Rassu skrev:
okej. tack för tipset ICEE .
efter som du å bor i finland så måst jag fråga dig vad man måste göra för att få bmw e30 turbo lagligt registrerad i finland ?
Bilen bör inte ha katalysator original. (kan hände de går med också, minns inte lagarna sådär exakt)
Du skall ha bromspapper på bilen, max 20% över vad t.ex en 325 e30 ger original. vilket blir ca 200 hp vid 0,2 - 0,3 bar. Katalysator på bilen eftersom bilen efter räknas som utsläppsfattig vid omtypning. Fungerande vevhusventilation osv.
Det går såklart också att bygga på en 320, då räknar man från 129hp och 20% på de. Men vem vill ha saker som trumbromsar, klenare diff osv. Du får dock inte % om du uppgraderar bromsar mera.
Det lönar sig att besiktiga med original insprutning och sedan byta om du vill ha värre grejer. Ha lite tur då han sedan skriver papprena, så de typ står bara bilen är utrustad med turbo, laddluftkylare och katalysator, enklare om man vill bygga om sedan
Abs kan också krävas, minns fan inte hur de låg till med det. Min hade det original så.
Men åk till närmaste besktningstation och fråga. Dom berättar mer än gärna hur det skall vara. K1 här i Vasa har alla papper färdigt så de enda jag behövde komma med var bromspapper.