2950
Sök

Inkoppling av baslåda.

4 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
Tja! jag har köpt en baslåda med 2st 12or och ett monoblock men jag har ingen aning om hur jag ska koppla in detta då jag aldrig gjort nåt sånt innan. jag fick med mig 3st rätt tjocka kablar,
kabel 1: Röd, inga kopplingar in ändarna.
Kabel 2: Blå, kort, inga kopplingar i ändarna.
kabel 3: Blå, lång HAN kopplingar i ena änden och en annan HAN koppling i andra änden, där är två kopplingar i vardera ände. så min fråga är nu hur jag ska koppla dessa kablar för att få det att funka.

ja fick en remotekabel oxå glömde ja skriva där uppe.

Tacksam för snabba svar.

9 108 Inlägg
28 juli 2009
Kort sagt:
Den röda ska vara mellan batteriet och + i slutsteget med en säkring inom ~20cm från batteriet.

Den blå ska vara mellan någon jordad punkt och - (gnd) på slutsteget.

Den långa (rca-kabeln) och remotesladden ska kopplas från baksidan av stereon och till slutsteget.

4 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
Jag gjorde som du skrev  men jag får inte mitt monoblock till att lysa (att det är igång) men det är ström fram dit. vad är fel? Tacksam för snabbt svar.
Senast redigerat av krilleswe (28 juli 2009)

Dieselpower!
534 Inlägg
28 juli 2009
Se till bara o stoppa in minus kabeln först i steget, brukar få alla möjliga fel ifall man inte gör detta wink

4 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
Absolutjonas skrev:
Se till bara o stoppa in minus kabeln först i steget, brukar få alla möjliga fel ifall man inte gör detta wink

Vilken minuskabel?

Vi har kopplat den Röda från batteriets pluspol till ingången på monoblocket som heter 12V
sen kopplade vi den lilla blåa från jord till GND på monoblocket
sedan kopplade vi den långa blåa från stereon, den har två stycken kopplingar som typ hänger ut asså där är extra sladd på dom och de är honor. sen från där till output i monoblocket och sen kopplade vi en remotesladd från en liten dosa som man kan skruva på med Min och max från monoblocket. sen är där en ingång till som heter REM som vi inte har kopplat nåt i.

Tacksam för snabbt svar!
Senast redigerat av krilleswe (28 juli 2009)

134 Inlägg
28 juli 2009
krilleswe skrev:
Absolutjonas skrev:

Vilken minuskabel?

Vi har kopplat den Röda från batteriets pluspol till ingången på monoblocket som heter 12V
sedan kopplade vi den långa blåa från stereon, den har två stycken kopplingar som typ hänger ut asså där är extra sladd på dom och de är honor. sen från där till output i monoblocket och sen kopplade vi en remotesladd från en liten dosa som man kan skruva på med Min och max från monoblocket. sen är där en ingång till som heter REM som vi inte har kopplat nåt i.

Tacksam för snabbt svar!

var har du kopplat in remoten? den ska koppplas in där det står REM och kopplar man inte in den startar inte steget wink

4 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
crossboy skrev:
krilleswe skrev:
Absolutjonas skrev:

Vilken minuskabel?

Tacksam för snabbt svar!

var har du kopplat in remoten? den ska koppplas in där det står REM och kopplar man inte in den startar inte steget wink

den remotesladden är typ likadan som en telefonsladd som bara kan kopplas mellan en liten dosa och slutsteget.

200 Inlägg
28 juli 2009
Den sladden du pratar om är den du kan justera basen med eller hur smile?
remotesladden som ska vara kopplad på REM kopplar du in på en kabel i kabelhärvan bakom stereon brukar finns en liten klisterlapp på en löskabel där det står REM.
Rem kabeln kan du typ ta vilken som helst brukar finnas en  som ligger mellan dina  två hanar på RCA kabeln om du köpt RCA kabeln där du köpte allt annat.
Senast redigerat av Guldis (28 juli 2009)

134 Inlägg
28 juli 2009
krilleswe skrev:
crossboy skrev:
krilleswe skrev:
Vilken minuskabel?

Tacksam för snabbt svar!

den remotesladden är typ likadan som en telefonsladd som bara kan kopplas mellan en liten dosa och slutsteget.

jaha du menar den remoten, den går antingen till gain eller bassboost, men du måste ha en remote kabel från stereon ( eller nån annan stans men tar man från stereeon startar steget när man sätter på stereon smile ) det behöver inte vara nån tjock kabel räcker att det är 1,5mm2 eller liknande smile då den kopplar man in bak på stereon det är oftast en blå sladd och många gånger är den också märkt med remote på något sätt smile

134 Inlägg
28 juli 2009
Guldis skrev:
Rem kabeln kan du typ ta vilken som helst brukar finnas en  som ligger mellan dina  två hanar på RCA kabeln om du köpt RCA kabeln där du köpte allt annat.

kabeln som ligger i lågnivå kabeln brukar bara vara jobbig att använda lättare att dra en lös smile

Sök