29 juni 2009
Trådstartare
har en fundering på vad som händer om man istället gör så att man får vakum i vevhuset då man accelererar, vad händer med vevhusgaserna?
för tillfället upptäckte jag att det var som övertryck i vevhus^^ bubblar ut olja vid ventilkåpspackningar m.m. då jag provtryckte bilen från "turbon's utlopp ---> insugsplenum" (där det då normalt är överladd då bilen accelererar)
kompet i cyl. är bra
anledningen till detta är ej fungerande backventil vid gas-spjäll så överladdet cirkulerar runt i tryckrör, vevhus, för att sedan sugas/tryckas ut igen vid turbo'ns inlopp via vevhusvent innan turbo där det också kommer en hel del olja då, känner stark doft av bränd olja samt att det ryker vid stopp ibland (beroende på hur man kört)
nämnvärt är att effekten också avtagit avsevärt i samband med olje läkaget m.m.
ev. enbart teori på vad som skulle hända om man pluggade slangen vid gas spjäll för vevhusvent och låter det gå via turbo istället och få ett lätt undertryck istället^^
vad händer då?
Bilen i fråga är en Toyota Supra MkIII 3.0i Turbo -89
Mvh //Frank
Senast redigerat av Forge (29 juni 2009)
//Fraede