3484
Sök

Effektökning i 850

21 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
#1
Hej hej! Har en Volvo 850 10v -96. Är sugen på lite mera effekt, är inte så kunnig om bilar men inte helt handikappad och undrar helt enkelt om det finns några enkla bra tips eller om man ev. kan turbo konvertera en sån bil. Har ingen större lust att byta bil men kom gärna med tips och idéer.

Tack på förhand! //Erik smile


263 Inlägg
8 juli 2009
#2
Finns inte så mycket att göra åt effekten på din bil.. Har en likadan. Går nog inte att trimma på något sätt, du kan försöka med öppet luftfilter eller avgassystem, men har ingen aning om det kommer att ge resultat.

För knasigt att turbokonventera din bil, vill du ha turbo så ska du sälja och köpa en 850 turbo !

MvH
Senast redigerat av karlitoo (8 juli 2009)

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -

21 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
#3
Okej, är ju lite tråkigt att punga upp med pengar för ett nytt avgassystem om det inte ger effekt hmm
Någon som vet om det gör någon större skillnad?

Hur som helst tack för svaret smile


273 Inlägg
8 juli 2009
#4
Om jag inte har helt fel för mej så är din 850 en elektroniskt strypt glt, alltså det är samma motor som 170 hästarn, bara annan mjukvara.

om det är den motorn så kan du få ut ~30 hk med ett chip, en av de få sugmotorer som det lönar sej att chippa smile

någon annan får gärna rätta mej om jag har fel!

Sportavgassystem och öppet filter kommer inte direkt ge någon extra effekt, om man inte räknar med placebo smile

179 Inlägg
8 juli 2009
#5
Nej glt motorn har 20v, hans har 10v skrev han ju.


Trucker
1 220 Inlägg
8 juli 2009
#6
om du orka så kanske en 20v topp som du plana å porta och sen ett chip på de och 20v grenröret, öppet filet som suger kall luft och bara byter ut den del av avgassystemet som inte är 2,5" dvs ca 1m och kanske byta ut jätteburken under bilen mot en simons 2,5"

Vissa är bara bättre än andra!

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 juli 2009
#7
ArizonaEagle skrev:
Om jag inte har helt fel för mej så är din 850 en elektroniskt strypt glt, alltså det är samma motor som 170 hästarn, bara annan mjukvara.

om det är den motorn så kan du få ut ~30 hk med ett chip, en av de få sugmotorer som det lönar sej att chippa smile

någon annan får gärna rätta mej om jag har fel!

Ja, du har fel. smile

Den elektroniskt strypta 140hk-motorn kom först på andra sidan milleniumskiftet, d.v.s. efter år 2000, då man införskaffade elektroniska gasspjäll.

Då heter bilarna inte längre 850 för den delen. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 252 Inlägg
8 juli 2009
#8
ArizonaEagle skrev:
Om jag inte har helt fel för mej så är din 850 en elektroniskt strypt glt, alltså det är samma motor som 170 hästarn, bara annan mjukvara.

10V motorn som sitter i 850 är inte bara spärrad, det är en annan topp och grenrör, och ett annat insprutningssystem. Den motorn du tänker på som är spärrad kom långt senare och är en spärrad 20V motor och gick i produktion 00 - 01 nån gång.

Erik_H skrev:
Är sugen på lite mera effekt, är inte så kunnig om bilar men inte helt handikappad och undrar helt enkelt om det finns några enkla bra tips eller om man ev. kan turbo konvertera en sån bil.

Chipa den. Den tvekar inte lika mycket och man får ut klite mer vrid, och den blir roligare. Naturligtvis kostar det en del och effektökningen blir inte så stor, men en chipad 10v är nåt att bita i för 20V. Turbokonvertering blir bara dyrt och går inte igenom besiktningen.


273 Inlägg
8 juli 2009
#9
haha okej, jag va helt ute o cyklade tongue *ber om ursäkt*

21 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
#10
teamvolvoracing skrev:
om du orka så kanske en 20v topp som du plana å porta och sen ett chip på de och 20v grenröret, öppet filet som suger kall luft och bara byter ut den del av avgassystemet som inte är 2,5" dvs ca 1m och kanske byta ut jätteburken under bilen mot en simons 2,5"

Hur mycket mer kan man räkna med på ett ungefär om man gör allt det här?


21 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
#11
Marlboroman skrev:
ArizonaEagle skrev:
Om jag inte har helt fel för mej så är din 850 en elektroniskt strypt glt, alltså det är samma motor som 170 hästarn, bara annan mjukvara.

10V motorn som sitter i 850 är inte bara spärrad, det är en annan topp och grenrör, och ett annat insprutningssystem. Den motorn du tänker på som är spärrad kom långt senare och är en spärrad 20V motor och gick i produktion 00 - 01 nån gång.

Erik_H skrev:
Är sugen på lite mera effekt, är inte så kunnig om bilar men inte helt handikappad och undrar helt enkelt om det finns några enkla bra tips eller om man ev. kan turbo konvertera en sån bil.

Chipa den. Den tvekar inte lika mycket och man får ut klite mer vrid, och den blir roligare. Naturligtvis kostar det en del och effektökningen blir inte så stor, men en chipad 10v är nåt att bita i för 20V. Turbokonvertering blir bara dyrt och går inte igenom besiktningen.

Tack för svaret!

Har du något bra tips om var man kan hitta ett prisvärt chip till den?


Reservdansk
6 271 Inlägg
8 juli 2009
#12
Erik_H skrev:
Hur mycket mer kan man räkna med på ett ungefär om man gör allt det här?

150-160hk totalt kanske?

Sprutet begränsar också ju.
Senast redigerat av TurbOla (8 juli 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 252 Inlägg
8 juli 2009
#13
Erik_H skrev:
teamvolvoracing skrev:
om du orka så kanske en 20v topp som du plana å porta och sen ett chip på de och 20v grenröret, öppet filet som suger kall luft och bara byter ut den del av avgassystemet som inte är 2,5" dvs ca 1m och kanske byta ut jätteburken under bilen mot en simons 2,5"

Hur mycket mer kan man räkna med på ett ungefär om man gör allt det här?

Utan att byta kabelhärva så man kan köra med glt's styrboxar så är det mycket jobb och pengar för liten vinst. Till att börja med så finns det inte mycket mån att plana toppen. Och visst kan portning vara bra, men på den här nivån finns det annat som är viktigare. Vettigt filter i luftburken däremot är vettigt. Sen att byta ut den delan av systemet som är strypt så får man ju välja. Strypningen är ju till för att den ska gå bättre på lågvarv, tar man bort den så tillför det ingen vettigt förrens på höga varv.


Reservdansk
6 271 Inlägg
8 juli 2009
#14
Marlboroman skrev:
Utan att byta kabelhärva så man kan köra med glt's styrboxar så är det mycket jobb och pengar för liten vinst. Till att börja med så finns det inte mycket mån att plana toppen. Och visst kan portning vara bra, men på den här nivån finns det annat som är viktigare. Vettigt filter i luftburken däremot är vettigt. Sen att byta ut den delan av systemet som är strypt så får man ju välja. Strypningen är ju till för att den ska gå bättre på lågvarv, tar man bort den så tillför det ingen vettigt förrens på höga varv.

Min far har en 855 GLT 20V -97a, och den är heltrött tills du kommer upp mot 4000varv, då blir det verkligen en helt annan motor.
Sen har han ju en del lägre utväxling också än vad jag har till min turbospis.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 252 Inlägg
8 juli 2009
#15
Erik_H skrev:
Har du något bra tips om var man kan hitta ett prisvärt chip till den?

www.kgtrimning.com Men det lär finnas fler som har.



Sök