2777
Sök

Skakning och högt ljud!

-Renoverar och bygger-
563 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#1
Hejsan. Visste inte vart jag skulle lägga detta så la det här ^^

Det har hänt något konstigt med min bil nu under vintern. Det är en Toyota Celica 2.0 GT-i 16 från 91 och det som är problemet är att när jag kör, bara helt vanligt så börjar bilen plötsligt att skaka följt av ett extremt högt och djupt ljud, som om avgasröret gått av?, vilket jag trodde att det var först men när jag sänker hastigheten eller stannar så försvinner det och bilen går som vanligt igen utan några problem. Det händer helt "random" och jag undrar vad detta kan vara? Avgassystem som kommer i svängning? dåliga motorfästen?

Det började efter att jag bytt till vinterdäck/vinterfälgar, nya bromsklossar bak + renovering av bromsoken. Jag har kollat under bilen, läst på forum, sökt efter ledtrådar men kommer inte fram till något som kan vara till hjälp.

Ja, hjälp tack?big_smile
Om det är någon annan information ni behöver för att lista ut vad detta kan vara så fråga mig så kommer jag med svar smile

tack på förhand// Jens
Senast redigerat av Yenza (24 januari 2009)


Kyltekniker
166 Inlägg
24 januari 2009
#2
Det låter som om din bil behöver ett besök hos gynekologen. De kan ju vara något där under eller grenröret eller något sådant.

730 Inlägg
24 januari 2009
#3
kan ju va att du har obalans i något.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

Kokar ris
923 Inlägg
24 januari 2009
#4
vart kommer ljudet ifrån då?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

-Renoverar och bygger-
563 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#5
tack för svaren smile Jag letar efter ett ställe där jag kan höja upp hela bilen för en bättre översikt.

Cenoxide: Jag och mina porlare som har suttit i bilen när detta hänt tycker att det kommer vänster bak, från vänsterbakdäck kanske?
Senast redigerat av Yenza (24 januari 2009)


-Renoverar och bygger-
563 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#6
Kollade grenröret och det är fint, kröp under bilen men hittade inget märkvärdigt. Det låter som att det kommer från vänster bakhjul och om det nu är obalans där, hur kontrollerar jag detta?

Någon idée?smile


270 Inlägg
25 januari 2009
#7
Plocka av hjulen och kolla dom där bromsarna igen.nåt måste sitta löst.


58 Inlägg
26 januari 2009
#8
är hjulen balanserade?

-Renoverar och bygger-
563 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#9
"jocke_volvo740"-- Det hoppas jag! yikes hur kontrollerar jag det?


58 Inlägg
26 januari 2009
#10
innan du satte på dom, finns en speciell maskin du sätter däcken på som upptäcker obalans i fälgarna, finns det några små bly vikter på fälgarna?

-Renoverar och bygger-
563 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#11
hm, får nog åka till en verkstad som kollar wink har en på G.. men det där med bly vikter..njaa... menar du dom där små "klossarna" eller vad det kan vara? :S här är en bild på mina fälgar:
https://www1.garaget.org/archive/108/107860/130355/large_130355-1214419.jpg
Senast redigerat av Yenza (26 januari 2009)


58 Inlägg
26 januari 2009
#12
men jag tycker du ska kolla upp det, kolla efter obalans

-Renoverar och bygger-
563 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#13
Får göra det, får nya bromsskivor + bromsklossar till framdäcken imorgon och de ska monteras på en av farsans vänners jobb smile kan nog följa med där och snacka om detta, han har nog också sakerna som behövs för att kolla om det är obalans. Jag tackar så mycket för svaren smile kommer en update på denna tråden när detta är kollat big_smile


-Renoverar och bygger-
563 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#14
Ja, äntligen har jag svar på mitt problem! Obalans är det inte i däcket men dock är felet...handbromsen! Något där inne vid vänstra bakdäcket däcket tar emot och det är det som gör att bilen skakas så kraftigt.. verkstaden har haft en kund som haft exakt samma problem i sitt vänstra bakdäck och även det var en Toyota!.. hmpf..dåligt ^^


-Renoverar och bygger-
563 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#15
Idag blir det lite mer update på tråden!
Bytade skivor och klossar där framme och när väll var klar åkte vänstra bakdäcket av och skivan därpå. Jag kan ju säga såhär, handbroms-'"klossarna" fanns det inga... de var helt borta, köper nya imorgon direkt. Även den ena vajern med fjäder har fått sig en smäll så den var krokig vilket gjorde att när man släppt handbromsen vid förarsätet gick bromsen inte tillbaka till sin rätta plats vilket förklarar den stora skakning och ljudet ^^ haha, farliga grejor om den gått av på motorvägen..... tänk er tanken:
- 110km/h på motorväg + tvärnit på vänster bakhjul = total förödelse.
så använder inte handbromsen och kör inte i höga hastigheter tills bytt.

Jag tackar för svaren och hoppas att det här skulle kunna hjälpa andra i fortsättningen smile


-Renoverar och bygger-
563 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#16
Renoverade båda hjulen bak med handbromsen och nya grejor... nu fungerar det igen bättre än någonsin!



Sök