TBOC_Razor skrev:
tetsu skrev:
Gör det verkligen någon fördel att köra på 98 gentemot 95? Jag kan inte säga att jag känner att bilen går längre eller varvar bättre på 98, men rent teoretiskt skall det väl vara skillnad...?
Har du en mer modern bil med adaptivt motorstyrsystem som ändrar tändningen osv (eller något sånt
) beroende på vilken soppa du tankar så kan du märka en j-la skillnad.
................................
Har man inte en bil anpassad för 98 eller en chippad/mappad bil så gör inte 98-oktan någon nytta eftersom styrenheten inte kan utnyttja den bättre soppan utan kör på samma gamla inställningar som innan. Risken för knack kanske blir mindre iofs ?
FEL! Det är just moderna bilar med adaptivt motorstyrsystem som det kvittar vad man håller för sås i. Jag vill hävda att du kan köra 95 oktan i din saab utan att ens behöva blinka. En polare hade n trimmad saab (maptun steg 3 till 9000 2,3t) och den hade vi vart och tvättat, och vågade inte köra hem ifann vi skulle få soppatorsk. Enda som fanns va 95.oktan. inga problem alls... Bilen gick nästan lika bra som innan och spikade ingenting.
DÄREMOT så är gamla bilar utan någon som helst elektronisk motorstyrning väldigt kinkiga.
T.ex Volvo 140 med B20. När den byggdes fanns 99-oktanig bensin, och dom sportigare motorerna var byggda för den soppan, så dom spikar på 98... Hade det vart modern motorstyrning i en sån hade det gått att köra vad som helst...
Jagskulle aldrig tanka 98 vid normal körning.. Helt onödigt om man ligger i runt lagliga farter och har en bil nyare än -85.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!