Jag märkte här om dagen att det var ett svagt knackande ljud från motorn när jag gasade. Då såg jag att jag inte hade något kylarvatten alls i expansionskärlet. Jag fyllde på vatten och det knackande ljudet försvann. Jag körde en stund och sen gick bilen upp i temperatur, när jag då stannade var kylvattnet slut igen. Jag får fylla på ca. 3 liter åt gången för att det ska ligga vid max sträcket i expansionskärlet. När bilen blir varm så stiger det och läcker ut ganska mycket ur locket på kärlet.
Jag har läst här på forumet om liknande problem men då verkar även kylslangarna vara hårda och det är dem inte för mig.
Jag kan inte så mycket om bilar eller motorer, så jag uppskattar verkligen alla tips och råd! Tack på förhand // Michael
har du kolla om termostaten öppnar som den ska? för om de läcker ur expansionkärlet så har du tryck i systemet o då borde de ju inte läcka expansionkärlet ska ju släppa ut om de blir för stort tryck. eftersom motorn går upp i temp så får den ingen kylning så kolla termostaten.
Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
om de e blött vid kylare så kan den läcka om du verkligen vill kolla hela systemet måste du nog sätta tryck på de o de finns de spec verktyg till,biltema har såna,har du kollat om termostaten öppnar sig?
Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
steg ett är att kolla termostaten så att den fungerar. Öppnar inte den sig så blir motorn varm och som alla vet så utvidgar sig material när det blir varmt även vatten. Så när vattnet inte kommer fram till kylet för att kylas ner då tar det nästa enkla väg och det e ut genom locket i expansionskärlet.
Nästa steg e att kolla om det är något sprucket.
Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
steg ett är att kolla termostaten så att den fungerar. Öppnar inte den sig så blir motorn varm och som alla vet så utvidgar sig material när det blir varmt även vatten. Så när vattnet inte kommer fram till kylet för att kylas ner då tar det nästa enkla väg och det e ut genom locket i expansionskärlet.
Nästa steg e att kolla om det är något sprucket.
de e ju de ja sagt jue..
Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
steg ett är att kolla termostaten så att den fungerar. Öppnar inte den sig så blir motorn varm och som alla vet så utvidgar sig material när det blir varmt även vatten. Så när vattnet inte kommer fram till kylet för att kylas ner då tar det nästa enkla väg och det e ut genom locket i expansionskärlet.
Nästa steg e att kolla om det är något sprucket.
de e ju de ja sagt jue..
Och det behövde du skriva?
Du har inte använt kylartätning eller cement? Om det finns en blockering så är det inte säkert att det är termostaten. Sen så håller inte kylare i all evighet utan man kommer tvingas byta vi något tillfälle.
Mitt kyl som suttit där sen den va ny va inte i gott skick. Plasten var skör och hade spruckit, små hål i elementet fanns det spår av och mkt beläggningar så stora delar av kylet va troligtvis tätt.
Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Nu har jag bytt termostat. Och det verkar fungera bra! Men när jag var ute och provkörde så såg jag att den gick upp i bra arbetstemp. men efter ca 5 min så dog tempmätaren helt, och visar ingenting längre...
Nu har jag bytt termostat. Och det verkar fungera bra! Men när jag var ute och provkörde så såg jag att den gick upp i bra arbetstemp. men efter ca 5 min så dog tempmätaren helt, och visar ingenting längre...
Vad är det som kan ha hänt då?
Bra att det andra löst sig. Detta kan bero på typ 3 saker, antingen så är givaren trasig, en kabel som är paj, eller så har du fel i kombinationsinstrument(alltså där du ser vattentemp, hastighet, vartal mm)
Jag hade ju först provat med en ny givare. Det är inte jätte ovanligt att de går sönder på dessa bilar.