2894
Sök

Jorden till minus?

3 295 Inlägg
15 augusti 2009
Lonefox skrev:
Slave_joe skrev:
Drönirettab skrev:
Jag har iaf kikat i PDF-manualen till ditt steg och det står inget specifikt att steget kan gå sönder ifall pluskabeln kopplas in före minuskabeln. Dock är det ju som Sharky skrev, alltid koppla in minuskabeln först. smile

I manualen står det att om stegets egna säkringar går sönder så ska man kolla upp strömkablarna, är det inget fel där så kan det vara fel inuti steget. Kolla också så att det inte sticket ut några trådar från någon av strömkablarna (även remotekabeln) som kortsluter någonstans.

Ursäkta offtopic, men jag undrar var "Sharky" har skrivit?

GeFance skrev:
Koppla aldrig, aldrig, plus före minus. Alltid börja med jord/minus. Det är att be om problem att börja med att koppla plus.

Nu säger jag inte att detta är problemet för dig.

/Göran

Göran är Sharky wink

Åfan, men varför inte skriva med sin egna andvändare? roll big_smile

10 287 Inlägg
15 augusti 2009
Men lol....vad sysslar jag med...

Jag kvaddade inlägg #8 för GeFance genom att trycka på Redigera istället för att trycka på Citera. Så kan det bli ibland för oss moderatorer när vi inte kopplar in hjärnan i tid.

Mea culpa, ultima mea culpa.

/Göran

(Vi moderatorer har lite extra knappar att hålla reda på, typ Redigera och Radera)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

3 295 Inlägg
15 augusti 2009
haha! big_smile OK! men för att svara på GeFance inlägg så spelar det ingen roll hur tjock remote är, batteri bör vara tillkopplat samtidigt som det laddas.. bra att ha strömbackup om du skulle vilja "Kräma" lite!

23 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Slave_joe skrev:
haha! big_smile OK! men för att svara på GeFance inlägg så spelar det ingen roll hur tjock remote är, batteri bör vara tillkopplat samtidigt som det laddas.. bra att ha strömbackup om du skulle vilja "Kräma" lite!

Okej gött smile ska stömbrytan vara på eller av när jag kopplar på steget?

3 295 Inlägg
15 augusti 2009
den ska va av, den sätter på igång när du har kopplat klart.
Senast redigerat av Slave_joe (15 augusti 2009)

23 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Slave_joe skrev:
den ska va av, den sätter på igång när du har kopplat klart.

Okej men prioblemet är att när jag kopplar på sladdarna så smäller säkringarna ;S

21 761 Inlägg
15 augusti 2009
Hur har du steget monterat just nu, ligger det löst eller har du skruvat fast det någonstans?

23 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hur har du steget monterat just nu, ligger det löst eller har du skruvat fast det någonstans?

löst

1 785 Inlägg
15 augusti 2009
GeFance skrev:
Koppla aldrig, aldrig, plus före minus. Alltid börja med jord/minus. Det är att be om problem att börja med att koppla plus.

/Göran

Vad är detta? Vad är det som gör det skadligt för ett steg att anslutas till + först och sedan - ?

I en bil är det direkt olämpligt att skruva på + polen när - polen är ansluten. Det är lätt att komma åt någon jordad yta och vad händer då? Pang så sitter nyckeln mellan chassit och + polen. Jord först som sist har jag alltid gjort som säkerhets åtgärd.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

4 586 Inlägg
15 augusti 2009
GeFance skrev:
Har en fråga till. Har en ctek xs3600 laddare kan man koppla den dirren på steget o skippa batteriet? eftersom de säger att man ska ladda batteriet undertiden man spelar?

Att ha ett bilbatteri innomhus som laddas är en liten lek med döden i värsta fall

såhär kan det sluta:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/738114_eedvps.jpg
Senast redigerat av jorre83 (15 augusti 2009)

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
15 augusti 2009
dbjanoz skrev:
GeFance skrev:

/Göran

Vad är detta? Vad är det som gör det skadligt för ett steg att anslutas till + först och sedan - ?

I en bil är det direkt olämpligt att skruva på + polen när - polen är ansluten. Det är lätt att komma åt någon jordad yta och vad händer då? Pang så sitter nyckeln mellan chassit och + polen. Jord först som sist har jag alltid gjort som säkerhets åtgärd.

aldrig ha lösa kablar med ström i en bil! koppla färdigt på steget först och sedan ansluta minus till batteriet och efter det plus!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

23 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
jorre83 skrev:
GeFance skrev:
Har en fråga till. Har en ctek xs3600 laddare kan man koppla den dirren på steget o skippa batteriet? eftersom de säger att man ska ladda batteriet undertiden man spelar?

Att ha ett bilbatteri innomhus som laddas är en liten lek med döden i värsta fall

såhär kan det sluta:

http://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/738114_eedvps.jpg

Okej, Men har en ctek xs3600 kan jag koppla den dirr till steget?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 augusti 2009
GeFance skrev:
jorre83 skrev:
GeFance skrev:

såhär kan det sluta:

Varför inte bara ha en omvandlare från 230V till 12V så slipper du både  batteri och Ctek.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

21 761 Inlägg
16 augusti 2009
dbjanoz skrev:

Säkrast är nog att göra som båge skriver.

Det jag tror att Göran (Sharky) bla menar är att om man kopplar plus till steget, då kan signaljorden pajja ifall man har anslutit lågnivåkabeln men glömmer bort minuskabeln och istället slår igång stereon för att spela musik.

Där skiljer sig rekommendationerna mellan bilel och billjudanläggningar som jag ser det. Ifall man glömmer att ansluta minus till "vanlig" bilel så händer det ingenting, däremot kan alltså saker hända med en ljudanläggning pga lågnivåkabeln. smile

Detta är min tolkning.

jobbar påre
751 Inlägg
16 augusti 2009
te_wik skrev:
GeFance skrev:
jorre83 skrev:

såhär kan det sluta:

Varför inte bara ha en omvandlare från 230V till 12V så slipper du både  batteri och Ctek.

Mvh Tommy

tror varken Ctek laddarn och en omvanldare klarar av å leverera så pass mkt ström för att de ska gå å kräma på dessto mer.visst.du lär säkert få igång allting.men ett batteri behöver du..dock behöver du nå slags utsug iaf till batteriet när du laddar de då de bildas gas runt batteriet när de laddas....

21 761 Inlägg
16 augusti 2009
GeFance skrev:

Nej, det fungerar inte. Dels är laddaren för klen och dels kommer den inte att ge ut spänning eftersom den inte får motspänning från slutsteget. När man ställer C-TEK:s laddare i laddningsläge så måste de få en viss motspänning för att börja ge ut laddspänning, annars laddar de inte.

Undantaget är de större laddarna som har ett läge för "supply", i detta läge får de samma funktion som ett spänningsaggregat och kan tex driva slutsteg eller liknande. smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 augusti 2009
Drönirettab skrev:
dbjanoz skrev:

Säkrast är nog att göra som båge skriver.

Det jag tror att Göran (Sharky) bla menar är att om man kopplar plus till steget, då kan signaljorden pajja ifall man har anslutit lågnivåkabeln men glömmer bort minuskabeln och istället slår igång stereon för att spela musik.

Där skiljer sig rekommendationerna mellan bilel och billjudanläggningar som jag ser det. Ifall man glömmer att ansluta minus till "vanlig" bilel så händer det ingenting, däremot kan alltså saker hända med en ljudanläggning pga lågnivåkabeln. smile

Detta är min tolkning.

Precis...jord först, plus efter det (UTAN säkringen, den tar man SIST av allt...) lågnivån.
SEDAN sätter man in säkringen och kretsen sluts.

Detta just för att inte knäcka signaljorden av misstag. Precis som du påpekar wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

10 287 Inlägg
16 augusti 2009
Diskussionen gällde installation av slutsteg - ej anslutning av poler på batteri.

/Göran

dbjanoz skrev:
GeFance skrev:

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök