4274
Sök

.

9 Inlägg
3 augusti 2006
Trådstartare
#1
.
Senast redigerat av Asp (27 maj 2009)

Mvh / Asp
Aspli48@hotmail.com

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
3 augusti 2006
#2
Asp skrev:
Tjena!
Tänkte höra hur jag kan höja laddtrycket på min Nissan 200sx.
Tänkte sätta dit en pysventil, är det bra?
Några andra förslag?

Mvh/Nicklas

Bra och bra, det vettigaste sättet är ju att köpa en elektronisk boostcontroller (typ Greddy Profec B eller liknande), dock kostar ju det en slant.
Om jag var du så skulle jag först och främst köpa en oljekyl och byta ut soppapumpen innan jag höjer laddet. Grövre avgassystem och bättre IC hade du redan såg jag och det är ju bra.
Men som sagt, montera en oljekyl och en bättre soppapump (t.ex walbro) innan du höjer laddet så är du mer "safe".
Har du orig. t-25:an så behöver du inte höja laddet mer än till 0.9-0.95bar då det bara genererar en massa värme istället för effekt.


12 086 Inlägg
4 augusti 2006
#3
Oljekyl och större pump är som insane sa ett måste innan trim, de är svaga punkter på 200an.
Visst går de att köpa en bootcontroller för 3-6 tusen men känns överambitiöst, köp en pysventil. Jag skulle ställt på den max 1.2 bar men inte mkt mindre häller för den delen.

Livslängden på turbon i 200 är ca 10000 mil. Man ska va försiktig med att höja trycket om turbon ligger runt dom siffrorna. Oljebyte ska ske var 500 mil och slarvas ofta, därav den låga livslängden på turbon.

CA18et är en bra motor i grunden men den är inte underhållsfri.

727 Inlägg
4 augusti 2006
#4
det som är viktigt med pumpen, är att den kommer gå torrt (snålt) om du ställer upp laddet för mycket då orginal soppapump är skrot!! och det är ju inte bra, ras väntar i så fall

man kan till och med känna viss skillnad om man byter till en grövre bara på en orginalbil,

en t-25:a kan faktiskt ge bra med effekt bara den har rätt förhållanden att jobba mot, som 3" från turbo till kat, större IC och grövre soppapump och såklart en OLJEKYLARE och chip steg2 är det viktigaste jag kan komma på i detta nu,

tänk på att t-25:an sitter även i en orginal saab 9000 200hk 2.3:A som man lätt drar upp till 270hk utan att byta turbo

men en större turbo är givetvis att föredra, om man ändå ska byta turbo så byt iaf till en t28:a (från s14) eller liknande, dem passar bolt on oxå tongue ifal du inte vill bygga egen downpipe å pyssla

lycka till

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

preem pump
836 Inlägg
4 augusti 2006
#5
den sitter i tanken original
så det är väl för att det är enklast som dom har satt den där big_smile

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

12 086 Inlägg
4 augusti 2006
#6
740glidarN skrev:
Laddtrycket kan du höja genom att bricka WG:n, två brickor per skruv gör att den laddar ganska precis 1 Bar.

"2 brickor" är ju lite luddigt formulerat.. brickor kan va olika tjocka wink

En pysventil kostar 300kr o uppot, de kan han lägga ut.

Soppapumpen är som någon sa för att den inte pallar trycket vid trim som gör att bilen går snålt vilket resulterar i sämre effekt och risken för spikningar ökar markant!

12 086 Inlägg
5 augusti 2006
#7
Asp skrev:
Okej.. Hur många bar ska det minst vara på den nya pumpen då?
Hur många liter ska den pumpa?

Köp en Walbro 255lph pump, kostar en tusing till din bil.

208 Inlägg
7 augusti 2006
#8
precis som sagt tidigare. det första man bör byta på 200an när du har tänkt trimma är soppapumpen. en walbro 255lh eller en Bosh 040 är att  rekommendera!

lycka till!

727 Inlägg
8 augusti 2006
#9
leta upp stefan pålsson på 200sx.nu han säljer pumpar inkl, installations kit för 1100 plus frakt smile

det är det enklaste, att byta pumpen är en baggis och glöm inte att byta den stora O-ringen till tank-armaturen sen, den kommer bli flera nummer för stor när du tar bort den eftersom den troligen suttit där sen bilen var ny och sånt sväller av bensin ångorna.  att du har 3" från turbon är oxå en billig försäkring tongue

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Herr
1 722 Inlägg
8 augusti 2006
#10
Frayze skrev:
leta upp stefan pålsson på 200sx.nu han säljer pumpar inkl, installations kit för 1100 plus frakt smile

det är det enklaste, att byta pumpen är en baggis och glöm inte att byta den stora O-ringen till tank-armaturen sen, den kommer bli flera nummer för stor när du tar bort den eftersom den troligen suttit där sen bilen var ny och sånt sväller av bensin ångorna.  att du har 3" från turbon är oxå en billig försäkring tongue

Japp, jag köpte min walbropump av han, va svinlätt o installera! och jag är ingen bilmeck nånstans:D
1170kr för pumpen.
Senast redigerat av LocKtar (8 augusti 2006)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!


Sök