4690
Sök

Byta kablar vid byte av HU?

250 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
#1
Generellt sett, tjänar man något nämnvärt på att byta originalkablaget i en bil om jag endast byter HU till en, som på pappret, ger 4x50W, och byter ut högtalarna till lite mer tungdrivna än original?

21 761 Inlägg
15 augusti 2009
#2
Ja, det är jag ganska säker på. Exempelvis stereons jordkabel kan sitta tillsammans med ett par andra i samma skruv och få dålig kontakt, även pluskabeln kan ha dålig kontakt samtidigt som anslutningspunkten i sig själv har spänningsfall. smile

250 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Ja, det är jag ganska säker på. Exempelvis stereons jordkabel kan sitta tillsammans med ett par andra i samma skruv och få dålig kontakt, även pluskabeln kan ha dålig kontakt samtidigt som anslutningspunkten i sig själv har spänningsfall. smile

Ok, men det borde normalt bara vara att fästa de nya kablarna i de gamla, och dra dem till samma platser som de gamla, va? Alltså väldigt enkelt, utan att plocka ner en massa i bilen?

21 761 Inlägg
15 augusti 2009
#4
Bäst är att byta ut så mycket som möjligt av den gamla kabeln och exempelvis dra en ny minuskabel till ett bra ställe som är renslipat från färg och har bra kontakt med övriga karossen. smile

250 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Bäst är att byta ut så mycket som möjligt av den gamla kabeln och exempelvis dra en ny minuskabel till ett bra ställe som är renslipat från färg och har bra kontakt med övriga karossen. smile

Men att dra en ny, "bättre" kabel på samma vis som de gamla, måste väl funka lika bra som innan?

Hur menar du med "så mycket som möjligt" av den gamla kabeln, byter jag kabel så byter jag ju, dvs. tar bort den gamla tongue

21 761 Inlägg
15 augusti 2009
#6
Jag menar att du drar en ny pluskabel som går hela vägen till batteriet, eller en rejäl kopplingspunkt som har direktkontakt med batteriet. Sedan en ny jordkabel som har en rejäl kopplingspunkt och sitter helt ensam där.

Egentligen är det bäst att skippa eventuella kontaktstycken också, där kan det bli glapp ibland. smile
Senast redigerat av Drönirettab (15 augusti 2009)

250 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Jag menar att du drar en ny pluskabel som går hela vägen till batteriet, eller en rejäl kopplingspunkt som har direktkontakt med batteriet. Sedan en ny jordkabel som har en rejäl kopplingspunkt och sitter helt ensam där.

Egentligen är det bäst att skippa eventuella kontaktstycken också, där kan det bli glapp ibland. smile

Jaha! Jag syftade på högtalarkablarna, men får väl byta batterikablarna med! Har inte så bra koll på hur strömförsörjningen till bilen funkar, men till vad är batterikablarna anslutna? Inte direkt in i stereon antar jag? tongue

21 761 Inlägg
15 augusti 2009
#8
Aha, högtalarkablarna. Jag missförstod helt. wink

Det skadar inte alls att även byta ut dem tycker jag, tex 1,5 mm2 kablar räcker utan problem. Originalkablarna där kan vara väldigt klena.

Stereons strömkablar brukar vara anslutna till en ISO-kontakt, ett kontaktstycke med en massa kablar.
Senast redigerat av Drönirettab (15 augusti 2009)

250 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Aha, högtalarkablarna. Jag missförstod helt. wink

Det skadar inte alls att även byta ut dem tycker jag, tex 1,5 mm2 kablar räcker utan problem. Originalkablarna där kan vara väldigt klena.

Stereons strömkablar brukar vara anslutna till en ISO-kontakt, ett kontaktstycke med en massa kablar.

Ok, och batteriet är alltså anslutet till ISO-kontakten? Isåfall, ska jag byta både de från batteri -> ISO och från ISO -> HU?

21 761 Inlägg
15 augusti 2009
#10
Du kan åtminstone byta kabeln från batteri till ISO-kontakten eftersom den kabeln är längst.


Sök