En Lotus Esprit kommer sällan billigt. De som är billiga att köpa är oftast billiga av en anledning och de som kostar lite mer behöver sannerligen inte vara problemfria de heller.
Som skrivet tidigare så har fler än en Esprit haft bekymmer med växellådan och det är även väldigt vanligt med oljeläckage.
På en Lotus Esprit V8 som jag stött på läckte motorn som ett såll. Detta på svensksåld bil med full servicehistorik och knappa 7.000 mil på mätaren. Katastrof!
Det är allmänt vedertaget att man bör ha en ekonomiskt buffert vid sidan av och inte köpa bil för precis alla sina pengar. Detta vill jag mena är extra viktigt när det kommer till just Esprit.
Det är, tyvärr, inga kvalitetsbilar som bara går och går och går ...
Underbara att köra och att se på ... Men personligen skulle jag aldrig vilja äga någon.
Ett tänkbart alternativ skulle kanske kunna vara DeTomaso Pantera?
Jag vill inte påskina att kvalitén där är så pass mycket högre, men det finns en viktig skillnad: Det är trots allt bara en enkel Ford V8 som driver ekipaget framåt och delarna är följaktligen inte lika dyra som för en Lotus. Bör ha rätt sansade driftskostnader om man bara kan skruva lite själv.
Jag skulle tro att det är en av de mest ekonomiska, mer extrema sportbilar som går att äga ...
Lite O/T, men ...
Senast redigerat av 9Femma (19 juli 2009)
Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!