3810
Sök

Biltemas länkarmar till 850

685 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#1
Jag har en volvo 850 -94 som har länkarm och spindelled i ett paket och har glapp i båda spindellederna så måste bytas inom en månad för ombesiktning.

länkarmarna kostar 1600 på volvo och 500 på biltema. så.. är det verkligen värt att betala 3200 istället för 1000kr eller är biltemas bara skit?


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
3 augusti 2009
#2
jag hade samma dilemma för ett tag sedan, slutade med att jag gick å köpte ett par begagnade aluminium länkarmar från en 850 av äldre modell å bytte till powerflex i bussningarna, så nu har jag länkarmar där bussningarna klarar många 1000 mil å spindelleder som bara kostar ett par 100 att byta...


Reservdansk
6 271 Inlägg
3 augusti 2009
#3
Varför handla powerflex när det finns bättre? cool

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 587 Inlägg
3 augusti 2009
#4
TurbOla skrev:
Varför handla powerflex när det finns bättre? cool

Vilka är bättre ? Och varför är inte Powerflex bra smile ?


685 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#5
är det mycket jobb med att byta till den äldre varianten där man kan byta spindellederna lätt? hade ju varit bra att ha då man antagligen får byta några spindelleder under åren tongue


Reservdansk
6 271 Inlägg
3 augusti 2009
#6
Severin skrev:
TurbOla skrev:
Varför handla powerflex när det finns bättre? cool

Vilka är bättre ? Och varför är inte Powerflex bra smile ?

Vi i NordicR samarbetar med en firma som gör racebussningar till Porsche, men som numera även gör bussningar till Volvo 850/S/V70 och V70N och S60.

Det är länkarmsbussningar, motorbussningar, subframebussningar, ställbara topplagringar till främre fjäderbenen, m.m, sekventiell växling till 850 är på G.

Det är delrinbussningar vi pratar om, de är mycket hårdare och av ett annat material, och har en kärna av flygplansaluminium.
Powerflex är halvhårda gummibussningar, vilket resulterar i liknande vridningar/slitningar som originalbussningar, delrin är en helt annan sak, som dessutom förändrar styrförmågan ganska mycket. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 043 Inlägg
3 augusti 2009
#7
Vilket du än väljer så glöm inte att göra en hjulinställning efteråt.
Hade en kund i höstas som bytte på en sida utan att göra det efter 300 mil var dom nya framdäcken slut.

685 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#8
suck.. då blir man ännu fattigare då xD  vad kan inte hjulinställning kosta? eller man kan göra det själv?


95 Inlägg
3 augusti 2009
#9
klart du kan göra en hjulinställning själv om du är kunnig och har tillgång till allt "material" smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 augusti 2009
#10
2-hjulsinställning går väl på ca 500-600kr.

Rekommenderar att låta en verkstad göra det, de använder lasermätning.
Jag gjorde en 4-hjulsinställning och det gick på 900kr har jag för mig.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
3 augusti 2009
#11
länk armarna kostar runt 500:- styck, (jag köpte en hel reservdels 850 för 4000:-) powerflexen kostar 1078:- på vparts å en 4hjulsinställning kostar under 1000:- på volvo...

3000:- samma pengar som ett par nya på volvo men dessa håller mycket mycket längre å när de är slut så kostar det 500:- att byta spindelled på båda sidor hos biltema... så det är ju en investering för framtiden...


Supraman
2 300 Inlägg
3 augusti 2009
#12
TurbOla skrev:
Severin skrev:
TurbOla skrev:
Varför handla powerflex när det finns bättre? cool

Vilka är bättre ? Och varför är inte Powerflex bra smile ?

Vi i NordicR samarbetar med en firma som gör racebussningar till Porsche, men som numera även gör bussningar till Volvo 850/S/V70 och V70N och S60.

Det är länkarmsbussningar, motorbussningar, subframebussningar, ställbara topplagringar till främre fjäderbenen, m.m, sekventiell växling till 850 är på G.

Det är delrinbussningar vi pratar om, de är mycket hårdare och av ett annat material, och har en kärna av flygplansaluminium.
Powerflex är halvhårda gummibussningar, vilket resulterar i liknande vridningar/slitningar som originalbussningar, delrin är en helt annan sak, som dessutom förändrar styrförmågan ganska mycket. smile

delrin e lite väl att ta i för att sätta i en vardagsbil.
Powerflex duger gott för dom flesta.
Och vill man ha hårt så ska man ju gå hela vägen och stelmontera på riktigt med svarvade bussningar i alu.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 augusti 2009
#13
Stefan Varberg skrev:
delrin e lite väl att ta i för att sätta i en vardagsbil.
Powerflex duger gott för dom flesta.
Och vill man ha hårt så ska man ju gå hela vägen och stelmontera på riktigt med svarvade bussningar i alu.

Så farligt dyrt är inte delrin-bussningarna (iaf inte med rabatt wink )och när man har slitit ner ett par länkarmar så lönar sig bussningarna.
Än så länge har jag inte hört någon dålig kritik på bussningarna, inte ens komfort-mässigt.
Att det förbättrar styrningen så mycket som det gör är ju bara + i kanten.

Sen är det ju bra att stoppa i övre motorfästet t.ex., får ett helt annat ljud i kupén. smile
Och helt annan livslängd också.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

5 089 Inlägg
3 augusti 2009
#14
jag köpte biltemas länkarmar till min. Endast för att få en ny spindelled. Satte i delrinbussnigar direkt.  Jag tror inte det är någon skillnad på volvos orginal spideleb\bussningar emot biltemas iaf.

\Lindgren

1 Inlägg
20 september 2009
#15
Jag söker länkarmar modell tidig med utbytbara spindlar. var hittar jag de nya? eller det finns kanske inte?

/Tena

8 250 Inlägg
20 september 2009
#16
Tena skrev:
Jag söker länkarmar modell tidig med utbytbara spindlar. var hittar jag de nya? eller det finns kanske inte?

/Tena

Nya finns inte att få tag i, utan de är bara att ut och leta på skrotarna. Det är bara modellen med fast spindelled som tillverkas sen ett antal år tillbaks.


1 024 Inlägg
20 september 2009
#17
jag köpte volvos länkarmar, sen kastade jag i delring bussningar blev kanon
Senast redigerat av Rand (20 september 2009)



Sök