3687
Sök

Påfyllnad av växellådsolja Golf II?

4 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
Hej.

Jag undrar om det är någon som vet hur man fyller på växellådsolja på en Golf II?
Det är en Memphis -88. 1,8.

Det ser ut som att det finns en bult vid sidan av lådan. Det är en 18mm insex. Kan det möjligtvis vara där man fyller på?

Tack på förhand // Emelie

391 Inlägg
2 september 2009
De går att fylla på via nivåpluggen som man kommer åt när man tar bort vänster fram däck, det är oxå en insexnyckel något mindre än 18mm oxå tongue Bara ta en lång slang me en tratt i ena änden o pilla in i hålet, sen fyller man tills de börjar rinna ut ur hålet. Då är de lagom fullt smile

Mvh

4 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
Okej, då  var det som jag misstänkte.
Men jag behöver nog inte ta av däcket, det räcker nog med fullt rattställ till vänster. smile
Tack för snabbt svar! (nu ska jag bara hitta en insexnyckel smile)

4 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Hej igen!
Har hittat två pluggar under växellådan.
En insex, samma storlek som nivåpluggen och en torx-bult.
Den stora gissar jag att det är avtappning, frågan är om man kan fylla på i "nivå-hålet" eller om man måste "pressa in" i det lilla hålet under lådan.

3 235 Inlägg
4 september 2009
Nivåpluggen på sidan av lådan är också till påfyllning. Fyll på tills det börjar rinna ur hålet. Tror inte du lyckas så bra om du ska "pressa" in oljan underifrån:)
Tror det ska vara 2 liter i din låda, eller kanske 2.1, inte helt 100% säker.

4 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Låter vettigt:)
Nyfiken: Men vad är den lilla torx-bulten till för?

Audi/Wv mek
148 Inlägg
5 september 2009
Den håller nog i någon växelgaffel eller dylikt!! aja baja, inte röra! smile

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!

Servicetekniker MAN/SCANIA
33 Inlägg
12 september 2009
torx bulten håller backdrevet på plats. skruvar du ut den så får du riva hela lådan. har lagat många lådor som hemmasvensson bytt olja i

Sök