3614
Sök

Motorbyte i volvo 945 ltt -96 BEHÖVER HJÄLP!

DHL:are
41 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
Behöver hjälp!

Har fått motor haveri på min 945 med en b230fk som blivit skrot och har tänkt stoppa i en b230et från en 745 -86 och har hittat lite problem. Går detta att genomföra? tex ET:n har vattenkyld turbo medans FK:n har oljekyld samt avgasreningen saknas på etn.

MvH RobBan

10 287 Inlägg
23 augusti 2009
Du vet att du måste "fulbesikta" och hoppas att ingen ser att du har bytt motor. (Det går alltså inte att besikta lagligt med en ET motor i en 96:a).

Men visst går det att genomföra.

Och FK:n har vattenkyld och oljesmord turbo.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

41 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
Okej jo är medveten om att det blir en liten fuling i sammanhanget. Men frågan min är egentligen om man måste göra om något för att få det att passa? Tänkte med turbo, avgasrening o.s.v ska man använda sig av fulltrycksturbon som sitter på ET:n eller Ltt som sitter på den andra motorn kom gärna med förslag ni som vet bättre än mig smile

MvH Robban

1 008 Inlägg
24 augusti 2009
Alltså, vad är haveriet då?
är det blockras eller toppras ? byt ut bara det ena eller det andra är väl enklast.
Är din turbo okej så är det väl klart att du återanvänder den (och grenröret)  tillsammans med den nya toppen eller blocket.
Se bara till att flytta över dina originalgivare till det nya blocket /toppen.

41 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
Motorn gick varm så toppen var full med metallspån och kolvringarna vart klappslut. Men går det att skita i avgasrenings grejen eller kommer man då att få problem med avgas värderna för jag har för mig att många brukar plugga det? (tror det heter egr nånting).

MvH Robban

1 008 Inlägg
25 augusti 2009
Okej.
EGR röret sitter ju kopplat till grenröret, och det kan du ju använda och flytta över på nya motorn, eftersom 940 grenröret är någon bättre än det äldre 740/240 grenröret (som saknar anslutning för egr)
Skall du promt använda 740 grenröret o turbon så får du nog trolla bort egr röret så inte det syns, påverkar inte avgasvärdena något speciellt. vaccum/elstyrningen bör du låta sitta kvar, annars finns det risk för felkoder.

Det är nog ingen större fara för besiktningen, motorblock och topp är ju sågott som identiska bortsettt från lite småsaker... såsom typbeteckningar/instansningar i block/topp och dekalen på kamremskåpan.

Smålänning
7 887 Inlägg
25 augusti 2009
Kom ihåg att alla givare är int esamma på ET (motronic) som på FK (jetronic)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök