hej e de nån som vet vilka delar som skall bytas om man ska göra om "insprutningen", från förgasare till elektrisk insprutning? de kan väl ändå inte va en alltför stor operation, eller?
de e alltså på audin jag funderar på att göra de... den har förgasare me nåt sorters elektriskt munstycke!?
Om du inte vet om det är en "stor operation" så bör du nog inte ge dig på det projektet. Saker är aldrig BARA om man inte har en egen bilverkstad och är kunnig på alla områden.
du moste byta elsystemet å fixa annat insug å mycket mera mm de billigase alternativet är att köpa en typ krockad likadan bil fast med insprutning å flytta över
Bästa rådet är det som Sorken skrev. Fixa en donatorbil.
/Göran
Simppi skrev:
hej e de nån som vet vilka delar som skall bytas om man ska göra om "insprutningen", från förgasare till elektrisk insprutning? de kan väl ändå inte va en alltför stor operation, eller?
de e alltså på audin jag funderar på att göra de... den har förgasare me nåt sorters elektriskt munstycke!?
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
mm okej...de va dedär me elsystemet jag va mest rädd för...men de skulle alltså måsta bytas...då får de va .. ...har funderat lite på å flytta över en 2.0 E från dom nyare audi 80... förgasare bättre?...lättare å skruva å hitta problem på. men orsaken till att jag skulle vilja ha insprutning e att jag fundera på turbo...
Du behöver inte byta ut elsystemet men du kommer behöva sätta in ett extra elsystem som tar hand om insprutningen, jag skiftade motor till insprutning från förgasare i taunusen, vilket innebar att jag fick ta motorns elsystem från donatorbilen och sätta in det i förgasarbilen. Egentligen inte ett jättesvårt projekt, bara man har tid och är villig att lära sig allt man inte redan kan om elsystem.
Enligt min erfarenhet är förgasare aldrig bättre, förutom att det blir några färre delar som kan gå åt h-vete och att den är lättare att justera än om man kör originalsprut, men en riktig insprutning skulle jag aldrig byta mot förgasare. Eller, det skulle isåfall vara för att förgasare helt enkelt är häftigt
kan vara stort, bara att insuget passar(eller bygg om) kräver dock viss exakthet som inte är allt för lätt.. på vissa modeller fungerar inte elen via databoxar o så vidare.. kan tyvär inte din bil
Att bygga om en förgasarmotor till insprutning är ett jävla jobb, du kommer att behöva ett nytt insugsgrenrör där du har plats för spridare och en sk, fuelline + att du kommer att behöva en hel del kablar och en databox. Men om man har pengar och kunskap av det så ska det gå att lösa, men anars blir det väldigt svårt
Du sliter bort förgasarna och annat krafs. Sen fixar du ett nytt insug med plats för spridarna, sen köper du spridare, sen ett helt nytt bränslesystem (typ MS) sen drar om soppa ledningarna och en soppapump. Nya bränslesystemet jobbar troligen med mapsensor så LMM behövs ej, men lambda kanske du behöver.. tada