3339
Sök

Tomgångsproblem och går konstigt (volvo 744 -86 b230A)

2 914 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#1
kan börja med att säga hej smile
har köpt mig och är lycklig ägare av en volvo 744 (liiite nära mellan tank och hatthylla så man får inte ner några fina 12" basar men det överlever jag utan smile)

som topic, den är inte riktigt som den ska. att den går konstigt (jättestor skillnad på gasen) är inte hela världen då det inte är någon annan än jag som kör, kan ju lära mig skiten tongue men det är tomgången jag tänker mest på.
och sen är det precis som att den inte får nog med blandning för att överleva på tomgången. där är mitt största problem på bilen.
då jag köpte bilen så hade den kanske 1200 rpm i tomgång, nu har den endast 400-500 (förlite för att den ska orka vara vid liv)

innan man går upp till kanske 4500 RPM så dör den i ett visst läge på gasen sen blir det liv när man kommer över det läget sen vid fulla skaft så dör den igen, (det har varit förr, snålställd kanske, bes sa att 1.4 i co halt utan cat)
Senast redigerat av kalle_kalle (2 juli 2009)

140 Inlägg
2 juli 2009
#2
Det är ju alltid svårt å svara när man inte provat en bil... men kolla tomgångs motorn,den sitter under insuget å lika så alla vakum slangar så att ingen är sprucken om det nu är en insprutare...
Senast redigerat av _mattsson_ (2 juli 2009)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 juli 2009
#3
Kolla efter läckage vid alla insugspackningar, samt slangarna.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

2 914 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#4
glömde nämna att det är en förgasarmotor
finns det tomgångsmotor på dom? har inte sett någon,
Senast redigerat av kalle_kalle (2 juli 2009)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 juli 2009
#5
kalle_kalle skrev:
glömde nämna att det är en förgasarmotor
finns det tomgångsmotor på dom? har inte sett någon,

Finns ingen tomgångsmotor på dom, nej.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

2 914 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#6
NITROUS skrev:
kalle_kalle skrev:
glömde nämna att det är en förgasarmotor
finns det tomgångsmotor på dom? har inte sett någon,

Finns ingen tomgångsmotor på dom, nej.

har en likadan motor i en annan bil, ska jag pröva lyfta över förgasaren från den andra motorn till den motorn i fråga?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 juli 2009
#7
kalle_kalle skrev:
NITROUS skrev:
kalle_kalle skrev:
glömde nämna att det är en förgasarmotor
finns det tomgångsmotor på dom? har inte sett någon,

Finns ingen tomgångsmotor på dom, nej.

har en likadan motor i en annan bil, ska jag pröva lyfta över förgasaren från den andra motorn till den motorn i fråga?

Prova går ju alltid, byt samtidigt packningar och vakumslangarna, om den inte blir bättre kan du utesluta en felkälla iallafall.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

140 Inlägg
2 juli 2009
#8
kalle_kalle skrev:
NITROUS skrev:
kalle_kalle skrev:
glömde nämna att det är en förgasarmotor
finns det tomgångsmotor på dom? har inte sett någon,

Finns ingen tomgångsmotor på dom, nej.

har en likadan motor i en annan bil, ska jag pröva lyfta över förgasaren från den andra motorn till den motorn i fråga?

Det kan du ju prova med för det går ju fort å så märker du ju om det är förgasarn som är kass för dom blir ju slita med tiden.

2 914 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#9
_mattsson_ skrev:
kalle_kalle skrev:
NITROUS skrev:

Finns ingen tomgångsmotor på dom, nej.

har en likadan motor i en annan bil, ska jag pröva lyfta över förgasaren från den andra motorn till den motorn i fråga?

Det kan du ju prova med för det går ju fort å så märker du ju om det är förgasarn som är kass för dom blir ju slita med tiden.

det var det jag menade.

2 914 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#10
NITROUS skrev:
kalle_kalle skrev:
NITROUS skrev:

Finns ingen tomgångsmotor på dom, nej.

har en likadan motor i en annan bil, ska jag pröva lyfta över förgasaren från den andra motorn till den motorn i fråga?

Prova går ju alltid, byt samtidigt packningar och vakumslangarna, om den inte blir bättre kan du utesluta en felkälla iallafall.

ska fixa andra packningar.. smile men det går ju pröva med gamla och se hur det funkar med dom smile
går den bra med den andra förgasarn så är det bara kosta på den.(fattig + arbetslös)

2 914 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#11
när jag ändå hade en tråd ang att den går konstigt tänkte jag att jag kan passa på att fråga om en till grej och inte spamma med trådar. smile

vi säger att jag har haft bilen avslagen en tid (säg över en natt), då har motorn hunnit kallna till den temperatur som är ute. då när jag ska starta den så går den dåligt, går på tomgång men tål inte riktigt gasen man vill ge den. (som om den vore "morgontrött") men när jag kommit upp till 2500 - 3000 RPM så går den hur bra som helst. (dålig på förklara med ord)
alltså den startar precis som den ska och allt är primas där. då när jag har fått igång den så vill den ej gå upp i varv. kan tilläggas att jag inte använder choke när jag startar den nu,
och en till grej, det är en helt orginal b230.
Senast redigerat av kalle_kalle (26 juli 2009)

21 761 Inlägg
26 juli 2009
#12
Är det samma bil fortfarande?
I så fall, har du bytt till den andra förgasaren?

Hur det är med B230A vet jag inte, men åtminstone de äldre förgasarmotorerna brukar ibland vilja ha litegrann choke fastän det är ett antal plusgrader ute. smile

Makaronborrare
993 Inlägg
26 juli 2009
#13
Håller med föregående. Även sommartid så måste jag choka min 740 när den stått och kallnat annars går den illa


2 914 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#14
Drönirettab skrev:
Är det samma bil fortfarande?
I så fall, har du bytt till den andra förgasaren?

Hur det är med B230A vet jag inte, men åtminstone de äldre förgasarmotorerna brukar ibland vilja ha litegrann choke fastän det är ett antal plusgrader ute. smile

den första förgasaren blev tät så då bytte jag till den andra förgasaren och mår bara primas nu (förutom då jag startar den som det tråden handlade om.) tongue
(löste det tidigare problemet med en tändinställning då den flyttar sig något varje mil tror jag. har inte kollat som det är nu om den flyttat sig) (A)

calibra1992 skrev:
Håller med föregående. Även sommartid så måste jag choka min 740 när den stått och kallnat annars går den illa

okej så den startar när man ska på jobbet i -35 grader en tidig vinter morgon?? smile
Senast redigerat av kalle_kalle (26 juli 2009)

21 761 Inlägg
26 juli 2009
#15
kalle_kalle skrev:
löste det tidigare problemet med en tändinställning då den flyttar sig något varje mil tror jag. har inte kollat som det är nu om den flyttat sig

Den där bilen har väl inte brytarspetsar?

I så fall ska inte tändningen flyttas så där utan vidare, gör det det så är något galet. smile


Sök