2624
Sök

Hur få bort centrumbulten på spindeln? VW Jetta

105 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
#1
Jo det är så att jag ska byta spindeln på min vw jetta och för att göra det så måste jag ju få bort centrumbulten/muttern. Nu är det så att jag inte har några bromsar fram och det gör att axeln bara snurrar när jag försöker skruva ur muttern. Har även testat att lägga i en växel men det ger inte tillräckligt motstånd för att den ska lossna.

Några tips?

\m/(><)\m/
742 Inlägg
14 augusti 2009
#2
Muttermaskin

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

1 827 Inlägg
14 augusti 2009
#3
på med en fälg och ställ ner bilen på backen igen... Oftast kommer du åt muttern genom fälgen.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

832 Inlägg
14 augusti 2009
#4
Rörtång modell stor runt drivaxeln brukar oxå funka.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

1 758 Inlägg
14 augusti 2009
#5
Eisenhut skrev:
på med en fälg och ställ ner bilen på backen igen... Oftast kommer du åt muttern genom fälgen.

Funkar knappast, den sitter rätt bra!

267 Inlägg
15 augusti 2009
#6
Neos skrev:
Jo det är så att jag ska byta spindeln på min vw jetta och för att göra det så måste jag ju få bort centrumbulten/muttern. Nu är det så att jag inte har några bromsar fram och det gör att axeln bara snurrar när jag försöker skruva ur muttern. Har även testat att lägga i en växel men det ger inte tillräckligt motstånd för att den ska lossna.

Några tips?

varför inga bromsar fram?


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
15 augusti 2009
#7
schnauz skrev:
Eisenhut skrev:
på med en fälg och ställ ner bilen på backen igen... Oftast kommer du åt muttern genom fälgen.

Funkar knappast, den sitter rätt bra!

funkar garanterat om du gör ett kraftigt och snabbt ryck! Och ja dom sitter rätt bra, ska dra med ca 280Nm...
Senast redigerat av The_Mechanic (15 augusti 2009)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

1 827 Inlägg
15 augusti 2009
#8
schnauz skrev:
Eisenhut skrev:
på med en fälg och ställ ner bilen på backen igen... Oftast kommer du åt muttern genom fälgen.

Funkar knappast, den sitter rätt bra!

Läs vad jag skrev... Det jag skrev är knepet för att inte navet ska kunna rulla.

För att lossa muttern krävs en låååång hävstång och ryck i densamme. Då ska du se att den lossnar till slut. (Med lång menar jag upp till 2m. Stå och jucka med den så lovar jag att den släpper)

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
15 augusti 2009
#9
Eisenhut skrev:
schnauz skrev:
Eisenhut skrev:
på med en fälg och ställ ner bilen på backen igen... Oftast kommer du åt muttern genom fälgen.

Funkar knappast, den sitter rätt bra!

Läs vad jag skrev... Det jag skrev är knepet för att inte navet ska kunna rulla.

För att lossa muttern krävs en låååång hävstång och ryck i densamme. Då ska du se att den lossnar till slut. (Med lång menar jag upp till 2m. Stå och jucka med den så lovar jag att den släpper)

man behöver inte 2meters dragskaft, räcker med 1m..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

62 Inlägg
15 augusti 2009
#10
Är det spindelled vi snackar om? Vet inte hur det ser ut på en Jetta, men när jag bytt på Volvo 740 har
jag hissat upp bilen högt och tagit skiten med fälgkorset, den brukar släppa om man gör ett hastigt ryck.

1 827 Inlägg
15 augusti 2009
#11
The_Mechanic skrev:
Eisenhut skrev:
schnauz skrev:

Funkar knappast, den sitter rätt bra!

Läs vad jag skrev... Det jag skrev är knepet för att inte navet ska kunna rulla.


...upp till 2m...

man behöver inte 2meters dragskaft, räcker med 1m..

Visst, men ibland kan den sitta jääävligt hårt


Är det spindelled vi snackar om? Vet inte hur det ser ut på en Jetta, men när jag bytt på Volvo 740 har
jag hissat upp bilen högt och tagit skiten med fälgkorset, den brukar släppa om man gör ett hastigt ryck.

vi pratar om drivknuten... smile

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

832 Inlägg
15 augusti 2009
#12
The_Mechanic skrev:
Eisenhut skrev:
schnauz skrev:

Funkar knappast, den sitter rätt bra!

Läs vad jag skrev... Det jag skrev är knepet för att inte navet ska kunna rulla.

För att lossa muttern krävs en låååång hävstång och ryck i densamme. Då ska du se att den lossnar till slut. (Med lång menar jag upp till 2m. Stå och jucka med den så lovar jag att den släpper)

man behöver inte 2meters dragskaft, räcker med 1m..

Jo ibland kan man behöva det. Mitt dragskaft är 1 m och jag brukar få ta ett rör å förlänga det för att det ska släppa. Men det beror väll kanske lite på hur mycket man har i armarna oxå. tongue

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

62 Inlägg
15 augusti 2009
#13
Eisenhut skrev:
vi pratar om drivknuten... smile

Ja jäklar det borde jag ju fattat om jag läst igenom inläggen lite mer noga! Ett grovt rör
över spärrskaftet eller en ordentlig mutterknackare är nog lösningen på det problemet!

105 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
#14
tack för tipsen. räckte med att hissa ner bilen och ta ett spärrskaft och sedan ett rör på ca 1 meter. man har inte alltid huvudet med sig smile.

tack åter igen.


Sök