Se rubriken. Gtimotorn e en 16v. Går detta? Jag är medveten om att man eventuellt skulle behöva flytta hela drivpacketet från Golfen, eventuellt bromsarna också... Men jag vill vara helt säker om det går innan jag börjar skruva.
Jetta är ju en Golf med ryggsäck och andra framlysen så det bör gå att flytta över, är 99,9% säker på detta. Problemet är nog som alltid med motorkonverteringar att få den genom besiktningen.
jo precis... men om man gör det noga och inte har för brottom med att få den klar, inte är snål osv... så är det nog inga större problem. det blir ju lättare också om man känner snubben som ska gå igenom bilen vid besiktningen.
Det skulle vara ett roligt projekt. Men finns det någon styling till Jetta? frontspoiler, sidokjolar och bakrespoiler m.m.? dvs. inget universal?
Allt från Golfen passar ju till den bakre stolpen av bilen, dvs front, kjolar, lyktor etc... sedan finns det ju speciella bakljus till just Jettan, vingar finns ju även det i överflöd. Enda problemet är väl den bakre kofångaren, tror inte det finns så värst många alternativ till Jettan.
Angående besiktiningen så fanns ju jettan med 16V motorn, så den kan man ju stoppa i och följa upp med bromsar och vips så går den att regga om. Sedan är det ju inte säkert ens att de märker något, är allt fräscht och fint så kan de ju lätt se förbi en 16V motor i ett GL/CL chassi.
Ja, att plasta om en bakkofångare till en jetta ska väl inte vara några problem, och sedan att kontra upp med tex Infinity kjolar och RS front från Rieger så vipps, har man en feeet jetta.
Försäkringsbedrägeri? Det värsta som händer är antagligen att du åker på en ombesiktning/regbesiktning (stoppad vid flygande alltså), du har en månad på dig att regga om bilen, och byter du till bromsar och framvagnen så är det nog inga problem. Ring och tala med VAG, och be dem skicka papper, det gjorde jag då jag skulle göra motorbyten, och är det inom samma "familj" motorn rör sig så är det inga problem, damn, folk lyfter ju ner 1,8T's i deras Golf Mk2'or och reggar in dem.
jo men om man skulle krocka, elr om någon skulle krocka in i min bil så är det jag som åker på det. för motorn är inte original, och om dom inte noterar att det sitter en GTi-motor i bilen vid besikningen så blir den ju försäkrad som original och endast original... dvs. försäkringen gäller inte vid en olycka utan det är jag som får betala ur egen ficka. men jag är inte så hemma på den juridiska sidan när det gäller försäkringar på fordon så jag kan inte säga med 100% säkerhet att man åker dit för försäkringsbedrägeri. men jag vill inte riskera någonting heller.
Jo det skulle vara läckert, jettorna har en liten charm på något sätt. Dom är så fula så att dom blir snygga, men oandra sidan så tycker jag personligen att dom fula bilarna blir snyggast när man stylar dom...
En annan sak med Jettan är att dom har stort bagageutrymme och om man bygger in en "fet" baslåda så har man fortfarande ett bagageutrymme. Det är inte så vanligt, nästan alla andra bilar som jag har sett som har feta baslådor, har inte någon plats kvar under bagageluckan.
Ja, det finns kryphål, men det bästa är nog att undvika att krocka.
Jao, en sänkt jetta med rieger's paket och böser samt fina fälgar skulle jag inte tacka nej till. Och lyktor kan ju bytas till många olika kombinationer så som Rallye och Golfens klarglas tex, så orginal är de ju inte något att hänga i julgranen, men plöjer man ner någon tusenlapp och lite tid i dem så. Näe, jettan har ett fruktansvärt stort bagageutrymme, tyckte mig höra en gång i tiden att det var bland det största i sin klass...