkar kamaxlar vet jag och sen är bakvagnsbussnignar en sak som ofta är dåligt på dom! Om det beror på konstruktionen eller ägarens körsätt låter jag vara osagt men förövrigt så vet jag inte om det är så mycket märkesspecifikt krångel med dom.. sexorna i 320 är väl iaf stryktåliga men drar ju mer bensin än vad fyrorna gör i en 318!
MVH/Jon
Du vet inte exakt på vilken årsmodell kamaxelsproblemet blev löst? Jag får kolla runt lite till.
Tack för snabbt svar
Grabber skrev:
Om 325 är för dyr så satsa på 318iS eller vanlig 318i. 320 drar mer soppa än 318 o har samma prestanda!
Kamaxelproblem (eller käkar och käkar, det är kamremmar den käkar själva kamaxeln ger upp och ger ett tickande ljud ur motorn efter 25-30k mil) hör den äldre M40 motorn till. Undvik denna motor, en sexa är ett bättre köp i längden.
Skall du ha 316 eller 318, köp en 1995 eller nyare med M43 motorn. Det är en stadig pjäs som håller och har kamkedja. Skall du ha en tidigare än 95 är det 318is med M42 motorn (142+hp och kamkedja, bra konstruktion) som är ett bra val bland 4cyl och M50 som är valet bland 6orna (håller ännu bättre än 4orna samt kedja). M40 är inte någon höjdare och Bmws svarta får som motorkonstruktör...
En 320 är lika dyr som en 325 när det gäller förbrukning och delar, endast försäkringen skiljer. Säker på att det är så mycket dyrare med en 25a? För det är mycket mer motor för pengarna
Är du ute efter låg förbrukning är 318is det bättre valet, körs lätt på 0,7 blandad men ger ändå 142hp. det ryktas om betydligt mer effekt i den, vilket skrevs ner för att passa italiens skatteregler och för att inte konkurrera med 320. Bänkningar har ofta resulterat i en effekt runt 160hp i orginal 318is sägs det, inget jag kan bekräfta med nån länk eller så. Men pigg är det.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.