Team-Adolfsson skrev:
Rquired skrev:
aha_100 skrev:
På m5an säger ju vanos upp sig ist. Enklare att leta på ett rostfritt ex av e55an
Gör den inte, några bilar hade vanosras men detta åtgärdades från fabrik på garanti

Däremot kan (eller rättare sagt kommer det att göra) vanos börja låta illa efter 5000 mil beroende på hur bilen varit körd. Rent ut sagt låter den som en diesel på tomgång, detta har dock ingen som helst effekt på motorn varken karaktär eller effekt utan är ett rent skönhetsfel. Bmw tog detta på garanti, men köper du de allra äldsta E39orna är denna goodwill förverkad.
Jag hade hellre haft en bil som låter som en diesel på tomgång än en bil som är genomrostig, kollar man sedan statistik är det i princip standard med rost på en W210 medans vanos-rassel förekommer på... de flesta men inte alla M5 E39. Vanosfel på M5 är inget obligatoriskt, finns långmilare utan detta. Men för att undvika detta gäller det att du till punkt och pricka följer reglerna för hur en motor skall skötas. Alltså inte bara vanligt hyfs utan det gäller att köra oljan driftsvarm, inte över vartal x innan temp, oljebyten i x intervall osv.
Detta är saker få M5 ägare bryr sig om, de första ägarna har pengar och bryr sig inte om det sliter på bilen då de ändå byter upp sig om nått år. Begagnatköparna vet ofta inte om detta, och många köper ju bilen för att busa. Varför bry sig om sådana fåniga saker? Den håller säkert liksom. (=dieselknatter)
Tråkig attityd hos många ägare av bilar i allmänhet, motorstarka bilar oavsett märke i synnerlighet. M5 E39 är en bil som tar mer skada än andra av denna behandling, hittar du en bil som är pedantskött och inte rasslar så grattis. Ta väl hand om den.
M5an har å andra sidan ett annat typfel, eller egenskap om man så vill. Kopplingen är något känslig för att man slirar på den. En misslyckad burnout behöver alltså inte innebära x anta tusenl mil mindre innan kopplingen behöver bytas som på en vanlig, det kan innebära att man behöver byta den rätt så snart. Till skillnad från E55 med automat.
Å andra sidan, Alpina har både automat och en motor utan vanosfel. Och så finns det Audi också.
Och till sist, V8an i M5 E39 är en mycket eftertraktad motor som Bmw sålt på licens till många andra tillverkade av sportbilar i låga serier. Detta trots att den börjar låta som en diesel om man har otur, med detta vill jag antyda att motorn i sig är så bra att kunder och andra biltillverkare bortser från vanoset och tigger om en licens från Bmw.
Så sådär överdrivet dålig kan den knappast vara...
börjar faktiskt tröttna på ditt tjat om mercedes rost och BMW är världens bästa bil bla bla bla
och att W210 rostar mer än någon annan bil e bullshit
vi har en som rullat 49600 i skrivande läge
och lovar dig att du inte hittar en enda rostfläck på den bilen
vare sig under eller på karossen
jag har haft 4 BMW nu och inte fan har dom varit mindre rostiga än vad mina mercedesar har varit
även att mercedes bilar rullat det dubbla
ta en W210 från 97 och en E46 vilken rostar mest ?
ingen av dom rostar mer eller mindre än den andre finns skräckex hos BMW bilarna och hos mercedesarna men finns även 110% rostfria ex
så sluta nån jävla gång me ditt skitsnack
och att dom har elfel vad har du fått det ifrån ?
i våran fullsmetade W210 har vi då inte haft några särskilda elfel enda är ett pixelfel å färddatorn men det är standard även på BMWs modeller
vi är nu inne på våran 14nde mercedes och det är våra bilar som krånglast minst
mina bmws och volvos är dom som krånglat mest
å då har vi haft XX märken
Skrev jag någonstans i den texten att Bmw är världens bästa bil? Jag lade fram Bmw och Audi som alternativ. En E46 vs. en W210 (den hette alltså så, rätt gissat!

) då rostar mercan mest. Jag vet inte vad du baserar dig på, men rent statistiskt så är E46an ingen rost drabbad modell bortsett från huv och baklucka. Jag skrev aldrig att en rostfri W210 inte existerar, ni har nog skött er bil mycket väl.
Elproblem, hur var c-klassen (W-whatever, det kan jag ej) när den kom 2000? Jag vet hur A-klass är och där är inte mycket elektronik i den heller.
Vi har haft x antal (en jävla massa Bmws) och aldrig råkat ut för ett större fel, kalla det tur om du vill. Vi har har en Mercedes och den är inte bra rent ut sagt, men den är å andra sidan väldigt drabbat också. Mer än vad de brukar vara.
Däremot har en nära bekant varit VD på Hedin bil och jag har varit en hel del runt Mercedes iom detta. Därför vågar jag påstå att mina inlägg inte är tagna ur luften. Hur vida det är skitsnack eller ej tänker jag inte gå in på, för det kommer knappast förändra inställningen hos någon av oss.
**************************************************************************************
Övriga kan gå och kolla statistik för de båda märkena, kolla runt lite så hittar ni alla dessa undersökningar som utförs varje år. Kolla till exempel på svensk kvalitetsindex lista över hur nöjda ägarna är med sina bilar, medelbilen hade 71. Mercedes fick 69,4 och Bmw *trumvirvel* 82.3, den sämsta bilen hade 61,4 och Bmw var den bästa för att sätta lite perspektiv på siffrorna.
Källa:
https://di.se/Nyheter/?page=/Funktioner … 6Page%3D32(*knäpp länk, tryck på "tillbaka till artikeln")
Bmw har även kommit i topp i den stora undersökningen som görs varje år, är det Vi bilägare som gör den? jag minns inte, men tillsammans med Toyota och Subaru har Bmw varit på topp tre länge nu. Vilken position inom "topp-3" märkena haft har dock varierat en del.
Eller Teknikens Världs undersökning om vad en tre år gammal bil kostar att serva under 6000 mil. Där var Bmw E46 med 6cyl tillsammans med Ford Ka den billigaste bilen av alla testade att underhålla. Mercedes C-klass och volvo S60 var tre gånger så dyra.
För övrigt vann Bmw alla klasser de var med i, det vill säga mellanklassen, storbilsklassen, "sport och lyx" klassen samt SUV-klassen. Eftersom bilarna i testet var 3år gamla gäller inte Bmws fria service längre, alltså kan inte resultatet skyllas på det. Testet baserade sig på service och "normalt underhåll" vad det nu innebär. Det var i alla fall samma för alla bilar.
Den nedre halvan var kanske lite väl off-topic, rekommenderar folk att skapa en egen uppfattning istället för att lyssna på en Bmw respektive en Mercedes tok. Mindre partiskt folk kan man hitta

Mvh