2995
Sök

[Volvo] B23AT motor bolmar olja.

733 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
#1
Har en B23A motor hemma som blivit kompleterad med turbokit som såldes till "orginal" av Volvo. Det gör motorn till en B23AT - förgasarturbo.

Problemet med den nu är att den drar ca 1,5 liter olja per 10 mil. Lite overkill tycker jag. Har komptestat motorn och den ligger mellan 8,5-9,0. Sen är det ju turbon då dom kan dra olja, men så mycket?

Någon som har några förslag på varför den drar så väldigt mycket olja?

Mvh Jonna

This Bitch Bites
Saker porrfilmsproducenter vill få oss att tro;
Nr 16. Dubbel penetrering får kvinnor att le.

1 798 Inlägg
21 augusti 2009
#2
Det tyder ju lite på att oljeringarna inte är som dom har varit, komp går ner i motorn och trycket där gör att det trycker ut oljan. Det kan också bero på ett slitet aggregat, men som du själv skrev låter det liite långsökt med tanke på mängden olja.
Hur ser vevhusventilationen ut?


733 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
#3
Jaa, det är ventilationen på tal oxå, och att den kan bara igensatt. Då skulle det trycka olja på andra ställen, men har inte skruvat i sär den än, ska göra det på söndag är det planerat. Då ska ventilationen kollas och ett försök om att byta turbon.

This Bitch Bites
Saker porrfilmsproducenter vill få oss att tro;
Nr 16. Dubbel penetrering får kvinnor att le.

glad
493 Inlägg
24 augusti 2009
#4
min kompis 16valvare gjorde det, då var det oljefällan i vevhusventen som var kass, så den spottade in olja i motorn. jag vet inte hur din ryker men, det var alltid ett förslag

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

106 Inlägg
25 augusti 2009
#5
knappast ett avancerat problem, men kopplade ni bort gasåterledningen mellan vevhusburken å insuget när ni hängde på turbo?
om inte så kör ni ju laddtrycket rätt ner i vevhuset, å oljan i returen från turbon går inte ner i tråget utan ut genom turbon!

i annat fall så låter de helt enkelt som en tvärdålig turbo i kombination med kassa ringar, för en a-motor skall ligga normal på 11-13kg i kompressionstryck, så har ni inte bytt till kolvar med lägre komp så kolla lite ringar!

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!

733 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#6
Jo har kollat lite mer på det, det är först och främste tydligen en B21 med turbo och 530 topp - fin kombo. Kollat turbon och det är inga glapp i den, axiellt eller horisentalt... Vevhusvent."lådan" är fel till min 21'a och har varit pluggad med ett tändstift...! Sen kollade vi på "IC" röret och där är ingen olja alls. Luktat lite närmare och studerat hur bilen beter sig, och den ryker troligtvis lite olja, men sen är det oförbränt bensin som ryker. Den startar snuskigt lätt kall - mycket soppa, och sen försvinner det soppa fort...

Så är det någon som nu vet hur man ställer ner en Strombergare utan justerskruv? CO värdet ligger på 9,9, tillåtet är 3,5.

This Bitch Bites
Saker porrfilmsproducenter vill få oss att tro;
Nr 16. Dubbel penetrering får kvinnor att le.

106 Inlägg
25 augusti 2009
#7
om vevhus burken är pluggad ta då bort pluggen fortare än faan, vevhusventen får aldrig vara tät, då börjar den trycka olja både till höger å vänster både internt samt externt på motorn!

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!

733 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#8
200-sxish skrev:
om vevhus burken är pluggad ta då bort pluggen fortare än faan, vevhusventen får aldrig vara tät, då börjar den trycka olja både till höger å vänster både internt samt externt på motorn!

Nej men den är inte riktigt pluggad. Burken kommer nämligen från en annan motor och då har den fler hål än vad min motor kräver...

This Bitch Bites
Saker porrfilmsproducenter vill få oss att tro;
Nr 16. Dubbel penetrering får kvinnor att le.


Sök