Danne_Modig skrev:
Men nu lyder min fråga om man måste hålla på och underhållsladda dom batterierna som en idiot ändå om man inte total laddar ur dom?
Rolig rubrik, men den bör nog göras om för att inte tråden ska riskera låsning.
Running Bull är beprövade i bilstereosammanhang, men oavsett vad batteriet heter så tål de inte vad som helst. Ett mycket enkelt sätt att ta reda på ifall det börjar vara dags för underhållsladdning:
Låt bilen stå i minst 8 timmar eller mer, tex över natten, mät sedan på batteripolerna vilken spänning det är. Om spänningen ligger på mer än 12,5 V så håller det sig relativt bra laddat (dock inte alls fulladdat), men om spänningen kryper ner under 12,5 V (typ 12,2-3 V) så bör du underhållsladda batteriet.
Ett friskt AGM-batteri, exempelvis Running Bull, ska ha minst 12,8 V när det är helt fulladdat. Det ska även ta emot laddning relativt snabbt, vilket innebär att om laddspänningen är rätt (minst 14-14,4 V) och att man inte kör enbart korta sträckor så ska batteriet hålla sig bra laddat.
Att hålla koll på batteriets vilospänning lite då och då är ett bra sätt att undvika djupa urladdningar, då hinner man underhållsladda innan batteriet tar skada.