3301
Sök

Köpråd: Audi coupe quattro eller BMW 320i coupe e36

30 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#1
tja

jag ska köpa min första bil och jag har kollat runt på bil utställningar och på nätet och jag har hittar två favoriter den första är Audi coupe Quattro 20v men den har nackdalen att den är inte så snygg bakifrån sen är det BMW 320i coupe e36 som är kanon snygg men har mindre power under huven. jag kan inte själv välja så jag vänder mig till er om tankar och ider och jag tar gärna förslag på andra modeller. Men då ska dom vara inom vissa gränser det ska vara en sportkupe men minst 150hk från 90-talet och kosta högst 35.000 i skapligt skick vill säga inga större skador eller problem.

mvh matte:P

735 Inlägg
3 augusti 2009
#2
Skippa 320, trist och slö motor...
För dom pengarna hittar du en BMW 323/328 -96 till 98.
20V quattro drar soppa som fan om det har någon betydelse. Min gick aldrig under litern.. Eller det gick att få den att gå på 0.8 men då var det landsväg, 90kmh som gällde. Färddatorn brukade ligga på 1.1-1.2 blandad. Försäkringen hamnar ungefär i samma nivå som 323/328. Men å andra sidan är quattrobilarna jäkligt roliga på en isbelagd sjö wink Men med handen på hjärtat, hur ofta finns möjligheten till islek i västervik ? tongue Ni har väl knappt snö på vintrarna...
DU har nog roligare i en 323/328, 20V quattro känns rätt tung och trött på torr asfallt.
Finns fler nackdelar med Audin, reservdelarna är dyrare än till BMW. Särskillt till en så udda bil som 20V quattro!

98 Inlägg
3 augusti 2009
#3
320 E36 är slö och törstig. 6 cyl och endast 150 hk säger väl det mesta. Hellre 318is, (147 hk) men då missar du 6'ans härliga sång och en BMW utan minst 6 cylindrar är som en amerikanare utan minst V8. Satsa hellre på en 323, 325 eller 328.

Hoppa över Audin helt och hållet.
Senast redigerat av Il-Bandito (3 augusti 2009)

www.klockren.nu
476 Inlägg
3 augusti 2009
#4
lätt 320:n, på med ett annat avg.system och sen har du skön sång i piporna wink

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!

98 Inlägg
3 augusti 2009
#5
FordeveR skrev:
lätt 320:n, på med ett annat avg.system och sen har du skön sång i piporna wink

320 E36 har skön sång, problemet är bara att den är törstig som bara den för att ha endast 150 hk.

www.klockren.nu
476 Inlägg
3 augusti 2009
#6
Il-Bandito skrev:
FordeveR skrev:
lätt 320:n, på med ett annat avg.system och sen har du skön sång i piporna wink

320 E36 har skön sång, problemet är bara att den är törstig som bara den för att ha endast 150 hk.

Törstig? kan inte minnas att den drog sådär jätte mkt..va ifs ganska många år sen jag hade en tongue
Kan ju hålla med om att 325 är att föredra..

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 augusti 2009
#7
320i är verkligen inte törstig, däremot är den i kläm mellan lika pigga men snålare 318is och de starkare sexorna som kostar i princip lika mycket att äga. Av dessa två bilarna rekommenderar jag helt klart 320n, men ett tips är att välja en 325 (svårare att hitta ett ok ex) eller en 323/328.

Det mesta man bör veta om ett köp av en begagnad Bmw finns sammanfattad i Autopowers begagnatguide, tycker du skall kolla där smile



* www.autopower.se *

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

191 Inlägg
4 augusti 2009
#8
Mkt svårt val må jag säga,men jag själv som är bmw fantast så kan jag ge dej lite tips om bmw:n köp inte en 318is för då blir du besviken,för det blev jag 320 är piggare tycker jag.Hade jag vat dej hade jag valt en 325/323 eller 328.Jävligt fina bilar med mkt körglädje men kolla efter rost,bussningar och slappa dämpare är heller inte ovanligt.Annars får du ett riktigt krut paket med mkt körglädje! Speciellt i dom vassare modellerna som 325 323 o 328.Även tidigare årsmodeller utan vanos det vill säga sexorna så är det inte omöjligt med brända avgasventiler.Men ska du köpa en e36 så ta dej en riktigt noggran titt eftersom detta är väldigt vanliga bilar bland ungdomar.Audin är med jävligt fin men vet inte så mkt om dom.Men ta o prova bägge o se vilken som känns bässt.Hoppas det va till nån hjlp Mvh Rickard


461 Inlägg
4 augusti 2009
#9
Satsa på en BMW 323/325 eller 328 som alla andra säger... Ungefär samma driftskostnader, men roligare bil.

Har själv bara dåliga erfarenheter av Audi, så det är inget jag tipsar om. Dyra reservdelar har de också.

BMW - Better Make Way

98 Inlägg
5 augusti 2009
#10
Rquired skrev:
320i är verkligen inte törstig, däremot är den i kläm mellan lika pigga men snålare 318is och de starkare sexorna som kostar i princip lika mycket att äga. Av dessa två bilarna rekommenderar jag helt klart 320n, men ett tips är att välja en 325 (svårare att hitta ett ok ex) eller en 323/328.

Det mesta man bör veta om ett köp av en begagnad Bmw finns sammanfattad i Autopowers begagnatguide, tycker du skall kolla där smile



* www.autopower.se *

Har själv haft, 320 E36 (M50 motor), 520 E34 dock med den äldre (M20 motor) och dessa motorer är jäkligt törstiga om man jämför hur lite effekt de egentligen ger. Dessutom är driftkostanderna (bränsle, försäkring, skatt etc) mellan en 320, 323 eller 325 inte så stora då är det bättre att inte satsa på en slö och bensintörstig 320 E36.

På Autopower kommer ni att få samma kommentarer som jag gjorde om 320 E36 med M50 motor.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 augusti 2009
#11
Il-Bandito skrev:
Rquired skrev:
320i är verkligen inte törstig, däremot är den i kläm mellan lika pigga men snålare 318is och de starkare sexorna som kostar i princip lika mycket att äga. Av dessa två bilarna rekommenderar jag helt klart 320n, men ett tips är att välja en 325 (svårare att hitta ett ok ex) eller en 323/328.

Det mesta man bör veta om ett köp av en begagnad Bmw finns sammanfattad i Autopowers begagnatguide, tycker du skall kolla där smile



* www.autopower.se *

Har själv haft, 320 E36 (M50 motor), 520 E34 dock med den äldre (M20 motor) och dessa motorer är jäkligt törstiga om man jämför hur lite effekt de egentligen ger. Dessutom är driftkostanderna (bränsle, försäkring, skatt etc) mellan en 320, 323 eller 325 inte så stora då är det bättre att inte satsa på en slö och bensintörstig 320 E36.

På Autopower kommer ni att få samma kommentarer som jag gjorde om 320 E36 med M50 motor.

Jodå, jag håller med iom att du skriver "jämför". Men 320i är inte törstig för att vara en 150hp sexa, därför påstår jag att den inte är en törstig bil jämfört med konkurrenterna.

Däremot så är den en törstig bil i förhållande till sina starkare bröder smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
5 augusti 2009
#12
Äldre Audis är ju som stiligast bakifrån, gärna i kombination med breda däck wink
Förstår inte hur E36:an kan vinna på den fronten när den bilen har den coolaste
90-tals sidoprofilen.

Jag hade nog kikat på E36:an framför Audi .. Quattron, mest för att du antagligen
har större utbud av reservdelar på BMWn. Äldre Quattro-bilar är ju lite mera udda
eller unika i min värld iallafall. Bättre att ta nåt lite mera 'safe' som förstabil.
Ungefär som tobee skrev.

Antar att du hade tänkt köra stenhårt med bilen också, så tror rwd-beemern är driftsäkrast
i längden pga bakhjulsdriften om inte några lyktstolpar kommer i vägen när det går lite för
fort eller för brett wink (bättre med Quattro om det är på gränsen tongue fråga tobee!)


98 Inlägg
5 augusti 2009
#13
Rquired skrev:
Il-Bandito skrev:
Rquired skrev:
320i är verkligen inte törstig, däremot är den i kläm mellan lika pigga men snålare 318is och de starkare sexorna som kostar i princip lika mycket att äga. Av dessa två bilarna rekommenderar jag helt klart 320n, men ett tips är att välja en 325 (svårare att hitta ett ok ex) eller en 323/328.

Det mesta man bör veta om ett köp av en begagnad Bmw finns sammanfattad i Autopowers begagnatguide, tycker du skall kolla där smile



* www.autopower.se *

Har själv haft, 320 E36 (M50 motor), 520 E34 dock med den äldre (M20 motor) och dessa motorer är jäkligt törstiga om man jämför hur lite effekt de egentligen ger. Dessutom är driftkostanderna (bränsle, försäkring, skatt etc) mellan en 320, 323 eller 325 inte så stora då är det bättre att inte satsa på en slö och bensintörstig 320 E36.

På Autopower kommer ni att få samma kommentarer som jag gjorde om 320 E36 med M50 motor.

Jodå, jag håller med iom att du skriver "jämför". Men 320i är inte törstig för att vara en 150hp sexa, därför påstår jag att den inte är en törstig bil jämfört med konkurrenterna.

Däremot så är den en törstig bil i förhållande till sina starkare bröder smile

Precis, spot on. smile
Den drar i stor sett som en 323 eller 325.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 augusti 2009
#14
steifan skrev:
Äldre Audis är ju som stiligast bakifrån, gärna i kombination med breda däck wink
Förstår inte hur E36:an kan vinna på den fronten när den bilen har den coolaste
90-tals sidoprofilen.

Jag hade nog kikat på E36:an framför Audi .. Quattron, mest för att du antagligen
har större utbud av reservdelar på BMWn. Äldre Quattro-bilar är ju lite mera udda
eller unika i min värld iallafall. Bättre att ta nåt lite mera 'safe' som förstabil.
Ungefär som tobee skrev.

Antar att du hade tänkt köra stenhårt med bilen också, så tror rwd-beemern är driftsäkrast
i längden pga bakhjulsdriften om inte några lyktstolpar kommer i vägen när det går lite för
fort eller för brett wink (bättre med Quattro om det är på gränsen tongue fråga tobee!)

4wd är ju svinhalt, när det går mot en lyktstolpe måste man ha sinnesnärvaro och framför allt mod nog att ge fullt. För släpper man så går det åt pipan (eller stolpen i detta fallet) tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

735 Inlägg
6 augusti 2009
#15
Rquired skrev:
steifan skrev:
Äldre Audis är ju som stiligast bakifrån, gärna i kombination med breda däck wink
Förstår inte hur E36:an kan vinna på den fronten när den bilen har den coolaste
90-tals sidoprofilen.

Jag hade nog kikat på E36:an framför Audi .. Quattron, mest för att du antagligen
har större utbud av reservdelar på BMWn. Äldre Quattro-bilar är ju lite mera udda
eller unika i min värld iallafall. Bättre att ta nåt lite mera 'safe' som förstabil.
Ungefär som tobee skrev.

Antar att du hade tänkt köra stenhårt med bilen också, så tror rwd-beemern är driftsäkrast
i längden pga bakhjulsdriften om inte några lyktstolpar kommer i vägen när det går lite för
fort eller för brett wink (bättre med Quattro om det är på gränsen tongue fråga tobee!)

4wd är ju svinhalt, när det går mot en lyktstolpe måste man ha sinnesnärvaro och framför allt mod nog att ge fullt. För släpper man så går det åt pipan (eller stolpen i detta fallet) tongue

No shit pommefritt roll En audiquattro med torsen understyr nått fruktansvärt när det går för fort in i en kurva. Som sagt går det att rädda situationen med att peta i låg växel, fullgas och fullt rattutslag. Gäller bara att vara med på retursladden och självklart fortsätta och gasa även då.... I detta fall hände det på torr asfalt och det var ett under att den lilla 2.3 liters sugfemman räckte till..
Senast redigerat av tobee (6 augusti 2009)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 augusti 2009
#16
Audin alla dagar i veckan!! tongue


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

98 Inlägg
6 augusti 2009
#17
4WD är för folk som inte kan köra bil, 4WD är som en cykel med stödhjul. Riktiga förare rattar bakhjulsdrift. smile
Senast redigerat av Il-Bandito (6 augusti 2009)

330 Inlägg
6 augusti 2009
#18
te_wik skrev:
Audin alla dagar i veckan!! tongue


Mvh Tommy

word wink


Sök