Hej
Gjorde en tråd för ett tag sen om min förstörda drivknut och nu väl färdigt så börjar SBP klaga på ett och annat (9 anmärkningar) som har med broms och avgaserna att göra. Går igenom lathunden nu som har satts upp av Jonte
• Bilmodell
Volvo 854-512 GLE
Sugmotorn med 140hk a la 10 ventiler
• Årsmodell
1993
• Miltal
151846km(hos SBP)
• Modifikationer på bilen
Original från 1993 förutom nya styrleder, vänster fram länkarm (från skroten), vänster fram drivaxel (från skroten), höger hjulnav med lager fram (från skroten) K&N insatsfilter med original luftbox, kamrem bytt originalt vid 12000km.
• Hur yttrar sig felet?
Anmärkningar från SBP:
1. Färdbroms bromskraftfördelning, bak, bromsverkan ojämn.
Original skivor från -93 fast de känns inte ojämna
Klossarna troligen byta till eftermarknads sort för några år sedan om inte dom är från -93
Oken är originalt från -93, rören ser bra ut inget ytrost ens
Bromsvätska bytat IGÅR och FÖRSTA gången sedan -93 vetifan vad farsan höll på med men han har bara fyllt på när det har behövts... kopplingen började strula så försökte med att byta den först efter att ha fått info av farsan FÖRRIGÅR)
2. HC-halt tomgång, för hög. (vid högre varv ökade värdena )
Besiktningsmannen tyckte det luktade för mycket väl bensin så han öppnade huven för första gången under alla dessa år som de INTE har gjort det. Sniffade lite ovanför motorn och kände av den mycket mer (Haft liknande problem med vevhusvent slangen fast det är fixat nu).
Så frågade han mig om jag hade fifflat lite med bränslesystemet (A) men nej det har jag inte så han tittade efter noga på spridarna och märkte att 1 av dom var fuktiga men inget märkbart läckage. Inga tydliga tecken på läckage annars ifrån motor eller avgassystem.
Han påpekade något om att den får för mycket bränsle också för att det luktade väldigt mycke bensin i avgasröret (oförbrännt då). Men inga misständningar av motorn iallafall vare sig låga eller höga varvtal.
3. CO-halt förhöjd tomgång, för hög. (vid högre varv ökade värdena här också)
------ |2.| -------
4.CO-halt tomgång, för hög. (----|2|----)
------ |2.| -------
5.Lambda-värde förhöjd tomgång felaktigt. (steg inte så himla mycke som avgashalterna vid högre varv)
6. Bränslesystem, i motorrum, läckage.
Det var detta som besiktningsmannen syftade på med spridaren fast han var inte säker på om det kan ha varit det.
7.Bromsslang, fram, båda sidor, skadad.
Bytar ut dom innan nästa besiktning
8.ABS-indikering, varnar för fel i systemet
Här åkte farsan dit efter några år utan fungerande ABS-system vi har testat byta givare, tandhjul men inte höger drivaxel fram med abs-kransen. Den vänstra har jag putsat rent och satt in själv så jag vet att det inte är fel på den iallafall.
Lönt att slänga mer pengar eller kanske bättre att försöka stänga av lampan bara? Har kört i år utan problem ändå.
9.Varningstriangel, saknas.
Detta var ju så roligt besiktningsmannen såg att jag hade verktyg och allt möjligt i bilen så han var nyfiken och frågade om just varningstriangeln som jag slarvat bort någonstans bland allt i bilen så jag fick be honom att sätta anmärkningen så dyker jag upp nästa gång med en .
Lyser det några varningslampor?
ABS-lampan lyser men inte lambda (har ingen tror jag:O inte lagt märke till någon)
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Bilen har legat avställd och fick sig en tändning sist 3 Januari innan den "återupplivades" nu för någon vecka sen. Kände redan då en stark doft av bensin men trodde att det skulle försvinna efter en "inkörning" efter 6 månaders uppehåll. Har inte haft problem med det innan den hamnade i "koma".
Uppstår felet när bilen är varm eller kall?
Både och kan man väl säga körde ett par mil blandad väg till besiktningen (borde väl vara uppvärmd då?)
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Just dom här felen har jag inte åtgärdat något än (försöker få så mycket information som möjligt och om det är möjligt att göra något/allt själv).
Ska jag försöka med att läsa av felkoder från den lilla boxen man stänger servicelampan med?
• Övrigt
(2009-07-01)
Miljökontrollvärden
CO 8.6 (0,5) HC 615 (100)
CO 2005 9,9 (0,3)
Här skrattade besiktningsmannen till för att värdet översteg egentligen 9,9 men det var max värde som kunde ange i det fältet
LAMBDA 0,72 (0,96-1,04)
Bromsvärden:
Vänster fram: 2,1 Höger fram 2,3
Vänster bak: 2,0 Höger bak: 1,2
(2008-11-12)
Miljökontrollvärden
CO 0,2 (0,5) HC 50 (100)
CO 2005 0,2 (0,3)
LAMBDA 1,01 (0,96-1,04)
Bromsvärden:
Vänster fram 2,0 Höger fram 1,4
Fick anmärkning för det och bytte skivorna och nu är det problem där bak istället
Vänster bak: 1,2 Höger bak 1,3
Avgasvärdena är ju chockerande att det kan stiga så pass mycket pga av att vara still i 6 månader. Men kan det vara så att det "oförbrännda bränslet" som verkar hamna i avgassystemet som avger så höga värden? Märker inga läckage eller sprickor i systemet iallafall.
Nämnvärt kan också vara att motoroljan inte har varit bytt på kanske 2-3 år heller . Under första året har det varit lugn körning men under andra så har det varit lite 4-5k varv i 1-2-3 växlarna rätt så ofta. Kylarvätskan var på MIN nivå som den aldrig har varit sedan fabriken -93 men är fylld till MAX nu och har inte visat några tecken på överhettning eller något.
Rullar runt med 98BF
Väldigt tacksam för all information
Tack på förhand!
Gjorde en tråd för ett tag sen om min förstörda drivknut och nu väl färdigt så börjar SBP klaga på ett och annat (9 anmärkningar) som har med broms och avgaserna att göra. Går igenom lathunden nu som har satts upp av Jonte
• Bilmodell
Volvo 854-512 GLE
Sugmotorn med 140hk a la 10 ventiler
• Årsmodell
1993
• Miltal
151846km(hos SBP)
• Modifikationer på bilen
Original från 1993 förutom nya styrleder, vänster fram länkarm (från skroten), vänster fram drivaxel (från skroten), höger hjulnav med lager fram (från skroten) K&N insatsfilter med original luftbox, kamrem bytt originalt vid 12000km.
• Hur yttrar sig felet?
Anmärkningar från SBP:
1. Färdbroms bromskraftfördelning, bak, bromsverkan ojämn.
Original skivor från -93 fast de känns inte ojämna
Klossarna troligen byta till eftermarknads sort för några år sedan om inte dom är från -93
Oken är originalt från -93, rören ser bra ut inget ytrost ens
Bromsvätska bytat IGÅR och FÖRSTA gången sedan -93 vetifan vad farsan höll på med men han har bara fyllt på när det har behövts... kopplingen började strula så försökte med att byta den först efter att ha fått info av farsan FÖRRIGÅR)
2. HC-halt tomgång, för hög. (vid högre varv ökade värdena )
Besiktningsmannen tyckte det luktade för mycket väl bensin så han öppnade huven för första gången under alla dessa år som de INTE har gjort det. Sniffade lite ovanför motorn och kände av den mycket mer (Haft liknande problem med vevhusvent slangen fast det är fixat nu).
Så frågade han mig om jag hade fifflat lite med bränslesystemet (A) men nej det har jag inte så han tittade efter noga på spridarna och märkte att 1 av dom var fuktiga men inget märkbart läckage. Inga tydliga tecken på läckage annars ifrån motor eller avgassystem.
Han påpekade något om att den får för mycket bränsle också för att det luktade väldigt mycke bensin i avgasröret (oförbrännt då). Men inga misständningar av motorn iallafall vare sig låga eller höga varvtal.
3. CO-halt förhöjd tomgång, för hög. (vid högre varv ökade värdena här också)
------ |2.| -------
4.CO-halt tomgång, för hög. (----|2|----)
------ |2.| -------
5.Lambda-värde förhöjd tomgång felaktigt. (steg inte så himla mycke som avgashalterna vid högre varv)
6. Bränslesystem, i motorrum, läckage.
Det var detta som besiktningsmannen syftade på med spridaren fast han var inte säker på om det kan ha varit det.
7.Bromsslang, fram, båda sidor, skadad.
Bytar ut dom innan nästa besiktning
8.ABS-indikering, varnar för fel i systemet
Här åkte farsan dit efter några år utan fungerande ABS-system vi har testat byta givare, tandhjul men inte höger drivaxel fram med abs-kransen. Den vänstra har jag putsat rent och satt in själv så jag vet att det inte är fel på den iallafall.
Lönt att slänga mer pengar eller kanske bättre att försöka stänga av lampan bara? Har kört i år utan problem ändå.
9.Varningstriangel, saknas.
Detta var ju så roligt besiktningsmannen såg att jag hade verktyg och allt möjligt i bilen så han var nyfiken och frågade om just varningstriangeln som jag slarvat bort någonstans bland allt i bilen så jag fick be honom att sätta anmärkningen så dyker jag upp nästa gång med en .
Lyser det några varningslampor?
ABS-lampan lyser men inte lambda (har ingen tror jag:O inte lagt märke till någon)
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Bilen har legat avställd och fick sig en tändning sist 3 Januari innan den "återupplivades" nu för någon vecka sen. Kände redan då en stark doft av bensin men trodde att det skulle försvinna efter en "inkörning" efter 6 månaders uppehåll. Har inte haft problem med det innan den hamnade i "koma".
Uppstår felet när bilen är varm eller kall?
Både och kan man väl säga körde ett par mil blandad väg till besiktningen (borde väl vara uppvärmd då?)
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Just dom här felen har jag inte åtgärdat något än (försöker få så mycket information som möjligt och om det är möjligt att göra något/allt själv).
Ska jag försöka med att läsa av felkoder från den lilla boxen man stänger servicelampan med?
• Övrigt
(2009-07-01)
Miljökontrollvärden
CO 8.6 (0,5) HC 615 (100)
CO 2005 9,9 (0,3)
Här skrattade besiktningsmannen till för att värdet översteg egentligen 9,9 men det var max värde som kunde ange i det fältet
LAMBDA 0,72 (0,96-1,04)
Bromsvärden:
Vänster fram: 2,1 Höger fram 2,3
Vänster bak: 2,0 Höger bak: 1,2
(2008-11-12)
Miljökontrollvärden
CO 0,2 (0,5) HC 50 (100)
CO 2005 0,2 (0,3)
LAMBDA 1,01 (0,96-1,04)
Bromsvärden:
Vänster fram 2,0 Höger fram 1,4
Fick anmärkning för det och bytte skivorna och nu är det problem där bak istället
Vänster bak: 1,2 Höger bak 1,3
Avgasvärdena är ju chockerande att det kan stiga så pass mycket pga av att vara still i 6 månader. Men kan det vara så att det "oförbrännda bränslet" som verkar hamna i avgassystemet som avger så höga värden? Märker inga läckage eller sprickor i systemet iallafall.
Nämnvärt kan också vara att motoroljan inte har varit bytt på kanske 2-3 år heller . Under första året har det varit lugn körning men under andra så har det varit lite 4-5k varv i 1-2-3 växlarna rätt så ofta. Kylarvätskan var på MIN nivå som den aldrig har varit sedan fabriken -93 men är fylld till MAX nu och har inte visat några tecken på överhettning eller något.
Rullar runt med 98BF
Väldigt tacksam för all information
Tack på förhand!
Senast redigerat av mortal_sex (1 juli 2009)
0
0
0
0