3241
Sök

Sannolikt sätt att få punktering på?

Administratör
11 935 Inlägg
14 augusti 2006
Trådstartare
Upptäckte idag att vänster bakdäck var helt platt. Märkte inget under färd dock... (??)

Hittade snabbt en 4-5cm lång skruv som satt i däcket intryckt hela vägen. Den var välplacerad i däckmönstret där det är som tunnast...

Finner ni det sannolikt att den åkt in av misstag under färd, eller har nån placerat den där och att den sen åkt in hela när jag kört iväg.

Vad tror ni?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
14 augusti 2006
chrizz skrev:
Upptäckte idag att vänster bakdäck var helt platt. Märkte inget under färd dock... (??)

Hittade snabbt en 4-5cm lång skruv som satt i däcket intryckt hela vägen. Den var välplacerad i däckmönstret där det är som tunnast...

Finner ni det sannolikt att den åkt in av misstag under färd, eller har nån placerat den där och att den sen åkt in hela när jag kört iväg.

Vad tror ni?

ända jag vet är att det är jävligt vanligt med skruvor o spikar i däck.. jag har haft de en gång på peggan o farssan hade de på chevan för nått år sen me och när ja praktisera på däck verkstad så va de mång som kom in med spikar o skruvor i däcken

Bmw osv..

2 652 Inlägg
14 augusti 2006
jag skulle nästran tro att någon satt dit den så den ligger mot däcket sen när du kört iväg har den punkterat däcket , så har du inte märkt något eftersom de bara pysst ut . eller så har du en jädra otur o kört på en skruv precis på Rätt "fel" ställe

Toya till I die
38 Inlägg
14 augusti 2006
det där är ju inte särskilt roligt.
kommer själv ihåg i mina glada ungdoms dagar,
skulle hem från tjejen på min moppe, drog en ginare genom ett skogsparti i samhället.
Kruxet var ju bara att några ##%&&¤ ungar roat sig med att tillverka spanska ryttare och lagt ut, det small bara ett jävla skott å så rakt ner i diket...

4 571 Inlägg
14 augusti 2006
Låter inte som att det är ett sammanträffande precis sad

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
14 augusti 2006
om det nu var sabotage vilket jag inte tror så va glad för att de abra var däcken iså fall .. finns så mkt värre saker som kan hända en bil.. repor bucklor rutor mm.. jag tror att om någon vill sabotera så gör man inte de med att sätta en spik däcket.. då säter man en spin alla däck o repor hela bilen elel rnått.. låter inte så trovädrigt med bara en spik.. jag tror det var slumpen.. sthlms vägar är inte direkt rena elelr fina

Bmw osv..

15 Inlägg
16 augusti 2006
Hittade själv en 5cm lång spik som satt fint i mitt däckmönstrer också.
Så finns det en möjlighet att man kan råka köra på en sån!

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
16 augusti 2006
En granne körde på en relativt stor torx bit till en skruvdragare, som på ett olämpligt sätt rest sig upp och stack sig rakt in i däcket.
All luft pös ut på ett par minuter bara, det hördes ordentligt.
Hon undrade vad det var för ljud som lät olika mycket i olika hastigheter här inne på området, men var smart nog att vända hem.

Farsan fick för ett par år sedan punka 2 dagar i rad på samma däck av någon spik eller något annat vasst föremål som vi aldrig lokaliserade.

Så visst är det fullt möjligt om man har oturen på sin sida att få punka.
Senast redigerat av Edge83 (16 augusti 2006)

//Edge

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
16 augusti 2006
Hade en felvänd dubb i mönstret en gång.. Såg ut som punktering, men den satt bara i mönstrety.. *tur ska man ha ibland*..

Moderator+
1 081 Inlägg
16 augusti 2006
Har själv fått punktering så några gånger, ofta när jag varit vid en polares verkstad där det ligger mycket skit utanför... Så inget omöjligt som sagt. Ett tips när man får det, dra INTE ut skruven, går att laga utan att ens ta av hjulet från bilen om den sitter "rätt" bara man hittar hålet. (vilket man sällan gör lika lätt om man drar ut skruven/spiken) Min senaste skruvpunka satt även den precis där det är som tunnast.

Dock finns det många skeptiska till att laga så, men jag har iaf kört med en sådan i nu 1500 mil utan problem smile

Mvh

Vem jag?

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
16 augusti 2006
Beror ju lite på mönsterdjupet om det är värt att laga också.. Men har man frächa sulor så är det inget problem.. Finns även sats att köpa å.
http://www.danmobility.se/product.asp?c … 1226678721 och refill:
http://www.danmobility.se/product.asp?c … 1226678722
Senast redigerat av GT90 (16 augusti 2006)

Arbetslös luffare :'(
271 Inlägg
16 augusti 2006
hehe ja har haft otur med punkor... på min förra ( den första) så fick ja in 3 skruvar i höger bak däck... o med den nuvarande har ja bara fått punka en gång...

Fisketokig
2 997 Inlägg
16 augusti 2006
Låter inte otroligt som ren otur, farsans grävare får in lite spikar och otrevligheter och oftast är den mellan "klackarna" som de går in, det som inte går mot backen...

Usch punktering är väl något man kommer drabbas av nån gång.

Blir inte roligt den dagen det händer när jag inte har reserv med mig.

Ska åka iväg 50 mil om en månad med mycket otur kan det bli punktering då, otur eller sabbotage. Nu har jag 19" på bilen, farsan har 18" att låna och jag har 17" på vintern så att ta med ett däck i reserv kanske inte är det bästa om man skulle åka 50 mil hem på olika rullomkrets och 2st däck får jag inte med mig.

Egenligen skulle man ha 5 hjul av varje så har man alltid reserv och kan byta i lugn och ro.

Hur har ni löst det?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

114 Inlägg
16 augusti 2006
chrizz skrev:

Vad tror ni?

råkade ut för exakt samma sak förra veckan

179 Inlägg
18 augusti 2006
hade en m8 bult i ett vinterdäck en gång såg den inte föränn det var dags att skifta till sommardäck då 13mm skallen var så gott som borta, men ett bra däck annars ingen punka!

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"

12 086 Inlägg
18 augusti 2006
Jag har haft flertal skruvar i mina däck.. på något sätt hoppar dom in bara. Det behöver inte va planterat.

638 Inlägg
19 augusti 2006
I 95% av fallen som vi har här så är det folk som varit ute och kört. Brukar inte vara någon som stoppar in skruvar / spikar i däcken, utan dom kör in dom i däcken. Så hänger dom med ett tag tills det nöts upp ett tillräckligt stort hål, då åker luften.

Kommer väl nånting här snart!

BMW Power
2 362 Inlägg
19 augusti 2006
Martin 9-3 skrev:
Låter inte otroligt som ren otur, farsans grävare får in lite spikar och otrevligheter och oftast är den mellan "klackarna" som de går in, det som inte går mot backen...

Usch punktering är väl något man kommer drabbas av nån gång.

Blir inte roligt den dagen det händer när jag inte har reserv med mig.

Ska åka iväg 50 mil om en månad med mycket otur kan det bli punktering då, otur eller sabbotage. Nu har jag 19" på bilen, farsan har 18" att låna och jag har 17" på vintern så att ta med ett däck i reserv kanske inte är det bästa om man skulle åka 50 mil hem på olika rullomkrets och 2st däck får jag inte med mig.

Egenligen skulle man ha 5 hjul av varje så har man alltid reserv och kan byta i lugn och ro.

Hur har ni löst det?

Ha reservdäck på burk wink haha big_smile nä men det blir väl jobbigt om du får explosionspunka eller något sådant tongue då hjälper det direkt inte tongue

BMW, bogsering med wire :/

269 Inlägg
19 augusti 2006
ar råkat ut för det två gånger senaste månaden o kan sägaatt reserv däck på burk funkar inte

VW Passat R Tdi 4motion

Sök