Har man en äldre bil så går det att köra på ren diesel,ren matolja(raps eller solrosolja) eller mixa hur man vill till valfri blandning. Att blanda i etanol är inte att rekommendera då den har lite annan densitet än oljan.Resultatet kan bli att man kör på etanol rätt vad det är! Den blandar sej heller inte spontant med oljan över tid,utan måste ersätta t.ex Rapsolen i rapsolja i en 35%'ig blandning i kokkärl och med hjälp av ett kemiskt ämne.
Har man en nyare bil med partikelfilter och katalysator ska man ge fan i rapsoljan! Den innehåller längre molekylkedjor som är svårare att förbränna. Dessa fäster dessutom bra i katalysatorn och p-filtret och täpper igen det. Normalt gör även diesel det med,men då bilen "känner av" att det är täppt och höjer förbränningsgraden för att rensa ur systemet förbränns restpartiklarna. Matoljans rester bränner fast hårdare och leder alltså till kass katalysator och partikelfilter-och om man har riktig otur:motorhaveri!(Detta för att datorn ger signal till höjd temperatur tills dess att flödet blir bättre på vissa styrsystem)
Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!