2869
Sök

Motorn startar inte på en Nissan 300ZX TT -93

5 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
Hejsan, jag har som sagt en Nissan 300ZX TT -93.
Har bara större luftfilter och ett katback system.
Misstänker att den har ett permanent fel...
Det började att bilen tappade i kraft när jag körde, när jag tryckte mer på gasen så ökade det lite men fortsatte att minska tills den helt dog.
När det hände luktade lite brännt, temperaturmätaren hade bara höjt sig lite.
Felsökningar vi har gjort är: Kontrolletat CPU:n vilken är helt OK, Tändstiften har en vit gnista, Det är bra tryck ifrån bensinpumpen, kolvarna rör sig riktigt bra, komprisionen var riktigt låg, ville nästan starta på startgas men inte...

Tackar på förhand för ideér...

463 Inlägg
4 augusti 2009
Om kompressionen är låg är det ju något som är fel, ventiler eller toppackning eller nåt åt det hållet..
Vad hade du för värden på kompprovet?

5 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
Jag minns inte exakt, men det var riktigt lågt.

463 Inlägg
4 augusti 2009
Kolla komptest igen, borde väl ligga på ca 10-12kg, men det viktigaste är att det är ungefär samma tryck i alla cylindrar.

106 Inlägg
4 augusti 2009
kan vara neråt 8-9bar beroende på orginal kompförhållande iom att de e en turbomotor! bara de e jämt mellan cylindrarna, får skilja max 10% mellan cylindrarna me högst/lägst värde...

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!

5 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
Har för mig att det var lägre värde än så, men alla cylindrarna hade ungefär samma värde.

5 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
habomaster skrev:
Om kompressionen är låg är det ju något som är fel, ventiler eller toppackning eller nåt åt det hållet..
Vad hade du för värden på kompprovet?

Kan verkligen alla ventiler gå samtidigt då? Eftersom det var ungefär samma värde på alla cylindrarna...

5 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
Fick komp test resultatet nu, det låg på runt 1,5bar på alla cylindrarna...
Inga andra ideér?
Senast redigerat av Timten (6 augusti 2009)

Sök