2882
Sök

Broms och avgasproblem Volvo 850 GLE med anmärkningar från SBP

13 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
#1
Hej
Gjorde en tråd för ett tag sen om min förstörda drivknut och nu väl färdigt så börjar SBP klaga på ett och annat (9 anmärkningar) som har med broms och avgaserna att göra. Går igenom lathunden nu som har satts upp av Jonte smile

• Bilmodell
Volvo 854-512 GLE
Sugmotorn med 140hk a la 10 ventiler

• Årsmodell
1993

• Miltal
151846km(hos SBP)

• Modifikationer på bilen
Original från 1993 förutom nya styrleder, vänster fram länkarm (från skroten), vänster fram drivaxel (från skroten), höger hjulnav med lager fram (från skroten) K&N insatsfilter med original luftbox, kamrem bytt originalt vid 12000km.

• Hur yttrar sig felet?
Anmärkningar från SBP:
1. Färdbroms bromskraftfördelning, bak, bromsverkan ojämn.
Original skivor från -93 fast de känns inte ojämna
Klossarna troligen byta till eftermarknads sort för några år sedan om inte dom är från -93 yikes
Oken är originalt från -93, rören ser bra ut inget ytrost ens
Bromsvätska bytat IGÅR och FÖRSTA gången sedan -93 yikesyikes vetifan vad farsan höll på med men han har bara fyllt på när det har behövts... kopplingen började strula så försökte med att byta den först efter att ha fått info av farsan FÖRRIGÅR)

2. HC-halt tomgång, för hög. (vid högre varv ökade värdena yikes)
Besiktningsmannen tyckte det luktade för mycket väl bensin så han öppnade huven för första gången under alla dessa år som de INTE har gjort det. Sniffade lite ovanför motorn och kände av den mycket mer (Haft liknande problem med vevhusvent slangen fast det är fixat nu).
Så frågade han mig om jag hade fifflat lite med bränslesystemet (A) men nej det har jag inte så han tittade efter noga på spridarna och märkte att 1 av dom var fuktiga men inget märkbart läckage. Inga tydliga tecken på läckage annars ifrån motor eller avgassystem.
Han påpekade något om att den får för mycket bränsle också för att det luktade väldigt mycke bensin i avgasröret (oförbrännt då). Men inga misständningar av motorn iallafall vare sig låga eller höga varvtal.

3. CO-halt förhöjd tomgång, för hög. (vid högre varv ökade värdena här också)
------ |2.| -------
4.CO-halt tomgång, för hög. (----|2|----)
------ |2.| -------
5.Lambda-värde förhöjd tomgång felaktigt. (steg inte så himla mycke som avgashalterna vid högre varv)
6. Bränslesystem, i motorrum, läckage.
Det var detta som besiktningsmannen syftade på med spridaren fast han var inte säker på om det kan ha varit det.
7.Bromsslang, fram, båda sidor, skadad.
Bytar ut dom innan nästa besiktning
8.ABS-indikering, varnar för fel i systemet
Här åkte farsan dit efter några år utan fungerande ABS-system tongue vi har testat byta givare, tandhjul men inte höger drivaxel fram med abs-kransen. Den vänstra har jag putsat rent och satt in själv så jag vet att det inte är fel på den iallafall.
Lönt att slänga mer pengar eller kanske bättre att försöka stänga av lampan bara? smile Har kört i år utan problem ändå.
9.Varningstriangel, saknas.
Detta var ju så roligt besiktningsmannen såg att jag hade verktyg och allt möjligt i bilen så han var nyfiken och frågade om just varningstriangeln som jag slarvat bort någonstans bland allt i bilen så jag fick be honom att sätta anmärkningen så dyker jag upp nästa gång med en smile.
Lyser det några varningslampor?
ABS-lampan lyser men inte lambda (har ingen tror jag:O inte lagt märke till någon)
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Bilen har legat avställd och fick sig en tändning sist 3 Januari innan den "återupplivades" nu för någon vecka sen. Kände redan då en stark doft av bensin men trodde att det skulle försvinna efter en "inkörning" efter 6 månaders uppehåll. Har inte haft problem med det innan den hamnade i "koma".
Uppstår felet när bilen är varm eller kall?
Både och kan man väl säga körde ett par mil blandad väg till besiktningen (borde väl vara uppvärmd då?)
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Just dom här felen har jag inte åtgärdat något än (försöker få så mycket information som möjligt och om det är möjligt att göra något/allt själv).
Ska jag försöka med att läsa av felkoder från den lilla boxen man stänger servicelampan med? smile
• Övrigt

(2009-07-01)
Miljökontrollvärden
CO 8.6 (0,5) HC 615 (100)
CO 2005 9,9 (0,3)
Här skrattade besiktningsmannen till för att värdet översteg egentligen 9,9 men det var max värde som kunde ange i det fältet tongue
LAMBDA 0,72 (0,96-1,04)
Bromsvärden:
Vänster fram: 2,1 Höger fram 2,3
Vänster bak: 2,0 Höger bak: 1,2

(2008-11-12)
Miljökontrollvärden
CO 0,2 (0,5) HC 50 (100)
CO 2005 0,2 (0,3)
LAMBDA 1,01 (0,96-1,04)
Bromsvärden:
Vänster fram 2,0 Höger fram 1,4
Fick anmärkning för det och bytte skivorna och nu är det problem där bak istället tongue
Vänster bak: 1,2 Höger bak 1,3

Avgasvärdena är ju chockerande att det kan stiga så pass mycket pga av att vara still i 6 månader. Men kan det vara så att det "oförbrännda bränslet" som verkar hamna i avgassystemet som avger så höga värden? Märker inga läckage eller sprickor i systemet iallafall.

Nämnvärt kan också vara att motoroljan inte har varit bytt på kanske 2-3 år heller tongue. Under första året har det varit lugn körning men under andra så har det varit lite 4-5k varv i 1-2-3 växlarna rätt så ofta. Kylarvätskan var på MIN nivå som den aldrig har varit sedan fabriken -93 men är fylld till MAX nu och har inte visat några tecken på överhettning eller något.

Rullar runt med 98BF smile

Väldigt tacksam för all information
Tack på förhand!
Senast redigerat av mortal_sex (1 juli 2009)

83 Inlägg
1 juli 2009
#2
Det var inga dåliga avgasvärden du hade!!

Har samma bekymmer själv med min Opel Astra 92:a med 1.6 motorn och 8 ventiler.
Min har också stått avtälld mellan 1/12-08 tills idag. Var på bilprovningen i morse och fick följande värden.
Max tillåtet inom parantes.

CO        3.2 (0.5)
CO2500 1.6 (0.3)
HC         224 (100)
LAMBDA 0.91 (0.97-1.03)

Den har sprillans nya stifft och kamrem.

Motorn var ordenligt varm körd och killen varvade lite vid mätningarna men ingen skillnad.
Den svartrycker inte, går jämt och fint, inga misständningar med andra ord. Ingen besnindoft i avgaserna.
Mitt lambda värde tyder väl att den går för fett.

Fattar inte hur det kan bli så här när bilen bara har stått.

Tips och förslag på åtgärder önskas.

Mackan

13 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
#3
Jämfört med dina så är mina värre ju? Titta på rapporten från idag (2009-07-01) CO 8,6 CO 2005 9,9(var mer men det var max som kunde visas på det fältet) 615 HC sjukaste någonsin. Besiktningsmannen bara närma sig avgasröret och han kunde inte ens motstå en halvsniff och drog sig undan direkt. För att vara ärlig så känner jag samma sak, luktar ren bensin blandat med avgaser tror man kan svimma av det efter något bloss? yikes

83 Inlägg
2 juli 2009
#4
Du kan väl skriva här om du kommer på vad som är felet.


Mackan

13 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#5
Har felsökt MIN bil med boxen nere vid spolarvätskan. Fick felkoderna:
  A2:
*2-1-2 LH 3.2 Fenix 5.2 LH 2.4 Regina Motr 1.8 - Lambdasondsignal, saknas eller är felaktig Motr 4.3 - Signal främre lambdasond, saknas eller är felaktig
*5-2-1 Motr 4.3 - Förvärmning främre lambdasond felaktig Fenix 5.2 - Förvärmning lambdasond felaktig
  A3:
*1-2-2 H Framhjulsgivare - felaktig signal vid hastighet understigande 40 km/h
*2-1-1 V Framhjulsgivare - ingen signal vid rörelsestart
*2-1-2 H Framhjulsgivare - ingen signal vid rörelsestart
*3-2-2 H Framhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h

Alltså ska det behövas byta båda främre absgivare så ska det börja fungera igen?

  A7: enligt http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf tabell så är A7 sockeln för kombi instrument men min är en GLE sedan?
*1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång

Utöver dessa A socklarna A2,A3 och A7 så hade jag inga andra det var bara tomma hål om man ska säga.
Senast redigerat av mortal_sex (2 juli 2009)

13 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
#6
Ingen som vet alls? sad SBP gav mig bara en vecka för att åtgärda detta

34 Inlägg
5 juli 2009
#7
Gällande abs:en så räcker det med att byta abs ringen på drivaxlen, o sen gällande avg värdena så tror jag att det räcker men en ny lambda

83 Inlägg
5 juli 2009
#8
Har inga felkoder alls på min kollade idag och ingen motorlampa som lyser.

Tips någon?

Mackan

83 Inlägg
5 juli 2009
#9
mortal sex,

Hade jag suttit i din sits, jag menar problem med Volvon så hade jag lagt in blänkare på ex.
http://www.jagrullar.se/

Det finns även andra Volvo forum som http://forum.svenska85x70klubben.se/index.php
och http://forum.nordic85x70club.nu/index.php

Tror det är större chans att få svar där och speciellt om du lägger in den på 850/S/V 70 forumet.

Varför fick du bara en vecka på dig?

Mackan

13 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
#10
Har tänkt på lambdan ett tag nu men innan den så tycker jag att spridaren/packningen måste bytas först eftersom det ger felkod på insprutningssystemet så kan lambdan flippa ut också.
Ska testa köra in d på deras forum också, fick en vecka för att bilen tidigare fått underkänt 3 gånger på grund av handbromsen *lol* sista gången så glömde jag spänna ena hjulet bara men ändå släppte dom inte igenom den.

13 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
#11
Felen åtgärdade det var sonden som spökade men även lite småläckage för syre från katalysatorn och bak. smile
Ska nolla felkoderna nu och köra ett par mil så får ve se om dom dyker upp igen tongue


Sök