2744
Sök

Vad är detta för insug?

NissanMotorsport
13 september 2009
Trådstartare
#1
En kille vill sälja sitt insug till mig, till en 850.. har ju vacum spjäll i insuget nu, och i detta han vill sälja så är det fria kanaler..är inte alls inne på insug.. kanske är omöjligt att veta va de är bara med den förklaringen?.. ska iaf gå lite bättre me det..  undrar också va de kan vara värt? skulle få köpa det för 500 kr, då skulle han även montera det..

NissanMotorsport
13 september 2009
Trådstartare
#2
Undrar också hur många häst man kan få av det ca?.. eller de blir väl inga mer hästar, men kommer den gå märkbart bättre med ett sånt insug?.. och hur mycke kan ett sånt kosta begagnat ungefär?.. nån som vet? smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 september 2009
#3
Du har inge bilder?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
13 september 2009
#4
ja lyckas inte förstå va det är för ett insug riktigt. bilder eller så vore bra:) 500 låter billigt om det nu är något att ha!

MVH/ Jerker

NissanMotorsport
13 september 2009
Trådstartare
#5
Nej tyvär, har inga bilder hmm men vad tror ni? kan man märka av skillnaden? smile

Svetsare
3 150 Inlägg
13 september 2009
#6
Du menar att det inte sitter nåt gasspjäll i insuget?  Utan bara fullt flöde rakt från insugsrören?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

NissanMotorsport
13 september 2009
Trådstartare
#7
Fick lite mer info nu, är ett vanligt orginal insug, som sitter på vissa andra 850s smile

Servicetekniker, Toyota BT
216 Inlägg
14 september 2009
#8
På de första insugen på GLT fanns det två kanaler, den ena lite längre för att få bättre botten drag. Sedan vid ca 3000RPM så öppnar en vakuum-ventil och de kortare insugskanalerna öppnar. Detta har dock en tendens att krångla, oftast måste vakuum-ventilen smörjas och ibland är det el-styrningen  som inte fungerar. Om du byter till ett insug från en 10v motor som inte har denna tekning kommer insugskanalerna att konstant vara lika långa. Om detta är bättre eller sämre vet jag inte, de nyare GLT motorerna har ju inte denna teknik så det var väll något som gjorde att Volvo valde att sluta med det, alltså borde det ju vara "bättre" med ett nytt insug. Sedan kanske det är skillnad på insuget från en 10-Ventils motorn och 20-Ventils

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
14 september 2009
#9
nicnir90 skrev:
På de första insugen på GLT fanns det två kanaler, den ena lite längre för att få bättre botten drag. Sedan vid ca 3000RPM så öppnar en vakuum-ventil och de kortare insugskanalerna öppnar. Detta har dock en tendens att krångla, oftast måste vakuum-ventilen smörjas och ibland är det el-styrningen  som inte fungerar. Om du byter till ett insug från en 10v motor som inte har denna tekning kommer insugskanalerna att konstant vara lika långa. Om detta är bättre eller sämre vet jag inte, de nyare GLT motorerna har ju inte denna teknik så det var väll något som gjorde att Volvo valde att sluta med det, alltså borde det ju vara "bättre" med ett nytt insug. Sedan kanske det är skillnad på insuget från en 10-Ventils motorn och 20-Ventils

har jhu haft "nöjet" att prova både gamla och nya motorerna på 20v 850 och dom nyare är av någon anledning alltid märkbart tröttare

körde bla en 97:Ans glt med släp efter och jag har ALDRIG kört en slöare bil
fick ligga på 2:An och över 4000rpm för att den skulle orka upp för en backe
inget jag upplevt med något annat fordon

Kör fort så hinner inget hända...

NissanMotorsport
14 september 2009
Trådstartare
#10
Tackar för informationen smile men om det är bra eller dåligt vet du inte?.. borde väl vara bra? tongue någon annan som vet något om detta? om det är bra eller dåligt? värt 500 kr ink montering då..

Servicetekniker, Toyota BT
216 Inlägg
14 september 2009
#11
Om det du har nu fungerar varför ska du då byta? Jag skulle först undersöka om din variabla-insug fungerar, gör det det skulle jag inte byta.

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

NissanMotorsport
14 september 2009
Trådstartare
#12
nicnir90 skrev:
Om det du har nu fungerar varför ska du då byta? Jag skulle först undersöka om din variabla-insug fungerar, gör det det skulle jag inte byta.

Killen som renoverar motorn sa att bilen kommer gå bättre, men tänkte höra me er andra också.. även han jobbar på en bilverkstad och kan en jäkla mycke, så vet inte vem man ska lyssna på big_smile aja, ja skulle väl inte tro att bilen går sämre iaf?, då du säger att vissa saker kan krångla.. så om mitt nu funkar så kan de ju sluta funka pågrund av elfelet du sa tidigare.. och me detta insug är de ingen risk me det?.. och 500 kr är ju itne så himla farligt.. har ju iaf kvar mitt orginal insug så, kan väl testa..

Servicetekniker, Toyota BT
216 Inlägg
14 september 2009
#13
MIG1408 skrev:
nicnir90 skrev:
Om det du har nu fungerar varför ska du då byta? Jag skulle först undersöka om din variabla-insug fungerar, gör det det skulle jag inte byta.

Killen som renoverar motorn sa att bilen kommer gå bättre, men tänkte höra me er andra också.. även han jobbar på en bilverkstad och kan en jäkla mycke, så vet inte vem man ska lyssna på big_smile aja, ja skulle väl inte tro att bilen går sämre iaf?, då du säger att vissa saker kan krångla.. så om mitt nu funkar så kan de ju sluta funka pågrund av elfelet du sa tidigare.. och me detta insug är de ingen risk me det?.. och 500 kr är ju itne så himla farligt.. har ju iaf kvar mitt orginal insug så, kan väl testa..

Ja det är ju också något att tänka på, att ditt kan gå sönder även om de är helt nu... Men jag har som sagt inte provat själv så ska inte säker säga vad skillnaden kommer bli. Men om du bestämmer dig för att test så dela gärna med dig av resultatet:)
Senast redigerat av nicnir90 (14 september 2009)

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

NissanMotorsport
14 september 2009
Trådstartare
#14
nicnir90 skrev:
MIG1408 skrev:
nicnir90 skrev:
Om det du har nu fungerar varför ska du då byta? Jag skulle först undersöka om din variabla-insug fungerar, gör det det skulle jag inte byta.

Killen som renoverar motorn sa att bilen kommer gå bättre, men tänkte höra me er andra också.. även han jobbar på en bilverkstad och kan en jäkla mycke, så vet inte vem man ska lyssna på big_smile aja, ja skulle väl inte tro att bilen går sämre iaf?, då du säger att vissa saker kan krångla.. så om mitt nu funkar så kan de ju sluta funka pågrund av elfelet du sa tidigare.. och me detta insug är de ingen risk me det?.. och 500 kr är ju itne så himla farligt.. har ju iaf kvar mitt orginal insug så, kan väl testa..

Ja det är ju också något att tänka på, att ditt kan gå sönder även om de är helt nu... Men jag har som sagt inte provat själv så ska inte säker säga vad skillnaden kommer bli. Men om du bestämmer dig för att test så dela gärna med dig av resultatet:)

Japp klart smile har dock inte kört 850in på ett bra tag nu, så om det är en liten skillnad så kanske ja inte märker.. men vi får la se smile

Driifter;)
1 630 Inlägg
14 september 2009
#15
att de gamla glt motorerna kan kännas piggare än de nya borde väl kunna bero på att de sitter andra kamamr i de första?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)


Sök