4430
Sök

Toyota eller Lotus

682 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
#1
hej funderar på att spara till en Lotus turbo Esprit 84a eller liknande runt 200tusen klassen.

     har en Celica Supra atm. 84a        Vad tror ni att jag kommer ha mest glädje av? att behålla supran eller köpa lotusen? kan inte ha båda

blacken
8 juli 2009
#2
Celican kommer att ge dig avsevärt mindre huvudvärk, men den kan aldrig få samma "status" eller kultstämpel som Lotusen..

Saabifierad
2 031 Inlägg
8 juli 2009
#3
Svårt beslut, tror att du kommer bli gladare när Celica Supran pajar då delarna bör vara mycket billigare än Lotusen plus att dom borde vara enklare att få tag på tongue Sedan tror jag att det är lättare för mekaniker att greja med Toyotan än Lotusen om du inte mekar själv.

Som det sagts, det är ju givetvis mycket exklusivare med en Lotus Esprit än med en Toyota Celica Supra cool

Vill du ha något som liknar Espriten men inte vill lägga så mycket pengar, ta en titt på Pontiac Fiero smile
http://www.gnetagalten.se/images/00052/0/pontiac-fiero-gt-87.jpg

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 juli 2009
#4
Lotus Esprit är en helt annan bil i allt jämfört med Toyota bortsett från driftsäkerhet och ekonomi.

Tror utan tvivel att du kommer ha mest glädje av Lotusen smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 682 Inlägg
8 juli 2009
#5
lotusen är i.a.f en bättre investering då den kommer att stiga i värde betydligt mer än supran.

DFFL
9 020 Inlägg
8 juli 2009
#6
Slash skrev:
Svårt beslut, tror att du kommer bli gladare när Celica Supran pajar då delarna bör vara mycket billigare än Lotusen plus att dom borde vara enklare att få tag på tongue Sedan tror jag att det är lättare för mekaniker att greja med Toyotan än Lotusen om du inte mekar själv.

Som det sagts, det är ju givetvis mycket exklusivare med en Lotus Esprit än med en Toyota Celica Supra cool

Vill du ha något som liknar Espriten men inte vill lägga så mycket pengar, ta en titt på Pontiac Fiero smile
http://www.gnetagalten.se/images/00052/ … -gt-87.jpg

Fiero är för kit-cars och knasbollar utan pengar till riktiga muskelbilar.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

4 682 Inlägg
8 juli 2009
#7
FireTraXX skrev:
Fiero är för kit-cars och knasbollar utan pengar till riktiga muskelbilar.

fiero är en sportbil inte en muskelbil,å en riktigt bra sådan oxå: http://pages.infinit.net/amphilot/franc … 88bis.htm.

DFFL
9 020 Inlägg
8 juli 2009
#8
Moparboy440 skrev:
FireTraXX skrev:
Fiero är för kit-cars och knasbollar utan pengar till riktiga muskelbilar.

fiero är en sportbil inte en muskelbil,å en riktigt bra sådan oxå: http://pages.infinit.net/amphilot/franc … 88bis.htm.

Njae, den hade väl viljan till att vara det (Mittmotor ju) men om jag skulle kalla den sportbil är tveksamt.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
9 juli 2009
#9
jesper_NA : om de va jag så skulle jag nog prova nått nytt å köpa en Lotus turbo Esprit , om man inte är njöd med de man har köpt så kan man ju köpa sig en supra igen

Nissan Silvia

VW-nörd?
4 332 Inlägg
10 juli 2009
#10
Gillar du att skruva så är Espirit bilen för dig tongue
En av de svagheter jag hört om Espirit är växellådan som pajar titt som tätt, kanske har fel, men de e vad jag hört...
Personligen tycker jag verkligen att de e nackvridare, trots sina år, mer än en toyota any day, men att äga en hade ja inte velat me tanke på kvalitetsproblemen man hört talas om...


136 Inlägg
11 juli 2009
#11
FireTraXX skrev:
Moparboy440 skrev:
FireTraXX skrev:
Fiero är för kit-cars och knasbollar utan pengar till riktiga muskelbilar.

fiero är en sportbil inte en muskelbil,å en riktigt bra sådan oxå: http://pages.infinit.net/amphilot/franc … 88bis.htm.

Njae, den hade väl viljan till att vara det (Mittmotor ju) men om jag skulle kalla den sportbil är tveksamt.

Firetraxx.. Vad är i så fall en sportbil i dina ögon ??

Bakhjulsdrift, mittmotor, äkta 2-sits, Ingen styrservo, Gocart glädje, låg som fan,  vad mer behövs ??

Visst.. 200 hk till men sportigheten sitter inte i farten på rakorna för mig.. det är när kurvorna kommer som det roliga börjar !!  En trimmad Evo eller liknande som slår en lambo på bana är inte och kommer aldrig att vara en sportbil för det..

Sen ditt utalande om knasbollar osv. säger ju mer om dig än om oss Fiero entusiaster.. Trevligare och mognare bilmänniskor har jag aldrig träffat..

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
11 juli 2009
#12
celica supran är ju lite speciell ändå  så varför inte ha både den kvar och den där esprit?


682 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#13
tack för alla svar ! tror jag behåller supran än så länge. lotusen verkar lite Väl dyr att äga. skaffade en ny bruks bil. skall sälja "Skrothögen" och behålla den nya smile så komentera den om ni känner för det smile annars får ni la ha de gött o tusen tack för hjälpen

342 Inlägg
19 juli 2009
#14
En Lotus Esprit kommer sällan billigt. De som är billiga att köpa är oftast billiga av en anledning och de som kostar lite mer behöver sannerligen inte vara problemfria de heller.
Som skrivet tidigare så har fler än en Esprit haft bekymmer med växellådan och det är även väldigt vanligt med oljeläckage.
På en Lotus Esprit V8 som jag stött på läckte motorn som ett såll. Detta på svensksåld bil med full servicehistorik och knappa 7.000 mil på mätaren. Katastrof!

Det är allmänt vedertaget att man bör ha en ekonomiskt buffert vid sidan av och inte köpa bil för precis alla sina pengar. Detta vill jag mena är extra viktigt när det kommer till just Esprit.
Det är, tyvärr, inga kvalitetsbilar som bara går och går och går ...
Underbara att köra och att se på ... Men personligen skulle jag aldrig vilja äga någon.

Ett tänkbart alternativ skulle kanske kunna vara DeTomaso Pantera?
Jag vill inte påskina att kvalitén där är så pass mycket högre, men det finns en viktig skillnad: Det är trots allt bara en enkel Ford V8 som driver ekipaget framåt och delarna är följaktligen inte lika dyra som för en Lotus. Bör ha rätt sansade driftskostnader om man bara kan skruva lite själv.

Jag skulle tro att det är en av de mest ekonomiska, mer extrema sportbilar som går att äga ...
Lite O/T, men ...
Senast redigerat av 9Femma (19 juli 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!


Sök