2901
Sök

dator i bil?

251 Inlägg
11 mars 2006
Trådstartare
sen till er alla som har byggt egen data till bilen..hur ha ni gjort?? en data gå ju på 220v hur få man den å gå på 12v? vad har ni för komponenter ni som säger ni ha byggt för runt 1000 lappen?

beskriv i minsta detalj hur ni gjort..så broder som kan litte om data få bygga ihop en åt me

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

Miklen
11 mars 2006
Jadu ja kör på en vanli skrothämtad dator å sen växelriktare till 230.. Finns 12 -> 12 nätaggregat men dom kostar några pengar.. speciellt om man ska driva ett "vanlit" nätagg ca 300w.. ca 1200 spänn ungefär.. växelriktare för d ca 400.. Min dator består av hopplock från grejer som skall slängas.. är en celeron på 1,3ghz me 386mb ram. Ingen gamermaskin men duger till film,navigator musik.. Skärmen är inte inköpt än men d lutar åt en billig 7" ca 995kr.. sen en trackball mus för navigering. ev tangentbord.. om ja hittar nåt litet som ligger å skräpar nånstans..

251 Inlägg
11 mars 2006
Trådstartare
ok så du har en fullstor data i bilen då? men bli den inte seg å starta upp mm har du nån strömbrytare till datan då eller så du kan vrida av å på? jag tänkte köra med e tuchkärm i ställe för mus ev ett trådlöst tangentbord stoppar ja i den..hur mycket ström tar en data då? man lär vel må kasta i ett batteri till då va?

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

9 108 Inlägg
11 mars 2006
en billig touchscreen kostar 2500:- och en hyfsad nätdel (som stänger av datorn på "riktigt" sätt när du vrider av nyckeln) kostar runt 1500:- Sedan behöver du ett batteri till och en jäkla massa kablar..

4 554 Inlägg
11 mars 2006
ja projekterar en dator i bilen till chevan med gps, sattelitmottagare, mm mm miniitx kort blir de givetvis..

Miklen
11 mars 2006
Ja har man pengar satsar man ju självklart på en mini pc typ itx me 12v nätagg då drar d inte mycke ström. Men vill man inte slösa pengar så får man vänta lite längre helt enkelt å krångla lite mer wink me lite slägghammarteknik å en del tro på mirakel wink Å ja har en knapp te växelriktarn å datorn stänger ja av på normalt vis.. ni vet "START" AVSLUTA wink hehe
Senast redigerat av Miklen (11 mars 2006)

Mustangfrälst
199 Inlägg
12 mars 2006
Från början var jag sugen på en bilnavigator men sen förstod jag att för priset jag får navigatorn får jag en dator med GPS, backkamera, telefonkontroll, toutchscreen, mp3, dvd, brännare, internet osv osv osv...

Så valet blev "så klart" en dator. Tröttnar man äre bara o använda den inomhus. smile

Navigations programmet samt kartorna tanka jag ner från nätet FOR FREE! smile

Skall bli intressant nu o montera in det i bilen, hoppas det blir kanon. Har testat det lite i vinterbilen o funkar fint.

Jag köpte mina prylar från www.cartft.com samt bakkameran från ebay.
Har landat på ca 13 loppor. Visst man kan få det billigare, men jag valde en annan väg.

Dator i bilen är nästa stora grej tror jag smile

// Daniel
Senast redigerat av Castel (12 mars 2006)

Classic Mustang Club Sweden - För alla årsmodeller utav Mustang och Shelby
Classic Mustang Club Sweden @ Facebook

1 Inlägg
20 mars 2006
Lånar den här tråden lite, någon som har tips på hållare till en bärbar dator. Man ska kunna se skärmen från förarsidan, kunna gå att stuva undan. Tänkte köra gps och lite annat på den.
Bilen är en Hyundai Trajet -01.

8 156 Inlägg
20 mars 2006
Det enklaste är väl att skaffa sig en begagnad bärbar dator för säg 4000:-.
Sen monterar man bort den 'inbyggda' skärmen och ersätter den med en extern pekskärm?
Borde inte vara så vansinning svårt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 741 Inlägg
1 april 2006
vill man inte ha en liten utmaning då?

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Miklen
1 april 2006
Då e du ju bums uppe i nästan 7000 å kan lika gärna köpa en minipc å en skärm för 4000... tycker ja verkar lättare..

study
772 Inlägg
16 augusti 2009
laptop med bil laddare fungerar med det finns diverse billiga bara bunta fast mot sättet i bilen eller något.
en fråga dock jag brottas med är förstärkare? hur fungerar det egentligen måste man ha en liten eller finns det något speciellt kort folk kör med
Senast redigerat av moose46019 (16 augusti 2009)

Sök