Jo det är så att jag ska byta spindeln på min vw jetta och för att göra det så måste jag ju få bort centrumbulten/muttern. Nu är det så att jag inte har några bromsar fram och det gör att axeln bara snurrar när jag försöker skruva ur muttern. Har även testat att lägga i en växel men det ger inte tillräckligt motstånd för att den ska lossna.
Jo det är så att jag ska byta spindeln på min vw jetta och för att göra det så måste jag ju få bort centrumbulten/muttern. Nu är det så att jag inte har några bromsar fram och det gör att axeln bara snurrar när jag försöker skruva ur muttern. Har även testat att lägga i en växel men det ger inte tillräckligt motstånd för att den ska lossna.
på med en fälg och ställ ner bilen på backen igen... Oftast kommer du åt muttern genom fälgen.
Funkar knappast, den sitter rätt bra!
Läs vad jag skrev... Det jag skrev är knepet för att inte navet ska kunna rulla.
För att lossa muttern krävs en låååång hävstång och ryck i densamme. Då ska du se att den lossnar till slut. (Med lång menar jag upp till 2m. Stå och jucka med den så lovar jag att den släpper)
på med en fälg och ställ ner bilen på backen igen... Oftast kommer du åt muttern genom fälgen.
Funkar knappast, den sitter rätt bra!
Läs vad jag skrev... Det jag skrev är knepet för att inte navet ska kunna rulla.
För att lossa muttern krävs en låååång hävstång och ryck i densamme. Då ska du se att den lossnar till slut. (Med lång menar jag upp till 2m. Stå och jucka med den så lovar jag att den släpper)
man behöver inte 2meters dragskaft, räcker med 1m..
You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Är det spindelled vi snackar om? Vet inte hur det ser ut på en Jetta, men när jag bytt på Volvo 740 har jag hissat upp bilen högt och tagit skiten med fälgkorset, den brukar släppa om man gör ett hastigt ryck.
Läs vad jag skrev... Det jag skrev är knepet för att inte navet ska kunna rulla.
...upp till 2m...
man behöver inte 2meters dragskaft, räcker med 1m..
Visst, men ibland kan den sitta jääävligt hårt
Är det spindelled vi snackar om? Vet inte hur det ser ut på en Jetta, men när jag bytt på Volvo 740 har jag hissat upp bilen högt och tagit skiten med fälgkorset, den brukar släppa om man gör ett hastigt ryck.
Läs vad jag skrev... Det jag skrev är knepet för att inte navet ska kunna rulla.
För att lossa muttern krävs en låååång hävstång och ryck i densamme. Då ska du se att den lossnar till slut. (Med lång menar jag upp till 2m. Stå och jucka med den så lovar jag att den släpper)
man behöver inte 2meters dragskaft, räcker med 1m..
Jo ibland kan man behöva det. Mitt dragskaft är 1 m och jag brukar få ta ett rör å förlänga det för att det ska släppa. Men det beror väll kanske lite på hur mycket man har i armarna oxå.
Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Ja jäklar det borde jag ju fattat om jag läst igenom inläggen lite mer noga! Ett grovt rör över spärrskaftet eller en ordentlig mutterknackare är nog lösningen på det problemet!