2620
Sök

Cc Skilnade mellan V70 T5 och R spridare?

8 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
#1
Hej! undrar om de finns någon som vet om ja behöver byta spridare på min T5a då ja ska köra med en T3/T4 Turbo, större ITC och 3tum avgassystem + mappad? Funkar de med att byta till R spridare eller behöver ja större? Uppskattar svar! MVH//

Skorpion

1 587 Inlägg
13 september 2009
#2
Större antar jag ! smile


8 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
#3
Så du tror inte att de räcker med 465cc spridare?

Skorpion

8 262 Inlägg
13 september 2009
#4
Du lär nog specificera turbon lite närmare än så om du vill ha ett vettigt svar. T3/T4 finns i olika utföranden och storlekar. Men har du inte bytt stakar så duger dina originalspridare.


8 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
#5
De e en Garrett T3/T4 

Turbinhjulsdiameter (ingång)
74.2mm.

Turbinhjulsdiameter (utgång)
56.6mm.

Kompressorshus ingång
70mm.

Kompressorhus utgång
52mm.

Kompressorhjuldiameter (ingång)
50.5mm.

Kompressorhjuldiameter (utgång)
76mm.

Nej stakarna är ej bytta!
va har dom vita spridarna för cc då?

Skorpion

8 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
#6
Och ja tänkte ladda ca 1bar på den.

Skorpion

402 Inlägg
13 september 2009
#7
Va är de för T-5? 850? S60? V70? Dom vita spridarna ligger på 375cc har jag för mej, och sitter bla.
original på 850R. Spridare brukar man väl för övrigt inte byta utan att byta lmm-huset också?hmm
Ursäkta, tittade inte ordentligt på rubriken V70 va de ja.
Senast redigerat av Pinnenpabacken (13 september 2009)


8 262 Inlägg
13 september 2009
#8
Pinnenpabacken skrev:
Dom vita spridarna ligger på 375cc har jag för mej, och sitter bla.
original på 850R.

Vita spridare ligger på 350cc vid 3 bar


8 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
#9
okej men ni tror att dom Vita ska klara av de utan bekymmer då? jag vet att motorn inte klarar mer en 350hk så över de ska ja inte. om ja nu får för mig att byta va får ja tag i ett lmm-hus? å hur stort ska de va? MVH//

Skorpion

402 Inlägg
13 september 2009
#10
Arean på lmm ska ökas lika många procent som du ökar spridarna i procent.
Lägg märke till att det är arean, INTE diametern, så det blir till att plocka fram
räknedosan.wink


8 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
#11
så du tror inte att min lmm på T5an klarar av ett par R spridare, när ja ska mappa den?

Skorpion

8 262 Inlägg
13 september 2009
#12
johnny_rebel87 skrev:
så du tror inte att min lmm på T5an klarar av ett par R spridare, när ja ska mappa den?

Jo, men originalhuset är litet och bromsar även effekten.


402 Inlägg
13 september 2009
#13
johnny_rebel87 skrev:
så du tror inte att min lmm på T5an klarar av ett par R spridare, när ja ska mappa den?

Hur stor är nuvarande lmm inv? Vilka spridare sitter det orig? Vilka R-spridare menar du?
S60-R är väl dom gröna -968:orna, 465cc? Är de dom R-spridarna du menar så brukar väl
77mm inv lmm vara lagom. 850R-spridare sitter ju med 64mm lmm. Det beror på vilka du
menar.


8 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
#14
S60R och V70R har väll samma samma typ spridare!? men som ja förstår de så kan jag andvända lmm huset ifrån en S60 eller en V70R!? men de jag vill veta är om det e nödvändigt att byta spridare till större och en annan lmm? vid som effekt uttagen som ja ska göra?

Skorpion

8 262 Inlägg
13 september 2009
#15
johnny_rebel87 skrev:
S60R och V70R har väll samma samma typ spridare!? men som ja förstår de så kan jag andvända lmm huset ifrån en S60 eller en V70R!? men de jag vill veta är om det e nödvändigt att byta spridare till större och en annan lmm? vid som effekt uttagen som ja ska göra?

Ja, dem har samma spridare. Mja, det finns en del nyare modekller som det går att plocka hus från, annars lär man bygga ett eget / bygga om ett från 960 / 740 16V. Nu har du ju inte skrivit vilken årsmodell det är på V70, men om vi pratar den äldsta karossen så viker du ihop stakarna och dödar kopplingen långt innan spridarna sätter stopp. Större lmm-hus är en klart vettig investering.


8 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#16
men va e de för skillnad me den (nya) och den gammla dom har ju i stort sätt samma motorer! sen e ju den gammla karossen ca 300kg lättare en den nya så de e ju mer värt att bygga på den! koplingen ska ja byta! så du menar att inte den motorn skulle klara 350hk? chip och ett 3tums system skulle göra 310hk på en T5!

Skorpion


Sök