3946
Sök

Saknar ljudtryck

Amega!
245 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
jonash skrev:
Andreas,

jag anser att den effekt du har inte är tillräcklig för en JL sub, möjligen en W0 i en portad låda.

JL's element är gjorda att sitta i små lådor, och är relativt trögdrivna, vilket gör attett bryggat kanalpar på ditt steg inte är tillräckligt helt enkelt.

Som jag ser det behöver du mer effekt till subben, sen för att få "panget" i det så skulle du kanske vilja ha ett 6.5tums system också. 5.25or har sin begränsning; jag brukar säga att om man skall köra 5.25or och få ut bra med punch i systemet MÅSTE man ha basen framtill, typ i handskfacket.

mvh Jonas

Okej då förstår jag, men ändå rekommenderar JL Audio själva att man inte bör belasta basen mer än 150W för att vara inom (Optimalt)

Ja ett 6,5" kitsystem ser det ut att bli inom snar framtid, och det känns som det är det jag saknar bland annat i systemet.
På tal om tryck, kan man få riktigt bra tryck från en sluten låda eller är det portad som gäller?

/Andreas

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 juli 2009
Spelar ingen roll vilken du använder till vad så sett. Bara du själv håller koll på det.
Själv tycker jag att det är enklare att använa 1-2 till diskanterna och 3-4 till mellanregistren. Men dte är bara jag o min "logik" smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Amega!
245 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
Okej smile Bara undrade lite, ibland kommer det upp märkliga frågor som man bara måste få svar på trots att de är ganska självklara egentligen.

Tack för hjälpen Lonefox, tur att vi har lite rävar på forumet som hjälper en (:

/Andreas

7 241 Inlägg
23 juli 2009
AndreasXPS skrev:
Okej smile Bara undrade lite, ibland kommer det upp märkliga frågor som man bara måste få svar på trots att de är ganska självklara egentligen.

Tack för hjälpen Lonefox, tur att vi har lite rävar på forumet som hjälper en (:

/Andreas

Lugnt....
Finns dock äldre seriösa rävar än jag som kan mer, men jag gör så gott jag kan smile

Amega!
245 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
Och det gör du alldeles utmärkt wink

4 693 Inlägg
23 juli 2009
Lonefox skrev:
AndreasXPS skrev:

/Andreas

Lugnt....
Finns dock äldre seriösa rävar än jag som kan mer, men jag gör så gott jag kan smile

Som vem då?

Booyakasha!

7 241 Inlägg
23 juli 2009
Softis skrev:
Lonefox skrev:
AndreasXPS skrev:

/Andreas

Lugnt....

Som vem då?

Björn.. Roger.. Jonas.. Jimmy....för att nämna ngr...

4 693 Inlägg
23 juli 2009
Okej okej, tänkte så man vet det till man har någon svår fråga wink

Booyakasha!

7 241 Inlägg
23 juli 2009
Softis skrev:

Glömde Tommy.

Björn: dbakuten
Roger: Roger-T
Tommy: BAE
Jonas: JonasH
Jimmy: jimmyostrom
Mikael: gurenius

Dels gamla tävlingsrävar, dels domare, dels hållt på i MÅNGA år i branschen.....

560 Inlägg
23 juli 2009
He He du är snäll tongue

Men ingen av dessa personer lägger den tid du gör för att svara på frågor som folk ställer på olika forum, så då har ju kunskapen ingen betydelse anser jag.....

STOR kram ska du ha för detta, tror det hade varit tomt med svar annars.

Lonefox skrev:
Softis skrev:

Glömde Tommy.

Dels gamla tävlingsrävar, dels domare, dels hållt på i MÅNGA år i branschen.....

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

7 241 Inlägg
23 juli 2009
jimmyostrom skrev:
He He du är snäll tongue

Men ingen av dessa personer lägger den tid du gör för att svara på frågor som folk ställer på olika forum, så då har ju kunskapen ingen betydelse anser jag.....

STOR kram ska du ha för detta, tror det hade varit tomt med svar annars.

Lonefox skrev:
Softis skrev:

Glömde Tommy.

Du vet ju att jag ropar efter er eller vänder mig till er då mina egna kunskaper brister wink

560 Inlägg
23 juli 2009
Nix, kitet är trevligare.

Underbara högtalare oavsett om man väljer kit eller coax, gillar Amega starkt cool

Lonefox skrev:
AndreasXPS skrev:
Softis skrev:
Hur mycket vill du lägga på det då? Ser att det står (JL Audio) projekt i din signatur, vill du att kittet också ska bara JL Audio?

Jag kan tänka mig runt 3500-4500:- för ett framsystem. Anledningen att det står JL Audio projekt är för att jag gjorde det som skolprojekt.
Absolut inte, jag hade tänkt mig annat märke av framsystemet. Jag är helt öppen för förslag, och åter igen. Framsystem med rejäl midbas & ej skrikig diskant är det som sökes. Jag tycker diskanten i nuvarande (coaxial) är skrikig, och midbasen är väll inte vad jag hade hoppats på direkt.

Gärna ett framsystem som kan drivas med mitt nuvarande 300/4 steg från JL så jag undviker byte av det, för då blir det dyrt. Det ger 4x75W RMS, eller 2x150W RMS bryggat.

MVH /Andreas

Om du nu pratar kit upp till 4.5K så slår jag lätt ett slag för Amega Q-COMP 60.
Bra klipp i midbasen, luftig trevlig öppen tillbakalutad mellanregister och diskant. (Det är min erfarenhet av Q-COX 60 och jag tror knappast att kit:et låter sämre wink )

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
24 juli 2009
AndreasXPS skrev:
jonash skrev:
Andreas,

jag anser att den effekt du har inte är tillräcklig för en JL sub, möjligen en W0 i en portad låda.

JL's element är gjorda att sitta i små lådor, och är relativt trögdrivna, vilket gör attett bryggat kanalpar på ditt steg inte är tillräckligt helt enkelt.

Som jag ser det behöver du mer effekt till subben, sen för att få "panget" i det så skulle du kanske vilja ha ett 6.5tums system också. 5.25or har sin begränsning; jag brukar säga att om man skall köra 5.25or och få ut bra med punch i systemet MÅSTE man ha basen framtill, typ i handskfacket.

mvh Jonas

Okej då förstår jag, men ändå rekommenderar JL Audio själva att man inte bör belasta basen mer än 150W för att vara inom (Optimalt)

Ja ett 6,5" kitsystem ser det ut att bli inom snar framtid, och det känns som det är det jag saknar bland annat i systemet.
På tal om tryck, kan man få riktigt bra tryck från en sluten låda eller är det portad som gäller?

/Andreas

Det går absolut att få bra tryck i en sluten. Fördelen med en portad låda är dock att du kan i viss mån "justera" in egenskaperna i basljudet, då du kan börja med ett relativt långt rör (som ger mycket djupbas) och sen gradvis kapa av det tills du hittar det du tycker låter bäst.

Men det största ligger inte i baslådan, utan i att framsystemet inte presterar övre bas/nedre midbas tillräckligt övertygande tror jag.

JL är väldigt konservativa i sina effektgraderingar. Kollar du på W6 eller W7 så säger dem upp till vadå, 750W? Det är liksom hängslen och livrem på den sifran smile

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Sök