3846
Sök

Problem vid bromsbyte S40 2,0T

Cupra_
24 augusti 2009
Tjena! Ikväll skulle jag byta skivor och belägg bak på S40:n. Gick ganska smidigt att riva, dock kändes det nästan som bromsen låg på lite.

Efter lite slit fick jag iaf bort det gamla. Satte dit nya skivan och nya beläggen i oket. Kollade innan så kolven gick fritt och allt verkade som det skulle. Problemet nu är att hur jag än försöker så får jag inte på ok och belägg runt skivan! Är precis som att man inte  får in kolven tillräckligt långt. Jag har bänt med diverse verktyg, jag har försökt hamra dit skiten, jag har plockat bort okhållaren men inget verkar fungera! Är det någon som har ett bra tips på hur man löser detta? Tack!

787 Inlägg
24 augusti 2009
Jag läste inte ordentligt tongue

Ta en sån stålborste och gno där beläggen ligger an i OKet .
Senast redigerat av AlvereZ (24 augusti 2009)

7 274 Inlägg
24 augusti 2009
In på biltema och skaffa deras bromskolvsverktyg.
Riktigt smidigt att jobba med, bara att montera och sen skruva in kolven.

Du kan även öppna nippeln lite så oljan åker ur när du trycker in kolven.

Cupra_
24 augusti 2009
Brains skrev:
In på biltema och skaffa deras bromskolvsverktyg.
Riktigt smidigt att jobba med, bara att montera och sen skruva in kolven.

Du kan även öppna nippeln lite så oljan åker ur när du trycker in kolven.

Problemet är att jag måste mecka inatt för jag ska byta ruta 7 imorgon.. Hinner alltså inte till biltema.. Ingen risk att det blir luft i systemet om jag öppnar nippeln då?

R1 driver!
5 128 Inlägg
24 augusti 2009
Ënda som ska hända är ju att det rinner ut lite vätska, och om där blir luft är det så lite så jag tror inte du behöver bekymra dig. Som själv kör jag med luft i mer eller mindre hela röret till höger bakbroms på bilen, och fick perfekta värden med det på bilprovningen!

Cupra_
24 augusti 2009
_DamnIt skrev:
Ënda som ska hända är ju att det rinner ut lite vätska, och om där blir luft är det så lite så jag tror inte du behöver bekymra dig. Som själv kör jag med luft i mer eller mindre hela röret till höger bakbroms på bilen, och fick perfekta värden med det på bilprovningen!

Ok, får pröva det i värsta fall då. Men det ser faktiskt ut som om kolven åker in helt.. Har tyvärr ingen bild..

Bussmekaniker
81 Inlägg
24 augusti 2009
så länge inte behållaren blir hel tom så får du inte in luft i systemet. så om ni är 2 kan en fylla om det börjar ta slut medans du meckar där nere smile

Cupra_
24 augusti 2009
Socca skrev:
så länge inte behållaren blir hel tom så får du inte in luft i systemet. så om ni är 2 kan en fylla om det börjar ta slut medans du meckar där nere smile

Ja precis... Ringde en kompis som börjar 7 imorgon och beordrade hit honom big_smile Får se om han dyker upp, annars får jag ligga och pilla med pannlampa roll

Cupra_
26 augusti 2009
Tack för alla svar! Tog en tving och pressade in kolvarna med så nu funkar allt big_smile

Sök