4281
Sök

Bomsskivor fram på volvo 740

283 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
Hej, har en gammal 740 ja håller på o göra i ordning. en helt vanlig GL. bomsar o dämpning fram va kass. så jag tog hela fjäderbenet från en 740 16vent me abs.. men på de bromsoket finns bara en slanganslutning, på mitt gamla har jag två.. det gamla oket och skiva passar inte heller på de nya fjäderbenet pga för grov axeltapp. och man kan inte sätta dit de gamla oket på den nya skivan eftersom att den skivan jag har är 280mm och mitt gamla bromsok är till en 260mm. vad ska ja enklast göra? finns de 260mm skivor som passar på en 16vent me abs? eller kan man göra ngt me bromsrören så de räcker o använda de ena?;P

...

283 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
den bilen jag ska ha dit grejerna på är från 88, och har 260mm skivor o ej abs.. medans den bilen grejerna kommer ifrån är nyare har abs och är en 16vetnt med 280mm skivor.. vad göra?

...

283 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
varit ute o kollat en del e nu, jag har ju två slangar ut i varje hjulhus, går de inte o fimpa den ena på ett fint sätt?smile för då är ju hela problemet löst väll? för då passar 16vent oken.. går de?

...

12 086 Inlägg
29 juli 2009
Lär dig redigera för de första..

Din bil har 2 kretssystem, i princip borde det bara vara att plugga den ena. Men inte samma krets på båda sidorna bara.

283 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
okej, så de borde räcka me att i princip plugga ledningarna lite snyggt då?smile

visste inte man kunde redigera.. nu vet ja! smile
Senast redigerat av megastreetracer (29 juli 2009)

...

283 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
men är de okej för bilprovningen om man bygger om ett 2-krets system till ett enkrets?

...

Whatever :)
1 652 Inlägg
31 juli 2009
Nej så klart att de inte är ... Tänk lite nu. bilen har ett så kallat 2 kretssystem .. samma med din 245 smile om den inte är allt för gammal.. hehe.
Men varför inte ta helaa abs enheten och fjäderben osv så har du ju en volvo 740 gl med abs.. finns inte många som har de. så varför krångla till allt?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

283 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
där sa du något;) haha, men behöver man bygga om något me bromsarna bak då me, eller räcker de me min ombyggnad fram?tongue svårt o koppla in abs enheten o de då? mkt el?

...

283 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
någon som vet o de är mkt jobb att bygga o till abs då?

...

283 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
någon som har slängt abs i sin 740?

...

283 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
Ingen som har något föslag.. kanske är enklast att slänga på gl fjäderben igen då:( för de finns väll inga moditierade skivor eller bygel som håller oket att byta till? så att org ok alternativt skiva kan passa? står stilla me den nu, vet inte hur jag ska göra..

...

72 Inlägg
13 augusti 2009
megastreetracer skrev:
Ingen som har något föslag.. kanske är enklast att slänga på gl fjäderben igen då:( för de finns väll inga moditierade skivor eller bygel som håller oket att byta till? så att org ok alternativt skiva kan passa? står stilla me den nu, vet inte hur jag ska göra..

går det inte att svarva om skivorna??

HillBilly,- Bonden med fart.

huh?
10 427 Inlägg
13 augusti 2009
Försök får tag i bromsokshållare från GLT16V/Turbo-bilar istället,
då kan du använda gamla bromsoken till 287mm skiva (utan ABS).

Men då lär du ha tag i 287mm bromsskivor också.

283 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
men dom gamla oken passar inte på 16vent okhållare ju.. eller? finns 287mm skivor som passar glt fjäderben utan abs? har inte hört att de finns bara..

...

huh?
10 427 Inlägg
20 augusti 2009
Eftersom GLT 16 Valve bilarna inte hade ABS som standard
så finns det rätt många bilar som har 287mm bromsskivor utan ABS, jag bl a. smile

Bromsokshållarna kanske kräver rätt fabrikat iofs, det vet jag inte.
Men bromsoken utan abs är likadana på Turbo/GLT16V som GL/GLE/GLT-bilar.

Exempel:
En bekant med en 88 GLE hade 262mm skivor fram med Bendix bromsok.
Han köpte ett par nya Girling bromsok, köpte ett par nya 287mm bromsskivor
samt fick tag på två stycken bromsokshållare för 287mm skivor från en skrot.
Funkar kanoners smile
Senast redigerat av steifan (20 augusti 2009)

283 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
okeej! tackar för de;)

...

Whatever :)
1 652 Inlägg
24 augusti 2009
Ja så länge båda bilarna har samma bromssystem så går de. Men som på min GLT16valve så passar de inte på min fars GL... så de är inte bara och bara... För de är ett byte av ok sadeln som behöver bytas för att ett bendix ok skall passa på ett Girling... 

steifan skrev:
så finns det rätt många bilar som har 287mm bromsskivor utan ABS, jag bl a. smile

Exempel:
Funkar kanoners smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

huh?
10 427 Inlägg
24 augusti 2009
XeptiQ skrev:
Ja så länge båda bilarna har samma bromssystem så går de. Men som på min GLT16valve så passar de inte på min fars GL... så de är inte bara och bara... För de är ett byte av ok sadeln som behöver bytas för att ett bendix ok skall passa på ett Girling... 

steifan skrev:

Exempel:
Funkar kanoners smile

Som jag skrev, bromsokshållarna kanske kräver rätt fabrikat.

283 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
men om jag då koper 263mm skivor till en glt 16vent, då passar ju mina originalok på, de måste ju osså funka?

...

huh?
10 427 Inlägg
3 september 2009
megastreetracer skrev:
men om jag då koper 263mm skivor till en glt 16vent, då passar ju mina originalok på, de måste ju osså funka?

Ja fast då kommer antagligen bromsbeläggen att ta halvvägs ute i luften.
Då lär du ha andra bromsokshållare som flyttar in oket mer mot centrum
eftersom diametern minskar.

Sök