4005
Sök

Volvo 855 som bluddrar (går kass när varm)

4 822 Inlägg
19 juli 2009
#21
Volvo740an skrev:
dabby skrev:
Måndag imorgon och då ska jag handla lite, frågan är då vad!

LMM verkar det gudskelov inte vara, den går lika illa med kontakten ur.
Bränslefiltret byttes för runt 3000mil sedan så det bör ju vara ok. Bränslepumpen hur kommer man åt den? Den sitter ju inuti tanken står det..
Kablarna ser helt ok ut, men rotorn kan jag anta att den ser sliten ut, fast jag vet ju inte hur den SKA se ut egentligen tongue Mässingstoppen sticker inte ut från själva armen och är dessutom rätt så knagglig. Fördelarlocket ser ok ut också, fast som sagt vet jag inte hur det SKA se ut där heller.

Hade tänkt börja med att skaffa rotor, fördelarlock och eventuellt kablar imorgon. Är det något av det som Biltema eller Mekonomen borde kunna lösa eller vill man ha dom grejerna från Bilia?

Det som fortfarande är så jäkla irriterande är hur den gick som en klocka en stund..men men.

Ska det förresten vara ganska mycket olja under ventilkåpan/runt tändhattarna?

Det finns en förpump i tanken och en under bilen som är huvudpumpen. Hade likadana symptom som dig. Sacka, går dåligt för att sedan helt dö (de va huvudpumpen) När den börjar bli varm helt enkelt pallar den inte med att pumpa fram bränsle, dvs den kan låta helt okej när du vrider på tändingen.

Innan du sticker imorrn, testa starta din bil igen och se hur länge den går, när den sedan inte går längre utan vill självdö så testa spruta in startgas och se om den kan hålla liv i motorn.

Det tråkiga är att bränslepumpar inte e sådär överdrivet jättebilliga (beroende på var du köper givetvis)

FEL det finns bara EN bränslepump på 850 och den sitter i tanken wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

född blåvit
624 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#22
Hur fasen kommer man åt den då? hmm

4 822 Inlägg
20 juli 2009
#23
först tar man bort golvet i bagagen sen skruvar man bort ett lock på högersidan i golvet bakom ryggstödet sen är det bara att lossa ringen som håller amaturen och sen när den är lös så är det bara att dra upp hela härligeten genom hålet i golvet.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

född blåvit
624 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#24
Tackar så mycket för det! smile

född blåvit
624 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#25
Rotor bytt.
Fördelarlock bytt.
Tändstift bytt.
Tändkablar bytt.
LMM ska det inte vara (går lika illa utan).
Vevhusventilation rejält rengjord.
Bränslefilter bytt för 3000mil sedan.
Luftfilter bytt för 2000mil sedan.
Bränslepump verkar det inte vara, startgas gör i alla fall ingen nytta.
Tändspole ser utvändigt bra ut.

---> Samma symptom som tidigare, det vill säga den verkar gå bra kall och startar bra, ju mer den kommer upp i temp desto sämre går den. Till slut börjar den dö när man ger gas och blir surare och surare att starta.

Ideér? hmm

1 043 Inlägg
20 juli 2009
#26
Tempgivare?

född blåvit
624 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#27
Jag behöver nog lite mer utförligare svar än så, för jag antar att det finns flera att kolla med Haynes smile

1 043 Inlägg
20 juli 2009
#28
Motortempgivaren som ger signal till motorstyrenheten, om den tror att bilen är kall hela tiden så får den för mycket bränsle när den blir varm.

född blåvit
624 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#29
Okay, ska ha det i åtanke.

Är det samma LMM på en 10V -95 som på min 20V -96? Min skeptiska far är hemma från semester igen och han har en 10V som jag kan byta lite delar med och testa.

1 339 Inlägg
20 juli 2009
#30
dabby skrev:
Okay, ska ha det i åtanke.

Är det samma LMM på en 10V -95 som på min 20V -96? Min skeptiska far är hemma från semester igen och han har en 10V som jag kan byta lite delar med och testa.

Jag tror inte att det är samma då ni inte har likadana motorer. Dvs han har 10v och du 20v = annan motorstyrning.


Jag tror också på att det har med kallstartsystemet att göra. Kolla tempgivaren som han sa. Kanske kallstartventilen som e kass om det nu finns en sådan? Kanske går att koppla bort den tillfälligt (inte säker på att det går).
Senast redigerat av Volvo740an (20 juli 2009)


född blåvit
624 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
#31
För att göra en galet utdragen historia kort visar det sig trots mina försök vara LMM. (den gick helt ok utan den inkopplad och nästan stendog med den ipluggad)

Så efter att ha jagat 15(!) olika skrotar blev det Mekonomen, som inte hade någon hemma och därefter blev det Autoexperten.
Efter 1½ timma i bil kommer jag hem och då visar det sig vara fel LMM roll (hur fan man nu kan ta fel när dom får reg nummer??!).

Sen en kvart senare får jag reda på att avloppet havererat hemma så nu ger jag fan i bilen och hyr mig en grävare ett par dar istället.

Tack ska ni ha ändå för alla tips.


Sök