3525
Sök

Blyfri 98 oktan 40 öres skillnad mot blyfri 95 oktan? (tidigare var det det 30 öre)

395 Inlägg
11 december 2008
#41
Jag har aldrig hört någon klaga på JET´s bränsle förrns jag läste här, konstigt :S


Ovetande geni
10 Inlägg
11 december 2008
#42
Blir ju inte stora kronan ändå wink

Även fel kan va rätt ;)

Blivande servicetekniker
117 Inlägg
11 december 2008
#43
Det där med JETs bensin är bara skitsnack. Det är samma överallt. Tror att det mer är inbillning, och om det nu verkligen är skillnad så är det något med tanken på macken.

brumbrumbrum vad är det?
DET SKA DU VETA SOM ÄR MEKANIKER!

Avstängd
512 Inlägg
11 december 2008
#44
Tror det mest är psykiskt, tror det är samma bränsle överallt! Alla är utspädda med 5% Etanol för miljöeffekt..

Smålänning
7 883 Inlägg
11 december 2008
#45
TBOC_Razor skrev:
tetsu skrev:
Gör det verkligen någon fördel att köra på 98 gentemot 95? Jag kan inte säga att jag känner att bilen går längre eller varvar bättre på 98, men rent teoretiskt skall det väl vara skillnad...?

Har du en mer modern bil med adaptivt motorstyrsystem som ändrar tändningen osv (eller något sånt tongue) beroende på vilken soppa du tankar så kan du märka en j-la skillnad.
................................
Har man inte en bil anpassad för 98 eller en chippad/mappad bil så gör inte 98-oktan någon nytta eftersom styrenheten inte kan utnyttja den bättre soppan utan kör på samma gamla inställningar som innan. Risken för knack kanske blir mindre iofs ?

FEL! Det är just moderna bilar med adaptivt motorstyrsystem som det kvittar vad man håller för sås i. Jag vill hävda att du kan köra 95 oktan i din saab utan att ens behöva blinka. En polare hade n trimmad saab (maptun steg 3 till 9000 2,3t) och den hade vi vart och tvättat, och vågade inte köra hem ifann vi skulle få soppatorsk. Enda som fanns va 95.oktan. inga problem alls... Bilen gick nästan lika bra som innan och spikade ingenting.

DÄREMOT så är gamla bilar utan någon som helst elektronisk motorstyrning väldigt kinkiga.

T.ex Volvo 140 med B20. När den byggdes fanns 99-oktanig bensin, och dom sportigare motorerna var byggda för den soppan, så dom spikar på 98... Hade det vart modern motorstyrning i en sån hade det gått att köra vad som helst...

Jagskulle aldrig tanka 98 vid normal körning.. Helt onödigt om man ligger i runt lagliga farter och har en bil nyare än -85.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

395 Inlägg
25 december 2008
#46
och nu nere på 9,70:- smile  fortsätt så big_smile


1 893 Inlägg
25 december 2008
#47
Tänk på att 95an innehåller Etanol, det gör inte 98an. Etanol har lägre energi innehåll. Därför som multi/flex fuel bilarna drar drygt 30% mera på E85...
Om man tankar 98 lär man komma några meter längre mellan pumparna, gämfört med om man laddar med 95. (Bensin blandad med "E")
Annars står det i de flesta bilars manualer idag att de går att köra på gammal öststats soppa. (92oktan) Men de går ju bätre med högre oktan. I min bok rekomenderas att jag skall köra på minst 98, men att det går med 92.


Medlem 34530
908 Inlägg
25 december 2008
#48
DoomDevil skrev:
VictorW skrev:
TBOC_Razor skrev:
Mappad turbo-bil wink

Och ja, det är ju det jag säger, alla motorer reagerar olika på det. Kanske funkar det sämre för mig eftersom bilen blir kinkigare med soppan när man trimmar, jag vet inte.

Jag vet bara att jag aldrig mer tänker tanka jet-soppa såvida det inte är absolut nödvändigt.

Kan bara hålla med, kör numera på Statoils 98 oktan och de småproblem jag hade innan är borta.

/ Victor

Jets bensin är precis samma bensin som andra bolag säljer.
Det ligger nämnligen till som så här; Alla bolag hämtar bensin på varandras depåer. D.v.s. att det kommer från samma tankbåt, samma cistern, och går ut till tankbil i samma rör...
Det som KAN skilja är additiverna, t.ex. smörjande medel, men vanligtvis skiljer inte ens det.

Det är möjligt, men det ändrar inte på att min bil går mycket bättre på Statoils 98 oktan än Jets. Så jag kommer aldrig mer att tanka på Jet. BTW så är det fler som har samma erfarenhet som jag, så jag är väl lite skeptisk till att de hämtar från samma cisterner och tankbåtar...

Och jag betalar gärna de extra ören på Statoil, då bilen går bra på deras bensin. Vilket är det viktigaste för mig.

// Victor
Senast redigerat av VictorW (25 december 2008)

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

4 637 Inlägg
25 december 2008
#49
steifan skrev:
Nöjd så länge man ens kan tanka 98 wink

Finns väl på två ställen i Falu-trakten nu.

Däremot kanske de säljer 4 sorters mjölk? Trist att det ska vara så, framförallt när man har en bil som vill ha 98. Jag klagade på en mack och då sade kärringen som jobbar där att de har blyersättningsmedel. Den sorten blyersättningsmedlel de säljer är inte oktanhöjande.lol

1 002 Inlägg
25 december 2008
#50
Shelluzo skrev:
Hej!

Har märkt att de flesta stationer numera har 40 öres skillnad mellan 98 och 95 oktanig bensin, från att ha haft 30 öre innan.

Jag har märkt att det bara är Jet, Gulf och Pump som har kvar skillnaden på 30 öre. Så jag råder er som tankar 98 oktanig bensin att bara tanka på dessa tre bolag, så att de andra bolagen lär sig!

Vet ni några fler bolag som har kvar 30-öres-gränsen så berätta gärna.

Det enda bolag som kan tänka sig att ändra tillbaka till 30 öres skillnad är Shell, men jag har ingen Shellmack som har 98 oktanig bensin här, de har väl bara V Power 99 oktan bensin numera?... Har ni någon Shellmack nära er och de inte har bra pris jämfört med andra så kan ni skriva till dem på kundservicekort-se@shell.com

JObbar på OKQ8 och vad ja fick förklarat för mig var att 98 såldes mindre och på så sätt blir dyrare att ta hand om. vinsten på 1 liter bensin är dryga 30öre för en bensinstation. ett senario på jobbet är smitningar. säg en smitning på 44liter 95oktan = 440 kr. vi skulle behöva sälja 1700liter bensin för att tjäna in de 440kr.
men ja håller med, de är jobbigt att de höjt priset jämfört med 95 tongue men de får man leva med big_smile
Senast redigerat av Gräsberg (25 december 2008)

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"
______________________________

13 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#51
Ofta är det dessutom mycket större skillnad än 40 öre mellan 95- och 98-oktanig bensin.

Tog ett foto på prisskylten vid en bensinmack idag:
95: 11,62 kr/l
98: 12,32 kr/l

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64252/764396_yzapho.jpg
70 öres skillnad mellan 98 och 95 bensin. 15/9 - 2009


1 339 Inlägg
15 september 2009
#52
steifan skrev:
Nöjd så länge man ens kan tanka 98 wink

Finns väl på två ställen i Falu-trakten nu.

Märker du skillnad om du kör på 95 eller 98 oktanig bensin?


13 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#53
Innan hade jag en bil som var mappad för 98 bensin så var tvungen att köra på det. Min nuvarande bil är inte mappad, då går 95 bra smile


huh?
10 427 Inlägg
15 september 2009
#54
EmilHammarlund skrev:
steifan skrev:
Nöjd så länge man ens kan tanka 98 wink

Finns väl på två ställen i Falu-trakten nu.

Däremot kanske de säljer 4 sorters mjölk? Trist att det ska vara så, framförallt när man har en bil som vill ha 98. Jag klagade på en mack och då sade kärringen som jobbar där att de har blyersättningsmedel. Den sorten blyersättningsmedlel de säljer är inte oktanhöjande.lol

Nu har tom Jet avvecklat 98 oktan i Falun. Skandal! tongue

Volvo740an skrev:
steifan skrev:
Nöjd så länge man ens kan tanka 98 wink

Finns väl på två ställen i Falu-trakten nu.

Märker du skillnad om du kör på 95 eller 98 oktanig bensin?

På förbrukning nej, på kostnad ja, på buttdynon lite kanske. (Den är ju optimerad för 98 iaf... tongue)

Shelluzo
70 öre skillnad är ju helt fantastiskt! Man kanske bör kolla lite noggrannare vid tankning nästa gång.


767 Inlägg
15 september 2009
#55
Volvo740an skrev:
steifan skrev:
Nöjd så länge man ens kan tanka 98 wink

Finns väl på två ställen i Falu-trakten nu.

Märker du skillnad om du kör på 95 eller 98 oktanig bensin?

Jag märkte stor skillnad när jag bytte till 98 oktan. det är lite dyrare att tanka men den drar betydligt mindre stadskörning nu. landsväg ingen markant skillnad.


Fd Bannad
657 Inlägg
16 september 2009
#56
TBOC_Razor skrev:
tetsu skrev:
Gör det verkligen någon fördel att köra på 98 gentemot 95? Jag kan inte säga att jag känner att bilen går längre eller varvar bättre på 98, men rent teoretiskt skall det väl vara skillnad...?

Har du en mer modern bil med adaptivt motorstyrsystem som ändrar tändningen osv (eller något sånt tongue) beroende på vilken soppa du tankar så kan du märka en j-la skillnad.

Min bil ska tex gå på 98 redan från fabrik och när man mappar eller chippar en bil så brukar man göra det efter 98-oktan så då är det *definitivt* uteslutet med 95-oktan.

Sen tror jag det är större skillnad om man har en turbo-bil eftersom lägre oktan ger större risk för knack och det uppkommer lättare på en bil med turbo (??), kan ju vara därför som tex jag märker ganska stor skillnad på responsen i bilen när jag tankar 95-oktan mot hur den är med V-Power.

Har man inte en bil anpassad för 98 eller en chippad/mappad bil så gör inte 98-oktan någon nytta eftersom styrenheten inte kan utnyttja den bättre soppan utan kör på samma gamla inställningar som innan. Risken för knack kanske blir mindre iofs ?

Finns inte en bilttillverkare i världen som har råd att ha bilar som knackar på 95 oktan när dem ska gå på 95 oktan, garantiåtaganden är inte billigt!

Fan i en ny bil är det ju så många system att bilen kan gå på grus,sand och nitrometan utan att bilen ska kunna skära.

slutsats: en bil avsedd för 95 oktan knackar inte på 95 oktan.

Märkesbög


Sök