3669
Sök

850 t5 motor utbyte mot v70 2,5T

55 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tja har idag  köpt en v70 2,5T motor för 600 spänn läckte lite olja bara men saken här är att jag undrar om det är någon skillnad på t5 och 2,5t  förutom att t5 e 2,3 lit o större turbo tänkte mer på blocket osv om man kan köra på samma styrbox från t5 Mvh big_smile


8 255 Inlägg
8 augusti 2009
#2
"2,5T" lider ju av tunna cylinderväggar, dessutom är det högre kompression i dem. Storleken på spridare skiljer. Det är möjligt att köra med 2,3-boxen men det funkar inte nå riktigt bra.


55 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
#3
okej men om jag skulle bara ta toppen från 2,5 o renovera o köra på t5 är inte kammrna bättre i 2,5 för det påstås glt kammarna är bra  skulle det behövas en om mappning då om jag skulle vilja köra ?


8 255 Inlägg
8 augusti 2009
#4
Ja, du kan flytta över tioppen. Det är samma kammar 2,3 och 2,5. GLT-kammarna tillför ju inget vettigt under 4000 rpm, och det enda dem gör över är att ge lite roligare karaktär, nån effekt vinner man inte. Dessutom bör tilläggas att glt-kammarna inte funkar i 2,5:an. Man kan skippa omappning när man byter kammarna, men vill man mappa så finns det lite att hämta. Men med tanke på vad mappningen kostar så är det inte dumt att passa på att göra mer än att bara byta kammar innan man mappar.


55 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
#5
någon bra turbo o rekomendera ska ju ändå bygga eget grenrör så det mesta funkar väl vilken e då bäst 18 19 t eller några andra turbos tack för alla svar


7 278 Inlägg
8 augusti 2009
#6
Edox skrev:
någon bra turbo o rekomendera ska ju ändå bygga eget grenrör så det mesta funkar väl vilken e då bäst 18 19 t eller några andra turbos tack för alla svar

Allt beror på vad man vill åt och hur mycket pengar man är villig att lägga ut.


8 255 Inlägg
8 augusti 2009
#7
Edox skrev:
någon bra turbo o rekomendera ska ju ändå bygga eget grenrör så det mesta funkar väl vilken e då bäst 18 19 t eller några andra turbos tack för alla svar

Ska du bygga eget grenrör så är det ju dags att skippa såna där småsaker oh köpa nåt rejält. Annars kan man lika gärna köra med ett japan-grenrör


55 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#8
eller jodå jag tänkte mer på att köpa sånt där japan rör tänkte runt 400 ca hk  hur mycket måste man då byta för motor o lådan ska klara av  blir det stakar och kolvar då med ?


Avstängd
386 Inlägg
9 augusti 2009
#9
Jag hade nog bytt stakar och gjort en rejäl renovering.

55 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#10
det blir en rejäl kostnad tongue


8 255 Inlägg
9 augusti 2009
#11
Edox skrev:
eller jodå jag tänkte mer på att köpa sånt där japan rör tänkte runt 400 ca hk  hur mycket måste man då byta för motor o lådan ska klara av  blir det stakar och kolvar då med ?

Om vi börjar med låda så beror det på om det är manuell eller automat. Är det en manuell behöver du inte göra nånting, är det en automat så har du 2 val: bygg om till manuell eller skaffa en förstärkt automat, men det senare kostar en 25 lapp.

Motorn behöver man ju inte göra "så mycket" åt. Byta stakar och koppling lär du ju för att det ska hålla. Sen utöver det för att få ut 400 så är det bara att byta spridare, bränslepump, turbo, grenrör, intercooler och så lär man ha ett 3" avgassystem. Låter inte så farligt, men det blir dyrt i slutänden.


55 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#12
Men  det blir värt det är en manuell toppen klara den av det  med tanke på ventiler och det hela köret


Reservdansk
6 271 Inlägg
9 augusti 2009
#13
Edox skrev:
Men  det blir värt det är en manuell toppen klara den av det  med tanke på ventiler och det hela köret

Det är inte många som rör toppen under 500hk...
Visst kan man porta, och visst gör det nytta, men man behöver inte.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Avstängd
424 Inlägg
9 augusti 2009
#14
Nallar lite av utrymmet i tråden. Passar original kolvar på H-profil stakar??

team Svineri. Volvos under construction.

1 688 Inlägg
9 augusti 2009
#15
turbo5a skrev:
Nallar lite av utrymmet i tråden. Passar original kolvar på H-profil stakar??

Är det samma diameter på kolvbults-hålet som original så passar det.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

8 255 Inlägg
9 augusti 2009
#16
TurbOla skrev:
Det är inte många som rör toppen under 500hk...
Visst kan man porta, och visst gör det nytta, men man behöver inte.

Visst kan man skippa det, men är man lite seriös och vill ha ett bra register så lär man porta. Det finns mycket att hämta, speciellt genom att öppna upp på den skrämmande trånga avgassidan.

turbo5a skrev:
Nallar lite av utrymmet i tråden. Passar original kolvar på H-profil stakar??

Ja


55 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#17
Men vad brukar portningen gå på eller är det något man kan ge sig på själv


8 255 Inlägg
10 augusti 2009
#18
Edox skrev:
Men vad brukar portningen gå på eller är det något man kan ge sig på själv

Man kan göra det själv, om man vet vad man gör. Men det gäller att ha lite koll på vad man gör inann man sätter igång, annars kan man få motorn att funka sämre än innan när man är klar.

Att lämna bort det kan variera rejält i pris beroende på vart man vänder sig och vad man vill ha gjort. Ta t.ex www.topptrim.se som tar 6800 för portning, mirafräsning och rundslipning av ventiler så har du ett litet hum.



Sök