3409
Sök

Motorbyte från b230f till b230ft frågor om el-system volvo 740

252 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
Tjena!

Håller på att byta motor i min bil. Tog motorn från min 745:a turbo som var totalt sönderrostad. Den karossen verkar ha LH2.2, då jag inte se givaren ovanpå svänghjulet. Min andra 740 har LH 2.4.

1. Vad behövs göras för att få motorn att fungera med det nyare sprutet?
2. På den andra karossens elsystem sitter det spridarmotstånd, det gör det inte på 740n, då den var sugmotor. Hur löser jag detta?

Mvh Andrée

935 Inlägg
4 augusti 2009
Kickboxer skrev:
Tjena!

Håller på att byta motor i min bil. Tog motorn från min 745:a turbo som var totalt sönderrostad. Den karossen verkar ha LH2.2, då jag inte se givaren ovanpå svänghjulet. Min andra 740 har LH 2.4.

2. På den andra karossens elsystem sitter det spridarmotstånd, det gör det inte på 740n, då den var sugmotor. Hur löser jag detta?

Mvh Andrée

du byter elsystem helt enkelt andree wink som jag har gjort på min volvo 740 -88b smile föressten tycker ja du ska komma ut å kolla på min bil snart så kanske du får lite ideer wink

Bärs!
3 456 Inlägg
4 augusti 2009
Precis, vettigast är att byta elsystem oxå. Visst gåre att bygga om ditt 2.4 system, men jag lovar att det är mindre problem att byta hela stammen.

Garaget.org peakade 2008.

252 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
V_Racing skrev:
Kickboxer skrev:
Tjena!

Mvh Andrée

du byter elsystem helt enkelt andree wink som jag har gjort på min volvo 740 -88b smile föressten tycker ja du ska komma ut å kolla på min bil snart så kanske du får lite ideer wink

Men usch, ville inte höra det robin, sluta nu tongue Shit, då blir det till att riva och slita ur all el då, helvete, orka! aja, renoverar klart motorn först så får elen ligga och vänta lite! smile

374 Inlägg
4 augusti 2009
Beror lite på hur pass mycket mod du har och din vana med elscheman. Personligen skulle jag satsa på LH2.4 om du vill göra lite mer sen. Lh2.2 sätter stopp lite tidigare.
Har tyvärr inte tillgång till några scheman just nu annars så skulle jag kunna hjälpa dig men en stund med en Haynes-bok brukar kunna hjälpa till.
Den stora pucken är egentligen att skaffa dom grejer som är speciellt för turbomodellen, boxar osv...

Kanske inte nåt att ge sig på om man lagom fixar att koppla in extraljus och byta kamrem. Men har du lite högre kunskaper och ambitioner så kör på.

Lycka till!

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

252 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
Ricke W skrev:
Beror lite på hur pass mycket mod du har och din vana med elscheman. Personligen skulle jag satsa på LH2.4 om du vill göra lite mer sen. Lh2.2 sätter stopp lite tidigare.
Har tyvärr inte tillgång till några scheman just nu annars så skulle jag kunna hjälpa dig men en stund med en Haynes-bok brukar kunna hjälpa till.
Den stora pucken är egentligen att skaffa dom grejer som är speciellt för turbomodellen, boxar osv...

Kanske inte nåt att ge sig på om man lagom fixar att koppla in extraljus och byta kamrem. Men har du lite högre kunskaper och ambitioner så kör på.

Lycka till!

Haynes bok har jag redan. Får väl kolla igenom el-scheman där. Känns som det hade varit bättre att köpa en 740 turbo direkt än att hålla på och mecka med detta. Att riva ner halva inredningen i bilen för att byta elsystem känns inte så kul direkt. Bättre att slänga på ett riktigt eftermarknadssprut när man ändå är i farten istället för att slänga dit ett gammal elände igen..

261 Inlägg
4 augusti 2009
lita inte för mycket på haynes elschema bara....   Jag hade också en sån bok ett tag!  När man jämförde elschemat mot verkligheten så stämde absolut ingenting hmm Inte ens säkringarnas placering var rätt mad

Det slutade med att jag stoppade hela boken i kaminen och eldade upp den lol  Lite tråkigt, då man hade köpt den ENBART för elschemats skull.....

Sök