Generellt sett, tjänar man något nämnvärt på att byta originalkablaget i en bil om jag endast byter HU till en, som på pappret, ger 4x50W, och byter ut högtalarna till lite mer tungdrivna än original?
Ja, det är jag ganska säker på. Exempelvis stereons jordkabel kan sitta tillsammans med ett par andra i samma skruv och få dålig kontakt, även pluskabeln kan ha dålig kontakt samtidigt som anslutningspunkten i sig själv har spänningsfall.
Ja, det är jag ganska säker på. Exempelvis stereons jordkabel kan sitta tillsammans med ett par andra i samma skruv och få dålig kontakt, även pluskabeln kan ha dålig kontakt samtidigt som anslutningspunkten i sig själv har spänningsfall.
Ok, men det borde normalt bara vara att fästa de nya kablarna i de gamla, och dra dem till samma platser som de gamla, va? Alltså väldigt enkelt, utan att plocka ner en massa i bilen?
Bäst är att byta ut så mycket som möjligt av den gamla kabeln och exempelvis dra en ny minuskabel till ett bra ställe som är renslipat från färg och har bra kontakt med övriga karossen.
Bäst är att byta ut så mycket som möjligt av den gamla kabeln och exempelvis dra en ny minuskabel till ett bra ställe som är renslipat från färg och har bra kontakt med övriga karossen.
Men att dra en ny, "bättre" kabel på samma vis som de gamla, måste väl funka lika bra som innan?
Hur menar du med "så mycket som möjligt" av den gamla kabeln, byter jag kabel så byter jag ju, dvs. tar bort den gamla
Jag menar att du drar en ny pluskabel som går hela vägen till batteriet, eller en rejäl kopplingspunkt som har direktkontakt med batteriet. Sedan en ny jordkabel som har en rejäl kopplingspunkt och sitter helt ensam där.
Egentligen är det bäst att skippa eventuella kontaktstycken också, där kan det bli glapp ibland.
Jag menar att du drar en ny pluskabel som går hela vägen till batteriet, eller en rejäl kopplingspunkt som har direktkontakt med batteriet. Sedan en ny jordkabel som har en rejäl kopplingspunkt och sitter helt ensam där.
Egentligen är det bäst att skippa eventuella kontaktstycken också, där kan det bli glapp ibland.
Jaha! Jag syftade på högtalarkablarna, men får väl byta batterikablarna med! Har inte så bra koll på hur strömförsörjningen till bilen funkar, men till vad är batterikablarna anslutna? Inte direkt in i stereon antar jag?