är lite sugen på att klämma in ett rejält lastbils horn i bilen, men e det någon som vet nåt bra sätt att få ut samma effekt som på lastbilar? Eftersom det inte är samma volt, eller finns det nån lika kraftig man kan köpa till 12v? Var isåfall?
Du skaffar en lastbilstuta(Pneumatisk) drar luftrör från reservdäcket via en luftventil till tutan. Och så har du ett fungerande horn billigt. Kanske inte så praktiskt med tanke på att man kan behöva reservdäcket nångång och det råkar vara tomt, men det finns ju 12 volts kompressorer
Relativt praktisk lösning.
Senast redigerat av Finnmerchant (22 augusti 2009)
Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Du skaffar en lastbilstuta(Pneumatisk) drar luftrör från reservdäcket via en luftventil till tutan. Och så har du ett fungerande horn billigt. Kanske inte så praktiskt med tanke på att man kan behöva reservdäcket nångång och det råkar vara tomt, men det finns ju 12 volts kompressorer
Satan vad smart jag har en gammal mistlur som skall på bilen, men vanliga kompressorn (sån som driver röda horn) orkar inte riktigt med.. Nu vet jag hur man skall göra Framtida punktering löses med punkaspray
Senast redigerat av BudgetDunkaren (22 augusti 2009)
Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Ja, en medelstor kompressor med en liten tank kan du ju köpa och koppla till. Biltema har en del mindre med 3 liters tank som du kan ha där bak. Sen drar du bara fram en slang till motorrummet. Eller varför inte bara sätta rakt under reservdäcksbaljan? Kommer låta iaf...
SÅÅÅ många gånger man har älskat att man har en tryckluftstuta när man kör lastbil när dumma idioter tar för sig av trafiken och gör att man får tvärnita!
Du skaffar en lastbilstuta(Pneumatisk) drar luftrör från reservdäcket via en luftventil till tutan. Och så har du ett fungerande horn billigt. Kanske inte så praktiskt med tanke på att man kan behöva reservdäcket nångång och det råkar vara tomt, men det finns ju 12 volts kompressorer
Nu har jag givetvis inte provat men får man verkligen ur så mycket luft snabbt ur däckventilen? Sen kanske man inte vill fylla på däcket med hur högt tryck som helst Menar på lastbilen så sitter jag med drygt 10-11bar i trycktankarna.
Fast åh andra sidan så kan nog inte en såndär liten biltema kompressor som följer med till tutorna trycka hur sig så mycket luft den heller så det kanske räcker med reservhjulet?
Du skaffar en lastbilstuta(Pneumatisk) drar luftrör från reservdäcket via en luftventil till tutan. Och så har du ett fungerande horn billigt. Kanske inte så praktiskt med tanke på att man kan behöva reservdäcket nångång och det råkar vara tomt, men det finns ju 12 volts kompressorer
Nu har jag givetvis inte provat men får man verkligen ur så mycket luft snabbt ur däckventilen? Sen kanske man inte vill fylla på däcket med hur högt tryck som helst Menar på lastbilen så sitter jag med drygt 10-11bar i trycktankarna.
Fast åh andra sidan så kan nog inte en såndär liten biltema kompressor som följer med till tutorna trycka hur sig så mycket luft den heller så det kanske räcker med reservhjulet?
nej sånt vet man ju inte. Men en bekant till mig hade dethär systemet i sin Honda JAZZ och det fungerade hur fint som helst. Trodde själv inte att det skulle tuta så bra, men blev riktigt överraskad
Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Du skaffar en lastbilstuta(Pneumatisk) drar luftrör från reservdäcket via en luftventil till tutan. Och så har du ett fungerande horn billigt. Kanske inte så praktiskt med tanke på att man kan behöva reservdäcket nångång och det råkar vara tomt, men det finns ju 12 volts kompressorer
Nu har jag givetvis inte provat men får man verkligen ur så mycket luft snabbt ur däckventilen? Sen kanske man inte vill fylla på däcket med hur högt tryck som helst Menar på lastbilen så sitter jag med drygt 10-11bar i trycktankarna.
Fast åh andra sidan så kan nog inte en såndär liten biltema kompressor som följer med till tutorna trycka hur sig så mycket luft den heller så det kanske räcker med reservhjulet?
nej sånt vet man ju inte. Men en bekant till mig hade dethär systemet i sin Honda JAZZ och det fungerade hur fint som helst. Trodde själv inte att det skulle tuta så bra, men blev riktigt överraskad
Ja där ser man Sålänge man kan skrämma lite folk så duger det, men en dag ska jag ha en jävel ifrån hornblasters
Nu har jag givetvis inte provat men får man verkligen ur så mycket luft snabbt ur däckventilen? Sen kanske man inte vill fylla på däcket med hur högt tryck som helst Menar på lastbilen så sitter jag med drygt 10-11bar i trycktankarna.
Fast åh andra sidan så kan nog inte en såndär liten biltema kompressor som följer med till tutorna trycka hur sig så mycket luft den heller så det kanske räcker med reservhjulet?
nej sånt vet man ju inte. Men en bekant till mig hade dethär systemet i sin Honda JAZZ och det fungerade hur fint som helst. Trodde själv inte att det skulle tuta så bra, men blev riktigt överraskad
Ja där ser man Sålänge man kan skrämma lite folk så duger det, men en dag ska jag ha en jävel ifrån hornblasters
Ja den dagen....
Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Du skaffar en lastbilstuta(Pneumatisk) drar luftrör från reservdäcket via en luftventil till tutan. Och så har du ett fungerande horn billigt. Kanske inte så praktiskt med tanke på att man kan behöva reservdäcket nångång och det råkar vara tomt, men det finns ju 12 volts kompressorer
Nu har jag givetvis inte provat men får man verkligen ur så mycket luft snabbt ur däckventilen? Sen kanske man inte vill fylla på däcket med hur högt tryck som helst Menar på lastbilen så sitter jag med drygt 10-11bar i trycktankarna.
Fast åh andra sidan så kan nog inte en såndär liten biltema kompressor som följer med till tutorna trycka hur sig så mycket luft den heller så det kanske räcker med reservhjulet?
Men du kan ju alltid tuta även om du bara 2-3 bar i systemet. annars har du riktigt riktigt slash många tutor.
Intressant tråd men tutor en som blåsinstrument. Felaktigt tryck eller mängd så funkar dom inte nått vidare. Kompressorhorn för 12 volt med en liten kompressor (stor som en tändspole) är inte byggd på samma sätt som en kompressorhorn som sitter på taket på en lastbil. Olika tryck och flöden. Lite som å jämföra med en blockflöjt och en trumpet. Tänk även på att om ni monterar kompressor med tank i bilen så kan det bli fukt i systemet som fryser om vintern.