3097
Sök

Skillnad på olika tändstift

715 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Det finns många olika tädnstift och vad är skillnaden på de? Skillnaden jag har förståt är att biltemas kostar från 20kr och på mekonomen kostar det upp till 273kr. Det var då jag kom på att det måste vara skillnad när det skiljer 250kr på priset

511 Inlägg
15 juli 2009
brukar kunda skijla på tex hur länge dom håller, osv, kan vara precis vad som helst dock aldrig sett en sådan prisskillnad på helt vanliga tändstift.

enda prisskillnaden på helt vanliga tändstift är i allfall oftast pga livslängden hur länge man kan köra på dom, men det är ju ingen som vill köra i en evighet på gamla stift så man byter ju vilket fall.

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX

Smålänning
7 887 Inlägg
15 juli 2009
Tändstift är en helt vetenskap...

Finns lika många olika material bara i elektroden som det finns sorters tändstift...

EDIT: Bland det billigaste är volvostift till B20 B230. ca 45 resp. ca 55 kr.

Va en på jobbet som skulle ha stift till en rolls-royce 12:a (sån dära stridsvagns/flygmotor med dubbla stift per cylinder), där kostade varje stift 200 kr styck... VA dubbelplatinaelektrod i dem, plus miltära spec smile
Senast redigerat av twin_cam (15 juli 2009)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

715 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
halvorsen skrev:
brukar kunda skijla på tex hur länge dom håller, osv, kan vara precis vad som helst dock aldrig sett en sådan prisskillnad på helt vanliga tändstift.

enda prisskillnaden på helt vanliga tändstift är i allfall oftast pga livslängden hur länge man kan köra på dom, men det är ju ingen som vill köra i en evighet på gamla stift så man byter ju vilket fall.

Skillnaden om du vill ha lite märke också så var det beru ultra-x(dyrast) och Eyquem(billigast).

Jo jag har har sökt och som jag fatta det som så var det populärt med NGK, och jag tyckte också att det verka rätt lagom med sin 53kroner, då är det inte billigast och och inte dyrast. Livlängden skite jag i egentligen för jag ska nog inte ha  min bil i mer än i ett år till typ. eller som sagt är det bara att ta ett i högen eftorsom det mest berodde på livslängd?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
15 juli 2009
Ja, dom dyrare stiften har massor med avancerade material och konstruktioner men behöver inte fungera bättre för det!
Är fullt övertygad om att det dyra Beru-stiftet hade orsakat väldigt mycket problem på min Saab medan NGK för 57 fungerar kanonbra bara som exempel!

715 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
en till som snackar bra om NGK, det verkar bra och blir nog det...

537 Inlägg
16 juli 2009
NGK ligger före alla andra tändstiftsmärken för mig med. Däremot tror jag inte at det är någon jätte stor skillnad på standard tändstift från Bosch, NGK mm.

Mustang V8 Power
31 Inlägg
16 juli 2009
Kör med NGK i Mustangen. APR5FS för vanlig körning och APR6FS när det ska gasas lite.
5'an blev för varm när det gasades och 6'an vill gärna ha lite tryck.
NGK är i min värld riktigt bra i alla fall.

Om det finns något viktigare än mitt ego, vill jag att det spåras upp och dödas!

715 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
när vi ändå pratar om tändstift, hur ofta ska man byta? Jag vet om att jag kan söka och det står nog i Haynesbok men orka inte... Tackar för svar om skillnaden på tändstiff smile

463 Inlägg
17 juli 2009
Eyquem (som biltema säljer) sitter standardmonterat hos flera tillverkare.. Tyvärr hade de inte till min bil.. sad

715 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
habomaster skrev:
Eyquem (som biltema säljer) sitter standardmonterat hos flera tillverkare.. Tyvärr hade de inte till min bil.. sad

nog inte till min iheller, varijefall inte på biltema

Sök