4281
Sök

Kan man blanda helsyntetisk olja och delsyntetisk?

Arg Snickare
875 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
Hej! Mor min ska fylla på lite olja i sin Audi a6.
Undrar om det går bra att fylla på med delsyntetisk olja eftersom vi har det hemma.
Det är helsyntetisk olja i motorn nu. Det ska bara fyllas  på med 1L.

Mvh  Pontus

KHRacing
7 augusti 2009
alla oljor är blandbara med varandra  dock brukar just VW koncernen rekommenderar specialoljor till deras bilar ju

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
7 augusti 2009
Man ska väl undvika blanda mineral+helsyntet vad jag förstår... Del och helsyntet går bra tillsammans, men man ska försöka hålla sig till en av dem tongue
Senast redigerat av supersupra87 (7 augusti 2009)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

KHRacing
8 augusti 2009
supersupra87 skrev:
Man ska väl undvika blanda mineral+helsyntet vad jag förstår... Del och helsyntet går bra tillsammans, men man ska försöka hålla sig till en av dem tongue

varför ?.. tro du de skär sig sinsemellan ? smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 augusti 2009
Som KHR skriver, men det kan vara bra att veta att kvaliten på oljan i bästa fall blir som den sämre när man blandar.

Ärligt talat så är det bra dumsnålt att fylla på med en olja man har hemma bara för att man har den där så att säga. Åk till OK etc och köp rätt direkt. Ska ni bara topp upp med 1 liter är det ju inte dyrt.

Sedan skulle jag fundera på varför det behöver fyllas på en hel liter? Det är ganska mycket som försvunnit då. Vart har den gamla oljan tagit vägen, och under hur lång tid/mil?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

519 Inlägg
8 augusti 2009
Kanske är dags för ett oljebyte. wink Fyll inte på med någon annan olja än vad du har i motorn!!

Avstängd
1 031 Inlägg
8 augusti 2009
volvo_r-optik skrev:
Hej! Mor min ska fylla på lite olja i sin Audi a6.
Undrar om det går bra att fylla på med delsyntetisk olja eftersom vi har det hemma.
Det är helsyntetisk olja i motorn nu. Det ska bara fyllas  på med 1L.

Mvh  Pontus

inga problem.

739 Inlägg
8 augusti 2009
caromania skrev:
Som KHR skriver, men det kan vara bra att veta att kvaliten på oljan i bästa fall blir som den sämre när man blandar.

Ärligt talat så är det bra dumsnålt att fylla på med en olja man har hemma bara för att man har den där så att säga. Åk till OK etc och köp rätt direkt. Ska ni bara topp upp med 1 liter är det ju inte dyrt.

Sedan skulle jag fundera på varför det behöver fyllas på en hel liter? Det är ganska mycket som försvunnit då. Vart har den gamla oljan tagit vägen, och under hur lång tid/mil?

hehe ja vet ja har med en audi med v6:D

ingen idè att fylla på den litern som saknas ,,motorn tar den som en påse godis det första den gör hehe
Senast redigerat av agadiffen (8 augusti 2009)

313 Inlägg
8 augusti 2009
Beror på årsmodell..  Är det lite nyare så får INGET annat än vw godkänd olja hällas i...
Senast redigerat av _zigge_ (8 augusti 2009)

Sök