1982
Sök

Hjälp! Vektorisera en bild med banor?

171 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
Som rubriken lyder! Har en bild som skall tryckas upp som klisterdekal, för att kunna göra det vill tryckeriet ha den vektoriserad och dom pratar även om banor!?

Har försökt i timmar att hitta nått sätt att få till detta...

Nån som vet hur man gör och vilket program man bör använda? Helst bör programmet vara gratis nedladdningsbart...

//Linda

“I never saw a wild thing sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.”

461 Inlägg
25 augusti 2009
Illustrator kör väl på vectorgrafik?

Edit: Tryckeriet måste väl ändå ha program att fixa det? Om inte, så får du väl gå till ett annat tryckeri som kan fixa det?
Senast redigerat av von_blad (25 augusti 2009)

BMW - Better Make Way

171 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
Tack för ditt svar!

Ja Illustrator kör på vektor men jag har inte programmet och kan inget om det! smile

Tryckeriet jag var i kontakt med verkade inte ha något som helst intresse för att fixa till det. Blev lite grinig på dom och prövade alldeles nyss att ringa och höra med ett annat. Där var det en annan inställning så dom skall kika på bilden och försöka fixa till det. smile

Hoppas dom fixar det! wink

A small bird will drop frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.”

461 Inlägg
25 augusti 2009
MissMotor skrev:
Tack för ditt svar!

Ja Illustrator kör på vektor men jag har inte programmet och kan inget om det! smile

Tryckeriet jag var i kontakt med verkade inte ha något som helst intresse för att fixa till det. Blev lite grinig på dom och prövade alldeles nyss att ringa och höra med ett annat. Där var det en annan inställning så dom skall kika på bilden och försöka fixa till det. smile

Hoppas dom fixar det! wink

Okej, tänkte nästan att de bara var de på tryckeriet som var lite lata.. smile

Pillade lite med Illustrator i gymnasiet, men kan heller inte så mkt direkt tyvärr hmm

BMW - Better Make Way

Kanon..
1 473 Inlägg
25 augusti 2009
http://www.liljankoski.se/b/vektorisera-en-bild-42/

Om tryckeriet ska vektorisera bilden åt en brukar de oftast ta ut en slant för jobbet.

461 Inlägg
25 augusti 2009
leksak skrev:

Om tryckeriet ska vektorisera bilden åt en brukar de oftast ta ut en slant för jobbet.

Ja, de lär de ju göra.

BMW - Better Make Way

171 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
leksak skrev:

Ah, precis vad jag behöver! En detaljerad steg för steg beskrivning smile Skall pröva med en gång wink

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
27 augusti 2009
Stora former eller mycket småpill? Vilket filformat önskar de? Ganska enkelt att leka med när man väl kommer in i det. Jag använder mig av "CorelDraw" (v12, började med v4 när jag var ca 8-10år). Är bara tålamod som behövs om det är invecklat. big_smile

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
27 augusti 2009
Fast att vektorisera en bild t.ex ett fotografi går inte, eftersom att hela principen med vektorgrafik är att bilden är matematiskt uträknad och inte går att förstöra hur mycket man än skalar upp den. Vanliga bilder är oftast rastrerade så att dom "går sönder" när dom skalas upp (t.ex).

Det företaget vill är nog att du klipper ut materialet som ska användas (med banor) och att den skickas i ett högupplöst format, t.ex en EPS.

Sök