3754
Sök

Byta bakre bromssköld volvo 940

61 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
Hallå
tänkte eventuellt byta bromssköldar bak på min volvo 940 och som jag förstått det så måste man plocka bort drivaxlarna för att göra detta om man inte vill såga sönder bromssköldarna. Några frågor på det:

1. Måste man byta någon/några packboxar innan man stoppar tillbaka drivaxeln, eller kan man bara stoppa tillbaks drivaxeln och låta de gamla packboxarna vara kvar?

2. Är det lätt eller svårt (för svårt?) att pricka in splinsen längst in på drivaxeln i diffklumpen genom ca 1m långt becksvart rör (bakaxeln)? Verkar nästan omöjligt när jag tänker på det, men på något sätt måste det väl gå?

3. Smörjs kullagret av bakaxeloljan eller ska man fetta in det på något sätt?

4. Hur stor är risken att (för mycket) smuts hamnar på drivaxeln och kullagret om man plockar ut den?

tacksam för svar!

Jag försöker inte ens längre...

61 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
en fråga till:D

5. Om man plockat bort locket som sitter på bakaxeln och skall sätta tillbaks det, räcker det då att endast använda "flytande packning" typ "Loctite master gasket 574" eller MÅSTE man ha en vanlig pappers-packning också?

Jag försöker inte ens längre...

Volvo 740 fanatiker
240 Inlägg
6 september 2009
1. nej de beror väl på om dom är dåliga men annars så behöver du inte om du inte vill

2. nej stoppa bara in drivaxeln, rukla lite upp och ned samtidigt som du snurrar lite gran så PLOPP, hoppar den i läge

3. skulle tro de går på bakaxweel oljan..

4. är det inte årets höst storm så är det nog rätt lungt..

5. varför ska du bort med locket? ja du lär nog ha nånting som tätar locket.. typ packnings lkister

har själv bytt flera drivaxlar.. bland annat på rv70 förra vintern och de tog inte mer än nån minut.. bara lossa dom 4skruvarna.. dra ut sen i med den nya,

hoppas de går bra för dig

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo

Sök