3209
Sök

Byte av drivrem till Ac - Audi 100

11 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tjo
Skulle byta drivremmen till ac:n eftersom den andra lossnat. Som jag kan se det så finns det en bult som låser fast ett stag samt går in i själva pumpen(eller vad det nu är). Sedan finns även ett annat stag, sammanlänkat med det första, som det sitter en mutter med kuggar på för justering. Lite svårt att förklara men ni som har en 100 borde fatta.

Borde det inte bara vara att lossa den första bulten och sedan justera med hjälp av muttern med kuggar? När jag vrider på justeringsmuttern så sitter allt så hårt att kuggarna ger sig. Sitter skiten fast på något annat ställe eller har den helt enkelt bestämt sig för att sitta där den sitter?  Har försökt banka och bända men inget rör sig åt något håll... antar att pumpen ska dras utåt mot hjulet.

Tacksam för svar

88 Inlägg
18 augusti 2009
#2
du får ju även lossa själva pumpen den sitter ju inte endast fast med det justerbara staget...

Volvo V50 1.6D Summum Start/Stop MY10

11 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#3
Det går ett stag från pumpen och inåt mot motorn. Denna ser ut att hålla fast pumpen så att den inte går att justera i sidled. sedan sitter även justeringstaget mot detta. antar att den sitter fast någon stans ovanpå också men det borde ju vara konstruerat så att pumpen går att vrida i sidled. Någon som vet var man kan se en sprängskiss på det hela så kan jag visa vad jag menar.
Senast redigerat av sifon (18 augusti 2009)

88 Inlägg
18 augusti 2009
#4
jo pumpen är ju ledad i sitt fäste på motsvarande sida där du har juster muttern. Måste sitta fast där.

Volvo V50 1.6D Summum Start/Stop MY10

11 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#5
Nu förstod jag inte riktigt vad du menade. Så det finns en till mutter som måste lossas eller tror du att den kärvar i det ledade fästet? Har asså försökt att dra och banka allt vad jag har men den rör sig inte en millimeter.

169 Inlägg
19 augusti 2009
#6
Du får först lossa fästet till kompressorn så den är lös. Sedan lossar du låsningen till "kugghjulet". sedan ska du kunna släppa och spänna remmen genom att vrida kugghjulet.

Mvh Mattias


Sök