2416
Sök

244DL Till mer klös under huven -85

41 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#1
har ne 244 dl med b200k motor en 2liters förgasar motor..... 16,500 mil som planeras att slängas i en annan topp och kam jag har inte någon erfarenhet alls av volvo mer än att jag bytt vattenpump kamrem tändspole rotor tändstift o olja o lite så på den....


Undrar om det är någon bra ide att slänga i en 531 topp med en vx3 kam?

eller är det någon annan som har ett bättre förslag jag är öppen som en bok bara att fylla i texten så det kan bli ett lyckligt slut på detta big_smile


/ IXAT Fredrik


1 798 Inlägg
3 juli 2009
#2
Börja med att byta ut motorn mot en B230, rätt stor skillnad bara det när det gäller vrid osv.
Efter det kan man kasta på en 405/531-topp med en schysst kam som t ex H, K eller V.
Sedan kröner man allt med antingen insprutning eller en/två ordentliga förgasare.


ingen aning
687 Inlägg
13 juli 2009
#3
om man vill gå den enkla vägen.. borde väl sitta 631 på den motorn??
hade en b230k en gång och den planade jag blocket 1,5mm och kolvarna likaså.. blev lite bätre vrid i den..

även zebran har sina fläckar

34 Inlägg
18 juli 2009
#4
Nästan säker på att 631 blocket bara går att ha till B200/B230 blocket.annars krockar kolvar och ventiler...
631 toppen är helt plan...

1 798 Inlägg
18 juli 2009
#5
Ja 631-toppen är helt plan då förbränningsrummet finns i kolvarna istället, men att plana block och kolvar som tidigare föreslagits är väl knappast vare sig det smidigaste eller billigaste att göra...

Antingen så nöjer du dig med att bara byta ut kamaxeln mot en lite roligare variant eller så blir det ett motorbyte till ett vanligt block, därefter kan man leka vidare med t ex 531-topp osv.
531-toppen passar alltså inte på din B200K, ifall missat detta;)



Sök