4692
Sök

Endast 1 lågnivå till 4-kanalssteg

250 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Om jag har en stereo med två lågnivåutgångar, och ska driva två par 6,5-tummare och senare eventuellt en bas, kan jag då använda endast en lågnivå till steget, och få full effekt till alla fyra element? Jag vill också kunna ställa ljudet fram/bak. Om det inte går från HU vid denna koppling, kommer det gå att göra direkt på slutsteget?
Senast redigerat av Erikkk (15 augusti 2009)

21 761 Inlägg
15 augusti 2009
För att kunna reglera ljudet mellan fram och bak (faderkontroll) från stereon så måste du koppla in två PAR lågnivåkablar i steget.

Om stereon bara har ett PAR lågnivåkablar, dvs en höger+vänster, så kan du sätta en förgreningskabel som delar upp lågnivåkabeln till två PAR kablar. Då kan du utnyttja alla fyra kanalerna på steget, men för att kunna reglera mellan fram och bak så måste du justera på själva steget. smile

250 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
För att kunna reglera ljudet mellan fram och bak (faderkontroll) från stereon så måste du koppla in två PAR lågnivåkablar i steget.

Om stereon bara har ett PAR lågnivåkablar, dvs en höger+vänster, så kan du sätta en förgreningskabel som delar upp lågnivåkabeln till två PAR kablar. Då kan du utnyttja alla fyra kanalerna på steget, men för att kunna reglera mellan fram och bak så måste du justera på själva steget. smile

Ok, då går det alltså att ändra fadern, mom än på steget! Givetvis menade jag ett PAR lågnivåkablar wink
Senast redigerat av Erikkk (15 augusti 2009)

21 761 Inlägg
15 augusti 2009
Det kan ibland vara lite förvirrande när man skriver "två lågnivåutgångar", en del menar då två par lågnivåkablar medan en del menar ett par. smile

Ja, du ändrar alltså på stegets gainkontroller för att reglera mellan fram och bak. Ett fyrkanals steg har två stycken gainkontroller, en för kanal 1+2 och en för kanal 3+4.
Senast redigerat av Drönirettab (15 augusti 2009)

1 785 Inlägg
15 augusti 2009
Erikkk skrev:
Drönirettab skrev:

Ok, då går det alltså att ändra fadern, mom än på steget! Givetvis menade jag ett PAR lågnivåkablar wink

Du behöver crossfader

http://www.bilstereoshopen.se/Shop/Inde … lId=062700

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

21 761 Inlägg
15 augusti 2009
Ser man på, fin pryl. smile

Sök